Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
scottpch
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
scottpch
16 mei 2023 07:55
jakkel schreef: ↑15 mei 2023 17:21
Tubeless... vorige week reden we in groep zo rond de 40 per uur, ontploft de tubeless achterband van m'n voorganger. Hij kon z'n fiets nog net op tijd aan de kant zetten... en ik hing vol met dat papke.
Ik wil de discussie pro en contra niet beginnen en het zal waarschijnlijk echt wel lichter bollen. Maar ik heb van meerdere coureurs al opgevangen dat het voor wegwielrennen niet echt veilig is. Nu, ik blijf mooi met een lichtgewicht binnenbandje in een soepel buitenbandje rijden, dat bolt ook goed genoeg, voor mij toch. Maar ik hoef dan ook nergens iets te bewijzen.
Heb hetzelfde 2 weken geleden meegemaakt, op een recht stuk met +40km/u hoorde ik plots achter me een knal en meteen een valpartij.
Bleek dat iemand het achterwiel van zijn voorganger aantikte waarna de band eraf klapte, op zijn carbon wielen een paar meter verder reed en vervolgens viel. Velg in 4 stukken.
Had zijn banden tubeless op een non tubeless carbon Mavic velg liggen, waarschijnlijk was dat de oorzaak icm aantikken voorganger.
Ik heb het niet gezien omdat ik voorop reed, maar de knal was goed te horen waarna het gerammel/val een gevolg ervan was.
Ik rijd zelf op de MTB en Gravelracer ook tubeless en tot voor kort op de racer ook, maar op de racer het verschil tussen tubeless en een lichtgewicht BB niet gemerkt en dus weer terug naar binnenband op die racer....
-
Kluus
- Forum-lid
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07
Kluus
16 mei 2023 08:04
Ik vind dat toch wel lastig te geloven, een band die wel in staat is om een berijder + fiets met 40+ km/u over de weg voort te bewegen maar er dan bij "aantikken" ineens van af vliegt. Volgens mij zijn er logischere verklaringen voor het loskomen van de band te bedenken, zoals de valpartij zelf en het in 4 stukken breken van de velg. Maar goed, ik was er niet bij!
-
abdr
- Forum-lid
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16
abdr
16 mei 2023 08:17
Voor mij is “Had zijn banden tubeless op een non tubeless carbon Mavic velg liggen” een afdoende verklaring. Waarmee ik niet wil zeggen dat het aantikken de aanleiding van het falen moet zijn, het kan ook zijn dat de band burpt door een oneffenheid op hoge snelheid en dat er daardoor te weinig druk overblijft om de band op zijn plaats te houden in de non tubeless velg.
Mijn eerder beschreven ervaring met tubeless monteren op non-tubeless velgen is inderdaad dat de band, als het mis gaat, plotsklaps alle druk verliest. Maaar mijn ervaring was met een tour fiets en 40mm banden.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
16 mei 2023 08:48
abdr schreef: ↑16 mei 2023 08:17
Voor mij is “Had zijn banden tubeless op een non tubeless carbon Mavic velg liggen” een afdoende verklaring. Waarmee ik niet wil zeggen dat het aantikken de aanleiding van het falen moet zijn, het kan ook zijn dat de band burpt door een oneffenheid op hoge snelheid en dat er daardoor te weinig druk overblijft om de band op zijn plaats te houden in de non tubeless velg.
Mijn eerder beschreven ervaring met tubeless monteren op non-tubeless velgen is inderdaad dat de band, als het mis gaat, plotsklaps alle druk verliest. Maaar mijn ervaring was met een tour fiets en 40mm banden.
Volgens een aantal forum leden kan dat prima...............daar heb ik al een keer een discussie over gehad
Ik heb al heel vaak gezegd nooit race banden op een non tubeless velg, dan krijg je dit soort dingen.
Het kan allemaal goed gaan, maar ook goed fout. Gewoon niet doen!
Bij voorkeur tubeless op hookless minste problemen, ook met eventueel lekken en erafknallen.
Nadeel het gaat er vaak ook lastig af.
-
Kluus
- Forum-lid
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07
Kluus
16 mei 2023 09:34
wasbeer2006 schreef: ↑16 mei 2023 08:48
...
Bij voorkeur tubeless op hookless minste problemen, ook met eventueel lekken en erafknallen.
Nadeel het gaat er vaak ook lastig af.
Ja maar als je op het Weightweenies forum gaat kijken lopen er daar weer een aantal posters tussen die je voor een gevaarlijke gek uit maken als je met hookless rijd. Niet mijn mening hoor, ik ben zelf ook gebruiker van hookless velgen op zowel de weg als MTB
.
Ik vind het gewoon opvallend dat sommigen die zich in het verleden hier al negatief uit hebben gelaten over tubeless op de weg ook ineens om de twee weken, bij wijze van, allerlei horror verhalen met catastrofisch falen meemaken en dit wijten aan tubeless. Het kan hoor, zeker met verkeerd gebruik, maar ik vind het wel typisch. Ik maak dat zelf namelijk (gelukkig!) nooit mee, terwijl ik toch ook best regelmatig mee rij met snellere groepen waar het 40+ km/u gemiddeld gaat, of (trainings)wedstrijdjes, of van afdalingen met kasseien/ardennen-wegdek af dokker.
Ik vind het prima als iemand om wat voor reden dan ook tubeless op de weg niets vind voor zichzelf vanwege het gedoe of niet ervaren van de voordelen of wat dan ook, ik hoef niemand te overtuigen. Maar ik vind niet dat dit een topic is om tubeless gebruikers impliciet weg te zetten als gevaarlijke gekken op basis van aannames, onderbuik gevoelens en derdehands ervaringen
.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40169
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
16 mei 2023 09:45
Tubeless, de nieuwe schijfrem!
Less is bore
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
16 mei 2023 10:12
Het is ook gewoon logisch nadenken.
Ik heb in het verleden wel eens band gehad tubeless, die zo makkelijk op mij notubes alpha velg ging dat ik er gewoon niet meer durfde te rijden.
En dat heb ik ook niet gedaan.
Nu is de huidige stand der techniek wel zo dat dit zo goed als niet meer voorkomt.
Daarnaast is voor het racefiets volk heel bang voor veranderingen.
Kijk even hoeveel forumgenoten tegen schijfremmen, tubeless en Ultegra waren. En ga kijken waar die nu op rijden.
Het is net als een baby eten geven die moet ook 19 keer aan de smaak wennen, dat is hier ook.
En pak nu eens die racefiets van 20 jaar terug, dan schrik je je echt drie slagen in de ronte in negatieve zin.
-
thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
thestudent
16 mei 2023 10:19
Ik izet het net als met oude auto's. Een nieuwe is sneller, comfortabeler en veiliger. Maar een ouderwetse analoge roadster brengt ook zijn charme, al is die op alle vlakken langzamer dan een moderne auto.
Zo rijdt ik erg graag op mijn stalen Pinarello met campagnolo 10sp en gewone velgremmen. Voelt helemaal niet langzaam en kan en je kan er verdomd hard mee fietsen.
Maar mijn Ridley helium is sneller, comfortabeler en remt beter.
Schrikken doe ik niet hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2558
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
16 mei 2023 10:33
thestudent schreef: ↑16 mei 2023 10:19
Zo rijdt ik erg graag op mijn stalen Pinarello met campagnolo 10sp en gewone velgremmen. Voelt helemaal niet langzaam en kan en je kan er verdomd hard mee fietsen.
Mijn 10-speed velgrem SS EVO met lage alu Fulcrum bolt even snel op het vlakke, gaat sneller bergop en is comfortabeler dan m'n zwaardere aero Di2 12-speed Thompson. En bergaf remt dat ding voor mij net zo goed, vorige week nog gemerkt in de Vlaamse ardennen. Maar... hij ziet er niet meer zo hip uit met z'n 12 jaar.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40169
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
16 mei 2023 10:34
wasbeer2006 schreef: ↑16 mei 2023 10:12
Kijk even hoeveel forumgenoten tegen schijfremmen, tubeless en Ultegra waren. En ga kijken waar die nu op rijden.
Schijfremmen is bijna een must als je een nieuwe fiets koopt.
Tubeless is nu de kinderziektes eraf zijn gewoon dikke prima (en veel minder gedoe met lekke banden!)
Ultegra is en blijft gewoon suf, maar met de huidige Dura Ace prijzen wordt je zowat gedwongen om Ultegra te kopen.
Ik rij nu Sram Force, maar (en ik had noooooit gedacht dat ik dit ooit zou tikken) heb er spijt van dat ik niet de Ultegra-versie van de Ultimate heb gekocht.....
Less is bore
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28019
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
16 mei 2023 10:42
Ik ben altijd tegen vernieuwingen in het begintijdperk omdat er dan altijd nog fouten in zitten. Maar niet tegen vernieuwingen an sich.
Early adopters zijn veredelde betatesters en betalen 2x een prijs voor hun innovatiedrang. Laat mij maar lekker de kat uit de boom kijken.
-
thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
thestudent
16 mei 2023 10:43
jakkel schreef: ↑16 mei 2023 10:33
thestudent schreef: ↑16 mei 2023 10:19
Zo rijdt ik erg graag op mijn stalen Pinarello met campagnolo 10sp en gewone velgremmen. Voelt helemaal niet langzaam en kan en je kan er verdomd hard mee fietsen.
Mijn 10-speed velgrem SS EVO met lage alu Fulcrum bolt even snel op het vlakke, gaat sneller bergop en is comfortabeler dan m'n zwaardere aero Di2 12-speed Thompson. En bergaf remt dat ding voor mij net zo goed, vorige week nog gemerkt in de Vlaamse ardennen. Maar... hij ziet er niet meer zo hip uit met z'n 12 jaar.
Heb je het al eens echt goed getest? T zal me verbazen als de oude SS evo echt sneller is. ( wat verder een moderne klassieker is die je niet moet wegdoen )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!