Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Sorry maar voor mij blijft Lance Armstrong een held

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 22 feb 2013 17:12

galileo2 schreef:Wat ik mij ook nog afvraag: waarom reed hij bij zijn come-back de rest niet op een hoopje?
- zijn epo was op
- hij was versleten
- de rest zat ook aan de dope

schrappen wat niet past
In zijn gouden jaren zat de rest van het peloton ook aan de dope en toch reed hij ze eruit. Dus ik ga voor optie 2.
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6105
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 feb 2013 17:43

Er is ook nog een optie 4.
In zijn comeback jaren was niet alle doping meer niet-traceerbaar. LA kon minder pakken dan voorheen. Sommige renners hebben gewoon net iets meer talent en hoeven een bepaalde soort dope niet te pakken. Het helpt ze niet verder. Een minder getalenteerde atleet (lees: LA) kon voorheen met die dope wel zichzelf verbeteren. Het speelveld was in 2009-2010 iets eerlijker. En dan haalt een redellijk renner de top net niet meer. Kortom: LA moest het minder dope doen dan voorheen en dat bleek te weinig om nog mee te kunnen strijden.
Live fast; die young. mijn blog

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 feb 2013 18:13

rob74 schreef:Er is ook nog een optie 4.
In zijn comeback jaren was niet alle doping meer niet-traceerbaar. LA kon minder pakken dan voorheen. Sommige renners hebben gewoon net iets meer talent en hoeven een bepaalde soort dope niet te pakken. Het helpt ze niet verder. Een minder getalenteerde atleet (lees: LA) kon voorheen met die dope wel zichzelf verbeteren. Het speelveld was in 2009-2010 iets eerlijker. En dan haalt een redellijk renner de top net niet meer. Kortom: LA moest het minder dope doen dan voorheen en dat bleek te weinig om nog mee te kunnen strijden.
Met andere woorden ;)
timo2.0 schreef:
galileo2 schreef:Wat ik mij ook nog afvraag: waarom reed hij bij zijn come-back de rest niet op een hoopje?
- zijn epo was op
- hij was versleten
- de rest zat ook aan de dope

schrappen wat niet past
- veranderde en verbeterde dopingcontroles
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 feb 2013 20:33

hou het er op dat het een ongelooflijke prestatie is om na 4 jaar uit het wielerpeleton gebleven te zijn en op bijna 40 jarige leeftijd 3° te eindigen in een ronde van frankrijk.
Ik verwonder mij er toch over dat iemand die zo bejubeld geweest ( maar zeker niet door mij toen, 'k was zeker geen fan vanLA) is om zijn prestaties nu zo wordt afgekraakt.
Indien iedereen zonder doping had gereden was hij zeker geen sukkelaar geweest.
Als je even de sportieve en extrasportieve middelen buiten beschouwing laat ken ik niemand die zo gedreven was voor zijn sport, alles ondergeschikt maakte aan het winnen van de tour en zelfs zijn koersdoorzicht, durf en mentale sterkte zijn bijna ongezien. LA zou altijd een toprenner zijn geweest maar nooit 7 keer de tour gewonnen hebben.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 23 feb 2013 01:41

fiedoo schreef:Ik verwonder mij er toch over dat iemand die zo bejubeld geweest ( maar zeker niet door mij toen, 'k was zeker geen fan vanLA) is om zijn prestaties nu zo wordt afgekraakt.
Bejubelt als sporter, afgekraakt als mens. Laat hij eerst eens persoonlijk excuses maken naar Simeoni, Kimmage, Walsh, Andreu, Lemond en nog een paar mensen en dan praten we verder.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39685
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 feb 2013 12:47

@fiedo: voor zijn ziekte was ie niet meer dan gewoon een goede renner met wat mooie uitschieters. Zeker niet de meneer die hij daarna werd.
Less is bore

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 23 feb 2013 12:53

daniel1975 schreef:@fiedo: voor zijn ziekte was ie niet meer dan gewoon een goede renner met wat mooie uitschieters. Zeker niet de meneer die hij daarna werd.
Daarnaast, als ik zou weten dat ik by far de best geprepareerde renner van het peloton was, zou ik ineens mentaal ook enorm sterk zijn. En heel veel durven.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 feb 2013 13:09

Dingen durven is leuk in een 1 daagse koers of een korte etappe koers. Maar in een ronde over 3 weken heb je daar niet zoveel aan, dan moet je gewoon snel kunnen herstellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 feb 2013 21:30

daniel1975 schreef:@fiedo: voor zijn ziekte was ie niet meer dan gewoon een goede renner met wat mooie uitschieters. Zeker niet de meneer die hij daarna werd.
Daniel, LA was amper 25 jaar toen hij kanker kreeg met volgende erelijst:
Eindklassement Wielerweek van Lombardije
1992
Tour de Ribera
1993
Etappe in de Ronde van Zweden
Trofeo Laigueglia
Etappe in de Ronde van Frankrijk
Wereldkampioenschap op de weg elite in Oslo
1995
Clásica San Sebastián
18e etappe Ronde van Frankrijk
Tour DuPont
1996
Waalse Pijl
Etappe in Parijs-Nice
Tour DuPont
( wie ooit enkele jaren terug me had verteld dat ik LA , of tenminste toch zijn sportieve mogelijkheden zou verdedigen had ik gek verklaard
Denk je nu echt dat Bruyneel zomaar in het wilde weg iemand gaan uitzoeken is om de tour te kunnen winnen? Bruyneel had al eerder de mogelijkheden van Armstrong opgemerkt, de gelegenheid deed zich voor na zijn ziekte en hij heeft er ( met behulp van de gekende methodes) een onklopbaar tourrenner van gemaakt!
Denk je nu echt dat je van een middelmatig renner zo een dominante 7 jaar lang allesoverheersende tourwinnaar kan maken enkel door doping? Niet vergeten dat die anderen ook niet vies waren van slikken en spuiten. Maar als je liever vreet en fuift ( supertalent Ulrich) terwijl een ander maniakaal bezig is met zijn sport (LA) is het ook normaal dat je sportieve prestaties er onder lijden.Dan kan zelfs Dr Fuentes je niet meer redden.
'k zei het 10 jaar geleden al dat het een zak van een mens was, tot en met arrogant, zelfs een leugenaar ( met Pantani op MT-Vtoux waarover ik nog hele blz discussies heb gehad) heb ik hem toen genoemd maar de fysieke en psychische mogelijkheden had hij te over, heb ik toen zelfs al beweerd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

giroditaliafan
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 aug 2010 23:43

giroditaliafan 24 feb 2013 21:51

Ach, iedereen was aan de dope toen! Althans de mensen die in de grote wedstrijden uitslagen reden. Vond LA niet sympathiek, toen en nu niet. Was meer op de hand van Ullrich. Het beeld uit 1997 dat hij (Ullrich) onderin de beugel Arcalis op reed vond en vind ik nog steeds één van de stoerste wielerbeelden (ook nadat ik weet dat hij toen waarschijnlijk tjokvol met EPO zat). Als mensen de vrije keus kunnen maken om ja of nee te kunnen zeggen tegen doping/EPO (en ze dus uit vrije wil hun lichaam naar de klote willen helpen) dan zou ik zeggen: be my guest!! En ik denk dat Ullrich toen al zo veel Marken (euro`s bestonden toen nog niet) in zijn portemonnee had, dat hij die keus kon maken. Bedenkelijk wordt het als je niet die keus uit vrije wil kunt maken (coureurs die op de grens zitten van amateur naar profrenner, die nooit een heel hoog niveau zullen halen. of anderszins onder druk worden gezet). Of zoals bij LA: harde gebruiker en daarbij andere wielrenners bedreigen en intimideren. Dan kom je in het strafrecht terecht. Zolang niet iedereen de vrije keus kan maken om te dopen, ben ik daar heel erg tegen. Maar abstract gezien vond en vind ik het als toeschouwer nog steeds hele mooie beelden van de jaren 90 uit de vorige eeuw en, laten we zeggen, de eerste vijf tot zeven jaar van deze eeuw hoe coureurs de bergen bedwongen.

Gr
Giroditaliafan

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 25 feb 2013 11:27

fiedoo schreef:
daniel1975 schreef:@fiedo: voor zijn ziekte was ie niet meer dan gewoon een goede renner met wat mooie uitschieters. Zeker niet de meneer die hij daarna werd.
Daniel, LA was amper 25 jaar toen hij kanker kreeg met volgende erelijst:
Eindklassement Wielerweek van Lombardije
1992
Tour de Ribera
1993
Etappe in de Ronde van Zweden
Trofeo Laigueglia
Etappe in de Ronde van Frankrijk
Wereldkampioenschap op de weg elite in Oslo
1995
Clásica San Sebastián
18e etappe Ronde van Frankrijk
Tour DuPont
1996
Waalse Pijl
Etappe in Parijs-Nice
Tour DuPont
( wie ooit enkele jaren terug me had verteld dat ik LA , of tenminste toch zijn sportieve mogelijkheden zou verdedigen had ik gek verklaard
Denk je nu echt dat Bruyneel zomaar in het wilde weg iemand gaan uitzoeken is om de tour te kunnen winnen? Bruyneel had al eerder de mogelijkheden van Armstrong opgemerkt, de gelegenheid deed zich voor na zijn ziekte en hij heeft er ( met behulp van de gekende methodes) een onklopbaar tourrenner van gemaakt!
Denk je nu echt dat je van een middelmatig renner zo een dominante 7 jaar lang allesoverheersende tourwinnaar kan maken enkel door doping? Niet vergeten dat die anderen ook niet vies waren van slikken en spuiten. Maar als je liever vreet en fuift ( supertalent Ulrich) terwijl een ander maniakaal bezig is met zijn sport (LA) is het ook normaal dat je sportieve prestaties er onder lijden.Dan kan zelfs Dr Fuentes je niet meer redden.
'k zei het 10 jaar geleden al dat het een zak van een mens was, tot en met arrogant, zelfs een leugenaar ( met Pantani op MT-Vtoux waarover ik nog hele blz discussies heb gehad) heb ik hem toen genoemd maar de fysieke en psychische mogelijkheden had hij te over, heb ik toen zelfs al beweerd.
+1. Zo`n zak van een man verdedigen voelt wat vreemd, maar we gaan Lance zijn atletische vermogen toch niet in twijfel trekken hier.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39685
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 feb 2013 11:30

Dat lijstje bevestigt toch mijn statement van een goede renner met mooie uitschieters? Elk jaar wel zijn mooie winsten, maar zeker niet een potentiele 7x-TdF winnaar IMHO.
Ik heb mensen met mooiere daguitslagen mindere Giro/TdF/Vuelta's zien rijden.
Less is bore

Plaats reactie