Het grote schijfremmentopic
Ik zie de voordelen van schijfremmen ook wel in eigenlijk. De velg hoeft geen rem oppervlakte meer te hebben, hij kan dus lichter en vooral meer aero worden onworpen. Ik zag gisteren een filmpje van GCN op eurobike waar de 1e van zulke velgen (tubeless ook) nu al verschijnen. Wil je vergremmen houden dan kun je (in de regen, laat staan in de bergen) eigenlijk niet met full carbon rijden. met schijfremmen kan dat wel, volledig carbon velgen en toch onder alle omstandigheden goed kunnen remmen. Het wordt even wennen maar lelijk vind ik het niet (mijn vader wel).
Ik zie ook de voordelen van schijfremmen, maar ze tellen voor mij en vele anderen niet c.q. hebben teveel nadelen.
Zelf heb ik geen interesse in carbon clinchers maar er zijn toch behoorlijk wat berichten dat het tegenwoordig in regen en bergen goed te doen is.
Zelf heb ik geen interesse in carbon clinchers maar er zijn toch behoorlijk wat berichten dat het tegenwoordig in regen en bergen goed te doen is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Kan inderdaad prima...... zelf duizenden kilometers ervaring met FCC in de bergen (ook in de regen). Gaat best. Sterker nog, je hebt een gratis ingebouwde ABS...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40196
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Het kan prima, maar denk dat we het er snel over eens zullen zijn dat alu velgen of 'ahum' schijfremmen beter zijn in de bergen. Ik heb in Limburg ooit tijdens 1 verregende AGR een volledige set remblokken versleten, zou niet graag dat ritje met carbon hebben gedaan.
Less is bore
In juni de GF Sportful gereden, 180km regen geen centje pijn aan FCC en remblokken.daniel1975 schreef:Ik heb in Limburg ooit tijdens 1 verregende AGR een volledige set remblokken versleten, zou niet graag dat ritje met carbon hebben gedaan.
Schijfremmen is gewoon onzinnig op een racefiets, heeft geen enkele meerwaarde. In de regen moet het gewoon ook wat minder remmen anders ga je bij 'fors' remmen slippen en met een beetje pech rem je jezelf onderuit.
YFood !!!
Ik denk dat voor mijzelf als niet heel ervaren wielrenner de schijfremmen juist wel toegevoegde waarde hebben. Het geeft mij een stuk zekerheid dat ik onder alle omstandigheden dezelfde werking van de remmen kan verwachten. Of dit door slimme marketing komt of daadwerkelijk zo is, maakt dan niet uit. Bij mij zit het tussen de oren. Daarnaast vind ik het er ook erg goed uitzien
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13781
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Schijfremmen remmen gewoon beter en prettiger. Hou er wel rekening mee dat ook een schijfrem in de regen minder goed remt, net als in de auto, duurt het iets langer voor ze aangrijpen in de regen.
Dat ik eerder bv een wattmeter koop en een action cam en een electrische schakel groep geeft wel aan dat ik er weinig prio aan geef op de racer. Zit het op mijn volgend beoogd racer prima, zit het er niet op ook prima.
Dat ik eerder bv een wattmeter koop en een action cam en een electrische schakel groep geeft wel aan dat ik er weinig prio aan geef op de racer. Zit het op mijn volgend beoogd racer prima, zit het er niet op ook prima.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40196
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Electro shift wordt idd inmiddels wel erg mooi. Staat bij mij ook wel op de wishlist.
Alleen dan wel Campa V3, maar dat is zo belachelijk duur. Record only tegen prijzen die ruim boven Dura Ace uitsteken. Wat dat betreft ga je echt wel twijfelen wat 'je merk' nog mag kosten voordat je iets anders gaat kopen.
Chorus in V3 uitvoering <€1.900 is voor mij de grens.
Alleen dan wel Campa V3, maar dat is zo belachelijk duur. Record only tegen prijzen die ruim boven Dura Ace uitsteken. Wat dat betreft ga je echt wel twijfelen wat 'je merk' nog mag kosten voordat je iets anders gaat kopen.
Chorus in V3 uitvoering <€1.900 is voor mij de grens.
Less is bore
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
chorus v3 is er toch nog niet?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Als schijfremmen echt niet beter zouden zijn dan velgremmen of trommelremmen (ook op een fiets) waarom hebben ze dan ooit op bromfietsen, motoren en auto's schijfremmen gemonteerd.
Ik heb een fiets met schijfremmen en een met velgremmen.
Geloof me, ik rem liever met de schijven want dat remt, dan met velgremmen want die vertragen.
Durf ook met de schijven later te remmen. Ze geven zeker een veiliger gevoel dan velgenremmen. Bij schijven weet je dat ze aangrijpen, bij velgen weet je niet wanneer.
De gehele discussie van schijfremmen op een racefiets is het paard achter de wagen spannen. Ook het credo van ze verwonden iemand bij valpartijen.. Nonsens, waarom gebeurd dat dan niet bij MTB.
En als het werkelijk zo is, dan kun je de schijven net zoals op de crossmotor mooi afdekken waar het nodig is. Probleem uit de wereld. Maar omdat er 1 roepende en gillende wielrenner was is het tot nu toe verboden. Waren ook in het begin van de hoge carbonwielen de valpartijen niet opvallend meer in aantal. Die hebben zijn toen toch ook niet verboden.
Ik heb een fiets met schijfremmen en een met velgremmen.
Geloof me, ik rem liever met de schijven want dat remt, dan met velgremmen want die vertragen.
Durf ook met de schijven later te remmen. Ze geven zeker een veiliger gevoel dan velgenremmen. Bij schijven weet je dat ze aangrijpen, bij velgen weet je niet wanneer.
De gehele discussie van schijfremmen op een racefiets is het paard achter de wagen spannen. Ook het credo van ze verwonden iemand bij valpartijen.. Nonsens, waarom gebeurd dat dan niet bij MTB.
En als het werkelijk zo is, dan kun je de schijven net zoals op de crossmotor mooi afdekken waar het nodig is. Probleem uit de wereld. Maar omdat er 1 roepende en gillende wielrenner was is het tot nu toe verboden. Waren ook in het begin van de hoge carbonwielen de valpartijen niet opvallend meer in aantal. Die hebben zijn toen toch ook niet verboden.
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel eens op een fiets met trommelremmen gereden en toen proberen te stoppen?marcvmegroot schreef:Als schijfremmen echt niet beter zouden zijn dan velgremmen of trommelremmen (ook op een fiets) waarom hebben ze dan ooit op bromfietsen, motoren en auto's schijfremmen gemonteerd.
Auto's motoren en brommers waren heel lang voorzien van trommelremmen, niet van velgremmen.
Krachtige remmen maak je met grote schijven, kijk maar naar de race bolides en wat die voor schijven hebben. Hoe groter hoe beter.
In principe is op de fiets de velg de grootste schijf en niet de schijf van de schijfrem.
Zou je de methodiek van schijfremmen gebruiken voor velgremmen (magura's) dan stopt dat denk ik nog beter.
Waarom dat bij auto's en motoren zo is heb ik al eerder vermeld: bij die hoge snelheden en massa's moet heel veel energie "doodgemaakt" worden en trommels kunnen de warmte niet goed kwijt, zo simpel is het.marcvmegroot schreef:Als schijfremmen echt niet beter zouden zijn dan velgremmen of trommelremmen (ook op een fiets) waarom hebben ze dan ooit op bromfietsen, motoren en auto's schijfremmen gemonteerd.
Schijfremmen werden pas echt populair nadat iemand de rembekrachtiging via het inlaatvacuum had uitgevonden, trommels hebben dat niet nodig , die hebben minimaal 1 zelbekrachtigende remschoen.
Er is geen algemeen beter, het is een mengsel van voor- en nadelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig