Pagina 424 van 464

Re: Giant

Geplaatst: 21 jan 2024 10:52
door Lion1979
Bij tubeless lees ik dat de sealant om de paar maand moet bijgevuld worden en dat het niet eenvoudig lijkt om een nieuwe band te steken
Voor mij wegen de voordelen van tubeless niet op tegen de nadelen. Rij met Schwalbe One banden en misschien kost het even iets meer moeite met het erop leggen. Maar om nou te zeggen dat het zo veel lastiger is dan met gewone banden. En om de paar maanden wat sealant bijvullen is echt een klusje van niks. Ventielkern eruit sealant erin kern terug en klaar. Alle 4 de fietsen zijn inmiddels tubeless en ik ga niet meer terug. Heb de afgelopen 2 jaar niet meer lek gereden, daarnaast minder gewicht en rolweerstand.

Re: Giant

Geplaatst: 21 jan 2024 10:53
door Jans
pino schreef: 21 jan 2024 10:47 meeste mensen komen altijd handen te kort.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.

Staat vast ergens op YouTube.
Maar dan toch, gaat het bij mijn velgremmen makkelijker.

Re: Giant

Geplaatst: 21 jan 2024 10:56
door bakboord1
Zolang je niet meer dan 2 kransjes ernaast zit gaat je wiel er gewoon goed in.
Dat probleem heb je namelijk ook bij velgremmen.
Het is niet te vergelijken met het in elkaar zetten van een Zwitsers uurwerk. Dat komt wel secuur.

Re: Giant

Geplaatst: 21 jan 2024 11:06
door Jans
pino schreef: 21 jan 2024 10:47 meeste mensen komen altijd handen te kort.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.

Staat vast ergens op YouTube.
De volgende? fiets zal vast met schijfremmen worden, maar dat zal niet versneld worden omdat ik schijfremmen wil.

Re: Giant

Geplaatst: 21 jan 2024 11:06
door bakboord1
Minder gewicht bij tubeless?
Tubeless banden zijn zwaarder. Bijv de Contintal 5000 40gram en dan komt er nog sealant bij.
Dat is totaal zwaarder dan met tpu of een light butyl band.
Ook hoor je nog wel eens verhalen dat de sealant er uit spuit bij te hoge druk.
Om die reden rijd ik de mtb tubeless maar durf ik het bij de racer nog niet aan / zie ik daar het voordeel niet.

Re: Giant

Geplaatst: 21 jan 2024 13:53
door Lion1979
Bij een Schwalbe One band scheelt het 10 gram per band tussen de gewone en tubeless versie. Uiteindelijk zal het totale gewicht niet heel veel verschillen. Maar een verschil in rolweerstand is er wel degelijk. Maar goed, iedereen heeft zo z'n voorkeur. Ik heb tot nu toe geen slechte ervaringen met tubeless op de racer.

Re: Giant

Geplaatst: 21 jan 2024 16:39
door gaisdergerman
bakboord1 schreef: 21 jan 2024 11:06 Minder gewicht bij tubeless?
Tubeless banden zijn zwaarder. Bijv de Contintal 5000 40gram en dan komt er nog sealant bij.
Dat is totaal zwaarder dan met tpu of een light butyl band.
Ook hoor je nog wel eens verhalen dat de sealant er uit spuit bij te hoge druk.
Om die reden rijd ik de mtb tubeless maar durf ik het bij de racer nog niet aan / zie ik daar het voordeel niet.
Ik ben van de gp5000 tlr naar de gewone gegaan. Beide reed ik met binnenbanden.

Die gewone versie heb ik beide kapot gereden (snee in de buitenband). Vanaf toen maar overgestapt op schwalbe one en Tubeless.

Tot op heden nog geen lek mee gereden.

Met de gp5000 tlr overigens ook niet. Die heb ik gewoon op gereden.

Re: Giant

Geplaatst: 21 jan 2024 16:45
door scottpch
Jans schreef: 21 jan 2024 10:21 En een wiel in je fiets zetten? Ik heb velgremmen, dus geen ervaring, maar mijn huisgenoot geeft aan dat je bij schijfremmen met terugplaatsen echt beter op moet letten.
En wanneer je wiel dan niet recht in je frame zit met velgremmen en QR???
Wiel altijd recht in je frame met steekas!
Ketting op kleinste kransje moet ook bij velgremmen om wiel goed in frame te krijgen.
Maar met 2 linkse handen gaat niks lukken..... ;)

Re: Giant

Geplaatst: 21 jan 2024 17:00
door Jans
Sorry, maar de heer des huizes heeft echt geen twee linker handen.
Wie weet zal ik er een keer aan geloven, maar met een linker schouder die niet meewerkt zie ik er nog even van af.

Re: Giant

Geplaatst: 21 jan 2024 18:05
door Lcsmet
In normale omstandigheden moet je elk wiel gewoon "recht" terug op zijn plaats kunnen steken.
Dat heeft niets te maken met QR of steekas.

Re: Giant

Geplaatst: 21 jan 2024 19:27
door Hanz Bé
Misschien doelt Jans “heer des huizes” op schijfremmen bij QR wielen.
Daar kwam het terugplaatsen wel heel precies.

Re: Giant

Geplaatst: 21 jan 2024 20:11
door leon1
Bijna klaar! Remmen aangesloten en onlucht. Stuurbuis ingekort. Een carbonzaag en zaagmal hebben hun geld toch al aardig opgebracht ondertusen. Stuurlint ook al gewikkeld maar nog niet op de foto's te zien. Nu nog in afwachting van de ring die ik nodig heb voor de crank. Dan kan de ketting er ook. Laatste stap is dan het afstellen van de versnellingen. Komende zondag komt mijn zoon over uit Oostenrijk. Hopelijk is het dan een beetje weer zodat we een stukje kunnen rijden. En op maandag gaan we naar Tenerife om 5 dagen te fietsen 8-) Alleen wel op een daar gehuurde fiets.

Ik kan om de een of andere reden helaas geen foto van de fiets in zijn geheel plaatsen :?: