Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2372
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 14 dec 2023 13:45

leon1 schreef: 14 dec 2023 11:18 De crank zelf kun je wel met een normale crankpuller voor vierkant-as-cranks verwijderen. Tenminste, zo doe ik het altijd. Zie ook de link hieronder. Daar hoef je die Cannondale crank afnemer niet voor aan te schaffen.


Voor het verwijderen van de spider heb je wel die lockring tool nodig.
Dat trucje met de buitenhuls aandraaien kende ik al, toch bedankt :winkthumb:
Ik heb al eens een normale cranktrekker aangepast door een stukje draadeind aan de spindel te lassen. Dat werkt net zo goed. Maar die methode kun je maar 1 crank mee verwijderen, de andere kant moet je toch de buitenhuls alleen aandraaien. Maar ja, wanneer moet je nu beide cranks tegelijkertijd losmaken?
Dogma F

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 14 dec 2023 16:27

Ik heb het idee dat de naaf van mijn achterwiel niet helemaal soepel loopt. Ik laat er volgende week even naar kijken, dit zou ik zelf moeten kunnen, maar ik verschuil maar achter mijn niet zo handigheid. Ik ga morgen fietsen en mijn vraag is nu. Gewoon laten of kan ik nog wat doen om de boel iets soepeler te laten lopen? Liefst niet te lastig.:)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 dec 2023 18:53

Ja lastig, wat is er aan de hand?

Is het een wiel met QR of steekas. Welke naaf sommige kan je zelf heel makkelijke stellen.
Sommige helemaal niet. Misschien de body, een slecht lager, onderhoud etc.

kan je morgen rijden, waarschijnlijk wel, maar wellicht maak je ook iets echt kapot

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 14 dec 2023 19:41

Dankjewel dat je reageert. Ik had/heb de ijdele hoop op een quick-fix of wat geruststellende woorden. Ik besef mij dat mijn vraag erg vaag is. Ik heb het idee dat er een kleine schuring in de naaf zit, een soort knarsje in die je hoort als het wiel bijna tot stilstand komt. Bij een snellere rotatie draait het wiel (zo goed als) normaal, ik had het idee dat het wiel voorheen langer doordraaide. Als ik nu een slinger aan de trapper geef, dan draait het wiel iets minder dan een minuut, ik weet niet of dit wat zegt? Het is een Fulcrum Wind 40C wiel met QR, de naaf is mij niet bekend.

(De vraag staat niet voor niets in dit topic :mrgreen: )

abdr
Forum-lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 14 dec 2023 23:38

Er is een heel simpele manier om erachter te komen of de lagers van een wiel nog goed zijn: geef een fikse zwiep aan het wiel en voel aan de as of het wiel mooi rond draait. Dat wil niet zeggen dat je je vingers tussen de spaken moet steken maar wel dat je het uiteinde van een quick release (of steekas) tussen de vingers neemt terwijl het wiel draait. Voel je korreligheid, dan is er korreligheid. In het geval van een wiel met industrielagers is dit niet heel erg, je kan die lagers zonder veel poespas vervangen, maar jouw fulcrum set heeft, voor zover ik weet, cup-and-conus lagering waarbij je de conussen kapot kan doen door lang door te rijden met vuile/versleten/kapotte kogels.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 15 dec 2023 06:43

abdr schreef: 14 dec 2023 23:38 Er is een heel simpele manier om erachter te komen of de lagers van een wiel nog goed zijn: geef een fikse zwiep aan het wiel en voel aan de as of het wiel mooi rond draait. Dat wil niet zeggen dat je je vingers tussen de spaken moet steken maar wel dat je het uiteinde van een quick release (of steekas) tussen de vingers neemt terwijl het wiel draait. Voel je korreligheid, dan is er korreligheid. In het geval van een wiel met industrielagers is dit niet heel erg, je kan die lagers zonder veel poespas vervangen, maar jouw fulcrum set heeft, voor zover ik weet, cup-and-conus lagering waarbij je de conussen kapot kan doen door lang door te rijden met vuile/versleten/kapotte kogels.
Dankjewel voor je antwoord. Ik hoor alleen iets korreligs/zacht knerpend als het wiel bijna stopt met draaien. In het begin draait het wiel mooi en zonder bijgeluiden. Ik heb mijn achterwiel ook amper gebruikt de afgelopen maanden door het binnenfietsen, ik weet niet of dat nog uitmaakt.

Ik ga de gok wagen. Ritje in Limburg laten schieten is ook weer zoiets, hopelijk krijg ik geen spijt van de beslissing.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 dec 2023 08:12

De Fulcrum Wind 40c heeft industrielagers.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 dec 2023 08:13

Ramon73 schreef: 14 dec 2023 13:45 Maar die methode kun je maar 1 crank mee verwijderen, de andere kant moet je toch de buitenhuls alleen aandraaien. Maar ja, wanneer moet je nu beide cranks tegelijkertijd losmaken?
Wat bedoel je precies? Ik begrijp jouw vraag niet :oops:
Ride bikes, not tanks!

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 15 dec 2023 09:29

leon1 schreef: 15 dec 2023 08:12 De Fulcrum Wind 40c heeft industrielagers.
Loopt wel los dus?;)

leon1
Forum-lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 dec 2023 09:43

Ja. Want je kan niet iets aan de naaf kapot maken met doorrijden op een iets ruw lopend lager.
Ride bikes, not tanks!

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 15 dec 2023 10:02

Waarom blijkt een gebruikte binnenband, bij hergebruik, bij vervanging buitenband, soms te groot in omtrek.🤔
Uit de trommel met echt domme vragen 😉

abdr
Forum-lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 15 dec 2023 12:11

leon1 schreef: 15 dec 2023 08:12 De Fulcrum Wind 40c heeft industrielagers.
Dan kan het niet veel kwaad.

@COLUMSBUSMJ: voelen is veel betrouwbaarder dan horen in dit geval.

Plaats reactie