Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

RaceFietserke
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 feb 2014 08:52

RaceFietserke 14 jan 2015 07:37

peter1981 schreef:
RaceFietserke schreef:Ik twijfel zelf tussen volgende 2 voor op m'n nieuwe fiets:

Sram force 22 +- 700euro
Ultegra di2 +- 1000euro

Altijd een beetje gedistancieerd van het elektronisch schakelen, maar op een of andere manier begin ik nu toch te twijfelen.
Het is beter en toekomst (?), maar ik vind sram force toch net iets mooier...

Iemand goede pro's/ contra's waarom wel/niet de een of de ander?

looks wellicht force
werking ( wat voor mij stuk belangrijker is ) di2
Thanks.

Ik ben er nog niet uit... :?
Wacht tot ik m'n frame binnen heb, ga dan eens kijken in de winkel en dan een beslissing nemen.
Sram Red begint nu ook mee te spelen tussen de keuze :roll:

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 14 jan 2015 09:05

De voordelen van elektrisch schakelen en dan vooral shimano is, is dat je meerdere schakelunits kan installeren. Zoals de sprintbuttons etc. Ook kan de groep de voordeel hebben dat het geruisloos schakelt en vaak niet meer naar om hoeft te kijken. Wel is het zwaarder en zoals peter1981 aangaf zijn de looks van Sram mooier, alleen dit is een mening.
Sram is bekend om hun feedback schakelen. Als je schakelt weet je ook zeker dat je hebt geschakeld en misschakelen is een kleine kans. Dit noem ik omdat bij Shimano Di2 je met handschoenen nog wel eens misschakelt doordat de buttons dicht bij elkaar zitten.

Sram Force en Red zitten heel dicht bij elkaar en wanneer je voor Red gaat, kies je het eigenlijk door het gewicht en looks.

Zelf heb ik Sram Force/Red combinatie. En als ik opnieuw moet kiezen zou ik nog steeds voor Sram gaan. Waarom? De vorm van de shifters zijn zeer fijn. Het schakel is echt super, want ik hou van de feedback. Elke klik slaat de ketting naar het volgende verzet. En natuurlijk de looks. Wat misschien voor jou een nadeel is, is dat je aan Sram meer moet onderhouden qua kabelspanningen maar ikzelf vind klussen aan mijn fiets niet erg.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

RaceFietserke
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 feb 2014 08:52

RaceFietserke 14 jan 2015 10:11

Thanks voor de info.

Inderdaad, ik heb ook graag feedback van het schakelsysteem.
Ik heb nog nooit met Sram gereden, maar fietsmaten van mij hebben dit wel en ik moet zeggen dat ik wel te vinden ben voor de harde 'klik'.
Mijn huidige systeem is (maar) een 105.

Een van de grootste redenen dat ik voor Red zou gaan is inderdaad de looks. Klinkt misschien stom, maar het is toch zo :p Het gaat voor mij nog iets voor het gewicht. Ik zie graag het rode accent, en wil dat ook mijn toekomstige fiets doortrekken.
Vooral de crank en shifters van Red staan mij aan.
Een combinatie Force/Red heb ik ook aan gedacht, maar ik vraag mij af of je dan niet duurder uitkomt dan volledig Red?
Als je de prijs per onderdeel gaat kijken, lijken deze absurd hoog t.o.v. een groepset prijs...

Gezien ik mijn toekomstige fiets zelf in elkaar ga steken ben ik niet fiets van wat kluswerk ;) denk ik :)

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 14 jan 2015 11:01

Ik kan je zeer goed begrijpen voor de Red keuze. Ik heb zelf de crank en remmen van Red, De rest Force. Misschien is het duurder maar toen ik de keuze maakte was bij mantel de Force groep excl. Crank 465 euro en bij bikediscount had ik een red crank voor 295. De remmen van Force verkocht ik voor 80 en ik kocht via dit forum de Red remmen voor 125. Uiteindelijk vielen de kosten dus mee.

Zelf vind ik het Double tap systeem echt fijn, het was even wennen.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

RaceFietserke
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 feb 2014 08:52

RaceFietserke 15 jan 2015 07:43

Inderdaad, als je het zo doet valt het allemaal mee :) al is dat relatief :P :D

Ik ben op zoek naar de 22 serie van Sram, dus Red 22 en/of Force 22 serie.
Ben allerlei websites aan het afgaan en aan het vergelijken, om zo te kijken waar en wat het goedkoopste is.

Wel opmerkelijk wat een prijsverschil er soms is tussen de een en de ander :?

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 15 jan 2015 08:29

Haha ja klopt en het is ook de 22 serie. Je moet net geluk hebben, maar succes ermee.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

RaceFietserke
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 feb 2014 08:52

RaceFietserke 15 jan 2015 09:31

Inderdaad, we zullen zien :)
Ondertussen staat de force 22 groep excl. crank bij mantel op 625, scheelt toch al weer een pak...

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 15 jan 2015 12:16

Bij Hopmans Fietsgigant 750,-€ inclusief crankstel

RaceFietserke
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 feb 2014 08:52

RaceFietserke 15 jan 2015 13:36

Force 22 is ook te vinden voor 699 incl. crank.

Gebruikersavatar
joko
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 mar 2010 01:15

Gebruikersavatar joko 15 jan 2015 19:08

JasperGR schreef: Zelf vind ik het Double tap systeem echt fijn, het was even wennen.
Ik zit met exact dezelfde keuze. Ik neig meer naar de Di2, maar vind de Force22 mooier. Bovendien goedkoper (zonder cranckstel al gezien voor €589).

Maar ik vraag me alleen af of dat double-tap ook geschikt is voor mensen met korte vingers.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16430
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jan 2015 06:41

AG2R introduceert Down Under het nieuwste snufje: draadloos schakelen.

De techniek staat niet stil en zeker niet in de lucratieve en vooral competitieve fietswereld. Momenteel rijdt AG2R in de Tour Down Under rond met het nieuwste snufje: draadloos schakelen. Na het elektronisch schakelen een nieuwe stap vooruit.

Het gaat wel nog steeds om een prototype van SRAM, een Amerikaans bedrijf dat fietsonderdelen produceert en een alternatief biedt voor gevestigde waarden als Campagnolo of Shimano. Dat een viertal renners van AG2R (waaronder ondermeer Domenico Pozzovivo) nu al rondrijdt met de elektronische SRAM wireless group, suggereert echter dat deze revolutionaire groepset dicht bij volle productie staat.

Het draadloos systeem werd vorig jaar al eens gespot in de Tour of California, waar het systeem echter nog werd gecamoufleerd door enkele draden, die eigenlijk echter totaal geen nut hadden (zie video onderaan). Sindsdien zou SRAM al een patent hebben aangevraagd bij de United States Patent and Trademark Office.

Het grote voordeel is natuurlijk het gewicht, dat lager zou liggen dan de elektronische schakelsystemen van concurrenten Campagnolo en Shimano. De bediening zou ook erg simpel zijn: met een knopje op de linkerrem schakel je achteraan de ene kant op, met een knopje op de rechterrem de andere kant. Met een duw op beide knoppen bedien je de derailleur vooraan.

Hoewel er op Twitter steeds meer beelden opduiken van het revolutionaire systeem, weigert SRAM voorlopig elk commentaar.

Afbeelding

Afbeelding

Link naar het filmpje op YouTube

Bron: Het Nieuwsblad en Bikerumor
I know myself like no one else
Nothing to defend

RaceFietserke
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 feb 2014 08:52

RaceFietserke 21 jan 2015 10:01

Cool :shock:
Wanneer zou deze uitkomen voor de consument, dit jaar?

Plaats reactie