iemand al de Garmin edge 705??
[quote="ponsteen"]Nou, beter... De GPSmap 70.. (?????) is een wat oudere GPS die voor de fiets vooral qua bevestiging mateloos irritant is. Het ding is te groot en te zwaar voor de bevestiging en zonder huisvlijt nauwelijks geschikt voor een beetje afdaling. Maar het navigatiegedeelte werkt vrij goed. De modellen waar je nu aan zou denken, zijn de Colorado (met die lelijke draaiknop) en de Oregon (nog niet te krijgen met elegante stuurbevestiging). De 705 is natuurlijk verder een prachtig apparaat. Maar het is niet de enige mogelijkheid voor op de fiets. Andere toestellen hebben zeker ook voordelen, al is het alleen maar dat je ze ook in de auto of op de motorfiets uitstekend kan gebruiken. Niet iedereen heeft geld voor beide. Garmin zelf stuurt een beetje aan op meerdere apparaten per klant. [/quote]
Ik weet het niet hoor, maar zijn de Garmins qua navigatie niet grotendeels gelijk aan elkaar? Tis denk ik CN en de route berekening van Garmin die bepalend is, en dat laatste zal bij alle Garmin types toch wel ongeveer identiek zijn??
De 705 is natuurlijk wel speciaal op de fiets gericht met een aantal fiets gerelateerde zaken die erop zitten als cadans en hartslag.
Maar met de 705 kun je ook prima in de auto navigeren hoor - je mist alleen misschien een stem.
Vandaag heb ik hem nog in de auto gebruikt. Vergat hem eerst nog om te zetten naar auto navigatie - hij leek oneindig lang aan het rekenen op de fiets stand Denk eigenlijk dat als je de 705 de route wilt laten bepalen je dan ook op de fiets beter af bent met de stand voor de auto. Met het vermijden van snelwegen kom je al fietsend dan een heel eind denk ik.
Ik weet het niet hoor, maar zijn de Garmins qua navigatie niet grotendeels gelijk aan elkaar? Tis denk ik CN en de route berekening van Garmin die bepalend is, en dat laatste zal bij alle Garmin types toch wel ongeveer identiek zijn??
De 705 is natuurlijk wel speciaal op de fiets gericht met een aantal fiets gerelateerde zaken die erop zitten als cadans en hartslag.
Maar met de 705 kun je ook prima in de auto navigeren hoor - je mist alleen misschien een stem.
Vandaag heb ik hem nog in de auto gebruikt. Vergat hem eerst nog om te zetten naar auto navigatie - hij leek oneindig lang aan het rekenen op de fiets stand Denk eigenlijk dat als je de 705 de route wilt laten bepalen je dan ook op de fiets beter af bent met de stand voor de auto. Met het vermijden van snelwegen kom je al fietsend dan een heel eind denk ik.
Dus yugor als ik je goed begrijp gaat het wel snel in de auto stand? Want zo niet is het ding waardeloos in de auto. Als de auto stand inderdaad wel snel is, mogen we nog hoop hebben dat ze dat fiets-route-bereken-algoritme (FRBA) kunnen verbeteren.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
[quote="HenkV"]Dus yugor als ik je goed begrijp gaat het wel snel in de auto stand? Want zo niet is het ding waardeloos in de auto. Als de auto stand inderdaad wel snel is, mogen we nog hoop hebben dat ze dat fiets-route-bereken-algoritme (FRBA) kunnen verbeteren.[/quote]
Yep - in de auto stand is ie vrij snel. Moet wel zeggen dat ik geen enkele vergelijking heb - nog nooit met andere apparaten gewerkt (probeer ze zoveel mogelijk te mijden in de auto, doe liever nog met kaart enzo )
Vraag me ook af wat er nu zo anders is aan het FRBA (:D) in de 705. Simpel gezien hoeft het niet erg veel af te wijken van de berekening voor de auto, behalve het ontwijken van hoofd en snelwegen.
Maar zelf heb ik er op de fiets niet zo'n last mee - plan m'n routes toch het liefst zelf van te voren in mapsource.
(even terzijde: op het moment ben ik me aan het orienteren op het OpenStreetMap project, erg interessant ook omdat het open-source is.
Misschien is het in de Garmin te laden, voor NL is ie vrij compleet en er staan ook fietspaden bij.
Frankrijk is nog erg slecht ingevuld dus daar ga ik een heel klein steentje aan bijdragen ).
Yep - in de auto stand is ie vrij snel. Moet wel zeggen dat ik geen enkele vergelijking heb - nog nooit met andere apparaten gewerkt (probeer ze zoveel mogelijk te mijden in de auto, doe liever nog met kaart enzo )
Vraag me ook af wat er nu zo anders is aan het FRBA (:D) in de 705. Simpel gezien hoeft het niet erg veel af te wijken van de berekening voor de auto, behalve het ontwijken van hoofd en snelwegen.
Maar zelf heb ik er op de fiets niet zo'n last mee - plan m'n routes toch het liefst zelf van te voren in mapsource.
(even terzijde: op het moment ben ik me aan het orienteren op het OpenStreetMap project, erg interessant ook omdat het open-source is.
Misschien is het in de Garmin te laden, voor NL is ie vrij compleet en er staan ook fietspaden bij.
Frankrijk is nog erg slecht ingevuld dus daar ga ik een heel klein steentje aan bijdragen ).
Overigens de EUREKA van het buiten pas aanzetten om snel de juiste hoogte te krijgen is maar een halve oplossing. 1 op de 2 keer werkt dit. Geen idee waarom. Het lijkt erop dat als de hoogte te laag wordt weergegeven hij wel snel naar de correcte hoogte gaat. Indien er echter teveel meters worden aangegeven duurt het gewoon lang. Kl*te apparaat. Iemand nog 'n oplossing?
Mijn trainingen op bikeplanner.com
[quote="vip32"]heb hem ook besteld, via handtec.co.uk. ik hou jullie op de hoogte hoe de levering gaat, wellicht interessant voor de rest van het peleton hier > het scheelt namelijk behoorlijk qua aanschafprijs.[/quote]
na een kleine week is de 705 dan eindelijk binnen uit engeland. eerste indruk : solide apparaat met stevige montage. de handleiding is erg basic, routes maken wordt niet veel over verteld. monteren en gelijk een zelf geplande ronde fietsen gaat niet werken, dit apparaat vergt wel wat studie. maar goed, dat wist ik vantevoren.
allereerst de firmware geupdate naar 2.50. daarna city navigator 2009 erop gezet (en op de pc) en probeer via mapsource wat routes/tracks te maken, wat hier het beste is ben ik nog niet uit. de meeste routes die ik op gpsies zet en maak werken niet op de 705, deze valt dan uit na selectie (dit moet ik nog verder uitzoeken, gebruik de communicator plugin, wellicht dat downloaden wel werkt). voorlopig doe ik alles met mapsource, wat prima werkt.
er zijn voorlopig nog teveel mogelijkheden hoe een rondje te maken, ben er nog niet uit wat het beste is :
- route (100 routepunten max)
- track (17000 trackpunten max)
- course (niet te maken met mapsource?)
hebben de ervaren garmin gebruikers nog een tip waar ik me op moet richten als ik dit wil : zelf een rondje in mapsource inteken en narijden. sommige wegen van deze routes staan niet in city navigator 2009 maar ik wil er wel overheen rijden, volgens mij gaan routes dan niet werken en kom je uit bij tracks. tracks vind ik weer nadelig omdat je dan geen routering hebt en heel veel punten moet zetten.
na een kleine week is de 705 dan eindelijk binnen uit engeland. eerste indruk : solide apparaat met stevige montage. de handleiding is erg basic, routes maken wordt niet veel over verteld. monteren en gelijk een zelf geplande ronde fietsen gaat niet werken, dit apparaat vergt wel wat studie. maar goed, dat wist ik vantevoren.
allereerst de firmware geupdate naar 2.50. daarna city navigator 2009 erop gezet (en op de pc) en probeer via mapsource wat routes/tracks te maken, wat hier het beste is ben ik nog niet uit. de meeste routes die ik op gpsies zet en maak werken niet op de 705, deze valt dan uit na selectie (dit moet ik nog verder uitzoeken, gebruik de communicator plugin, wellicht dat downloaden wel werkt). voorlopig doe ik alles met mapsource, wat prima werkt.
er zijn voorlopig nog teveel mogelijkheden hoe een rondje te maken, ben er nog niet uit wat het beste is :
- route (100 routepunten max)
- track (17000 trackpunten max)
- course (niet te maken met mapsource?)
hebben de ervaren garmin gebruikers nog een tip waar ik me op moet richten als ik dit wil : zelf een rondje in mapsource inteken en narijden. sommige wegen van deze routes staan niet in city navigator 2009 maar ik wil er wel overheen rijden, volgens mij gaan routes dan niet werken en kom je uit bij tracks. tracks vind ik weer nadelig omdat je dan geen routering hebt en heel veel punten moet zetten.
Misschien heb je hier wat aan.
[quote="Sander B op een ander forum"]Misschien handig een soort lijstje bij te houden van de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden tussen tracks, koersen en routes.
Er staan overal losse stukjes waardoor het uiteindelijk nog niet heel duidelijk is.
Inmiddels is auto-herberkenen uit te zetten waardoor er mss wel nieuw licht op de zaak schijnt.
Aanvullingen of verbeteringen zijn dus meer dan welkom. Ik pas ze dan aan in het eerste bericht.
Route:
Voordelen:
- Routes te maken in Mapsource (CN) waardoor je niet precies lijntjes hoeft te tekenen
- Tijdens navigatie krijg je bij afslagen een melding (pop-up) dus hoef je niet constant de kaart voor je neus te hebben.
- Je beeldscherm zoom automatisch in en uit
Nadelen:
- Het pop-up scherm verdwijnt bijna niet uit je beeld doordat het zo vaak een melding geeft van viapunten en erg ver van te voren begint over afslagen. Dit probleem heb je echter niet as je de route in Mapsource maakt met weining viapunten.
- Er zijn berichten over 'vastlopers'
- Ondanks dat auto herberekenen uit staat doet ie dat toch heel soms.
- Route kunnen alleen over wegen lopen waarnaast een fietspad is. Dus niet op zelfstandige fietspaden, fietstunnels en 2 richtingsfietspaden. Dit heeft dus een negatief effect op het berekenen van routes (welke wegen kiest ie) en ook op de aanwijzingen.
- Je hebt kaartmateriaal (CN of ...) nodig. Apart aanschaffen dus.
Koers:
Voordelen:
- Je krijgt via gpsies.com ook meteen het hoogte profiel te zien. Erg grappig onderweg.
- Je kunt een doeltijd/snelheid instellen
- Je kunt tegen een virtuele trainingspartner fietsen
- Je hebt een extra 'datveld' schermpje (dus niet alleen 'kaart') tijdens het scrollen
- Geen herberekeningen of pop-ups. De route staat alleen op je kaartje getekent en er wordt verder niets mee gedaan.
- De route loopt zoals jij hem hebt getekent.
- Je hoeft geen 'kaartmateriaal' aan te schaffen maar dan krijg je ook geen gedetaileerde gegevens te zien. D.w.z. De koerslijn zie je wel maar de wegen niet.
Nadelen:
- Geen enkele melding bij afslagen waardoor je genoodzaakt bent constant op je kaart te turen ten koste van andere waardevolle trainingsinfo
- Geen automatisch in en uit zoomen bij afslagen of lange rechte stukken
- Tekenen van routes moet vrij precies. Of je moet eerst een GPX route maken en dan converteren naar CRS
Tracks:
Voordelen:
-
Nadelen:
- (zie Koersen)
-
[/quote]
[quote="Sander B op een ander forum"]Misschien handig een soort lijstje bij te houden van de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden tussen tracks, koersen en routes.
Er staan overal losse stukjes waardoor het uiteindelijk nog niet heel duidelijk is.
Inmiddels is auto-herberkenen uit te zetten waardoor er mss wel nieuw licht op de zaak schijnt.
Aanvullingen of verbeteringen zijn dus meer dan welkom. Ik pas ze dan aan in het eerste bericht.
Route:
Voordelen:
- Routes te maken in Mapsource (CN) waardoor je niet precies lijntjes hoeft te tekenen
- Tijdens navigatie krijg je bij afslagen een melding (pop-up) dus hoef je niet constant de kaart voor je neus te hebben.
- Je beeldscherm zoom automatisch in en uit
Nadelen:
- Het pop-up scherm verdwijnt bijna niet uit je beeld doordat het zo vaak een melding geeft van viapunten en erg ver van te voren begint over afslagen. Dit probleem heb je echter niet as je de route in Mapsource maakt met weining viapunten.
- Er zijn berichten over 'vastlopers'
- Ondanks dat auto herberekenen uit staat doet ie dat toch heel soms.
- Route kunnen alleen over wegen lopen waarnaast een fietspad is. Dus niet op zelfstandige fietspaden, fietstunnels en 2 richtingsfietspaden. Dit heeft dus een negatief effect op het berekenen van routes (welke wegen kiest ie) en ook op de aanwijzingen.
- Je hebt kaartmateriaal (CN of ...) nodig. Apart aanschaffen dus.
Koers:
Voordelen:
- Je krijgt via gpsies.com ook meteen het hoogte profiel te zien. Erg grappig onderweg.
- Je kunt een doeltijd/snelheid instellen
- Je kunt tegen een virtuele trainingspartner fietsen
- Je hebt een extra 'datveld' schermpje (dus niet alleen 'kaart') tijdens het scrollen
- Geen herberekeningen of pop-ups. De route staat alleen op je kaartje getekent en er wordt verder niets mee gedaan.
- De route loopt zoals jij hem hebt getekent.
- Je hoeft geen 'kaartmateriaal' aan te schaffen maar dan krijg je ook geen gedetaileerde gegevens te zien. D.w.z. De koerslijn zie je wel maar de wegen niet.
Nadelen:
- Geen enkele melding bij afslagen waardoor je genoodzaakt bent constant op je kaart te turen ten koste van andere waardevolle trainingsinfo
- Geen automatisch in en uit zoomen bij afslagen of lange rechte stukken
- Tekenen van routes moet vrij precies. Of je moet eerst een GPX route maken en dan converteren naar CRS
Tracks:
Voordelen:
-
Nadelen:
- (zie Koersen)
-
[/quote]
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander
-
- Forum-lid
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 13 jun 2008 00:02
Ik zie in dit forum, en andere, veel vragen hoe je routes ed aan moet maken, moet downloaden, moet installeren. Staat dit duidelijk in de handleiding en is dit in het nederlands, mijn engels is nl niet al te best. En zoniet, is er ergens een duidelijke nederlandstalige handleiding aan te komen?
fietsfanaat
[quote="kogafanaat"]Ik zie in dit forum, en andere, veel vragen hoe je routes ed aan moet maken, moet downloaden, moet installeren. Staat dit duidelijk in de handleiding en is dit in het nederlands, mijn engels is nl niet al te best. En zoniet, is er ergens een duidelijke nederlandstalige handleiding aan te komen? [/quote]
Tis allemaal vrij simpel:
Course/track:
-aan te maken met mapsource of online bij b.v. www.bikeroutetoaster.com
Alternatief: route downloaden als, of converteren naar *.CRS
Saven als *.CRS , dan op de Garmin in de map \Garmin\Courses zetten.
Inladen op de Edge: menu -> training - > Courses
Route:
-aan te maken met mapsource.
Saven als *.GPX, dan op de Garmin in de map \Garmin\GPX zetten.
Inladen op de Edge: menu -> Where to - > Saved rides
@vip32: ik zou uit proberen wat je zelf het beste bevalt, GPX of CRS.
Volgens mij zijn tracks in principe hetzelfde als courses, maar kun je bij courses extra info mbt virtual partner mee geven.
Ik zelf doe alles via mapsource als GPX. En teken gedownloade routes desnoods even na - is zo gedaan.
Tis allemaal vrij simpel:
Course/track:
-aan te maken met mapsource of online bij b.v. www.bikeroutetoaster.com
Alternatief: route downloaden als, of converteren naar *.CRS
Saven als *.CRS , dan op de Garmin in de map \Garmin\Courses zetten.
Inladen op de Edge: menu -> training - > Courses
Route:
-aan te maken met mapsource.
Saven als *.GPX, dan op de Garmin in de map \Garmin\GPX zetten.
Inladen op de Edge: menu -> Where to - > Saved rides
@vip32: ik zou uit proberen wat je zelf het beste bevalt, GPX of CRS.
Volgens mij zijn tracks in principe hetzelfde als courses, maar kun je bij courses extra info mbt virtual partner mee geven.
Ik zelf doe alles via mapsource als GPX. En teken gedownloade routes desnoods even na - is zo gedaan.
[quote="kogafanaat"]Ik zie in dit forum, en andere, veel vragen hoe je routes ed aan moet maken, moet downloaden, moet installeren. Staat dit duidelijk in de handleiding en is dit in het nederlands, mijn engels is nl niet al te best. En zoniet, is er ergens een duidelijke nederlandstalige handleiding aan te komen?
[/quote]
dit staat dus juist niet in de handleiding, wat er wel in staat hoe je een eerder gereden rondje nogmaals kunt rijden en hoe het apparaat functioneert en hoe in te stellen. duidelijk en in alle talen die je maar wenst.
maar dus niet hoe je zelf een route met mapsource/BRT in elkaar knutselt. het gaat niet zozeer om hoe je de routes maakt, maar op welke manier (course,track,route etc) ... daar zijn gewoon teveel mogelijkheden met allemaal andere gedragingen (wel of geen routering).
ik denk dat veel opgelost wordt als er gewoon goede routeerbare topo kaarten zijn, routering is nu enkel mogelijk met city navigator maar dat is toch gebaseerd op autos voor het grootste deel.
is er een routeerbare benelux versie van mapsource beschikbaar of geplanned?
ik ga voorlopig de mogelijkheden uitproberen, te beginnen met gpx tracks
[/quote]
dit staat dus juist niet in de handleiding, wat er wel in staat hoe je een eerder gereden rondje nogmaals kunt rijden en hoe het apparaat functioneert en hoe in te stellen. duidelijk en in alle talen die je maar wenst.
maar dus niet hoe je zelf een route met mapsource/BRT in elkaar knutselt. het gaat niet zozeer om hoe je de routes maakt, maar op welke manier (course,track,route etc) ... daar zijn gewoon teveel mogelijkheden met allemaal andere gedragingen (wel of geen routering).
ik denk dat veel opgelost wordt als er gewoon goede routeerbare topo kaarten zijn, routering is nu enkel mogelijk met city navigator maar dat is toch gebaseerd op autos voor het grootste deel.
is er een routeerbare benelux versie van mapsource beschikbaar of geplanned?
ik ga voorlopig de mogelijkheden uitproberen, te beginnen met gpx tracks
[quote="yugor"][quote="kogafanaat"]Ik zie in dit forum, en andere, veel vragen hoe je routes ed aan moet maken, moet downloaden, moet installeren. Staat dit duidelijk in de handleiding en is dit in het nederlands, mijn engels is nl niet al te best. En zoniet, is er ergens een duidelijke nederlandstalige handleiding aan te komen? [/quote]
Tis allemaal vrij simpel:
Course/track:
-aan te maken met mapsource of online bij b.v. www.bikeroutetoaster.com
Alternatief: route downloaden als, of converteren naar *.CRS
Saven als *.CRS , dan op de Garmin in de map \Garmin\Courses zetten.
Inladen op de Edge: menu -> training - > Courses
Route:
-aan te maken met mapsource.
Saven als *.GPX, dan op de Garmin in de map \Garmin\GPX zetten.
Inladen op de Edge: menu -> Where to - > Saved rides
@vip32: ik zou uit proberen wat je zelf het beste bevalt, GPX of CRS.
Volgens mij zijn tracks in principe hetzelfde als courses, maar kun je bij courses extra info mbt virtual partner mee geven.
Ik zelf doe alles via mapsource als GPX. En teken gedownloade routes desnoods even na - is zo gedaan.
[/quote]
bedankt voor de info, maar die gpx routes vallen toch af voor de fiets? meestal ontbreekt net dat ene weggetje. dan ben je toch aangewezen op tracks, en die zijn niet te combineren in een route. je zegt dat je alles in mapsource doet, prima, maar maak je dan routes of tracks?
nu denk ik dat enkel gpx tracks bruikbaar zijn, maar ik weet nog niet of dat lekker navigeeert op de fiets.
Tis allemaal vrij simpel:
Course/track:
-aan te maken met mapsource of online bij b.v. www.bikeroutetoaster.com
Alternatief: route downloaden als, of converteren naar *.CRS
Saven als *.CRS , dan op de Garmin in de map \Garmin\Courses zetten.
Inladen op de Edge: menu -> training - > Courses
Route:
-aan te maken met mapsource.
Saven als *.GPX, dan op de Garmin in de map \Garmin\GPX zetten.
Inladen op de Edge: menu -> Where to - > Saved rides
@vip32: ik zou uit proberen wat je zelf het beste bevalt, GPX of CRS.
Volgens mij zijn tracks in principe hetzelfde als courses, maar kun je bij courses extra info mbt virtual partner mee geven.
Ik zelf doe alles via mapsource als GPX. En teken gedownloade routes desnoods even na - is zo gedaan.
[/quote]
bedankt voor de info, maar die gpx routes vallen toch af voor de fiets? meestal ontbreekt net dat ene weggetje. dan ben je toch aangewezen op tracks, en die zijn niet te combineren in een route. je zegt dat je alles in mapsource doet, prima, maar maak je dan routes of tracks?
nu denk ik dat enkel gpx tracks bruikbaar zijn, maar ik weet nog niet of dat lekker navigeeert op de fiets.
De meeste mensen met een 705 maken gebruik van courses, dus dat moet je zeker uitproberen.
Sinds ik hem heb (afgelopen juli) maak ik zelf nu zonder probleem gebruik van GPX routes, en zie te weinig nadeel om courses een keer uit te proberen.
Zo'n beetje alle weggetjes staan in CN (incl onverharde) dus die kun je gebruiken in je route. Enige nadeel is als je een alleenliggend fietspad wilt nemen, je die moet omzeilen door ervoor en erna een viapunt te zetten en de route melding (waarschijnlijk U-turn melding) negeren en gewoon doorrijden.
De Edge zeurt dan wel met U-turns (en evt. herberekeningen) maar als je de route weer oppikt, gaat ie vrolijk verder met de route.
Een course of een track kan ook in GPX zijn inderdaad, en er kunnen ook navigatiemeldingen meegegeven worden (bv via bikeroutetoaster). Daar heb ik verder geen ervaring mee.
Sinds ik hem heb (afgelopen juli) maak ik zelf nu zonder probleem gebruik van GPX routes, en zie te weinig nadeel om courses een keer uit te proberen.
Zo'n beetje alle weggetjes staan in CN (incl onverharde) dus die kun je gebruiken in je route. Enige nadeel is als je een alleenliggend fietspad wilt nemen, je die moet omzeilen door ervoor en erna een viapunt te zetten en de route melding (waarschijnlijk U-turn melding) negeren en gewoon doorrijden.
De Edge zeurt dan wel met U-turns (en evt. herberekeningen) maar als je de route weer oppikt, gaat ie vrolijk verder met de route.
Een course of een track kan ook in GPX zijn inderdaad, en er kunnen ook navigatiemeldingen meegegeven worden (bv via bikeroutetoaster). Daar heb ik verder geen ervaring mee.
[quote="yugor"](...)
Zo'n beetje alle weggetjes staan in CN (incl onverharde) dus die kun je gebruiken in je route. Enige nadeel is als je een alleenliggend fietspad wilt nemen, je die moet omzeilen door ervoor en erna een viapunt te zetten en de route melding (waarschijnlijk U-turn melding) negeren en gewoon doorrijden.
De Edge zeurt dan wel met U-turns (en evt. herberekeningen) maar als je de route weer oppikt, gaat ie vrolijk verder met de route.
(...)[/quote]
Is er geen mogelijkheid/truc om de routeplanner (in Mapsource) te 'dwingen' dat stukje weg te nemen? Moet toch niet al te moeilijk zijn.
Zo'n beetje alle weggetjes staan in CN (incl onverharde) dus die kun je gebruiken in je route. Enige nadeel is als je een alleenliggend fietspad wilt nemen, je die moet omzeilen door ervoor en erna een viapunt te zetten en de route melding (waarschijnlijk U-turn melding) negeren en gewoon doorrijden.
De Edge zeurt dan wel met U-turns (en evt. herberekeningen) maar als je de route weer oppikt, gaat ie vrolijk verder met de route.
(...)[/quote]
Is er geen mogelijkheid/truc om de routeplanner (in Mapsource) te 'dwingen' dat stukje weg te nemen? Moet toch niet al te moeilijk zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?