Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 10 jun 2020 16:22

Van alu naar carbon, een compleet GRX 800 groep op de addict gravel en betere wielen, dat is in een notendop het verschil.
Maar dat had jij ook kunnen googelen...

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 10 jun 2020 17:40

scottpch schreef: 03 jun 2020 18:25 Weer bij Westbrookcycles.com Rene?
Ik heb wellicht nog een ander idee .... maar daarover later meer 8-)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 10 jun 2020 18:46

Ik ben benieuwd! :winkthumb:

fizik
Forum-lid

fizik 10 jun 2020 19:39

mistraller schreef: 10 jun 2020 00:38 Dank voor de reacties. Ben hier gewoon wat onzeker over. Ik heb ook de sizing tool van Scott zelf als belangrijk uitgangspunt genomen, zelfs bij bbl 90 blijft deze mij een 56 adviseren.
Zodoende schrok ik een beetje van de reacties.
Drop is ca 8cm, net ff nagemeten. Weet niet wat als "normaal" gezien wordt voor een endurance uitvoering.

Stuurpen 12cm btw.
Niets om over te twijfelen. Ik ben 180 en een BBL van 88/89 cm. Zadelhoogte met mijn huidige zadel iets lager dan 79cm. Redelijk vergelijkbaar dus. Ik heb jaren op 54cm frames gereden omdat ik graag zo diep mogelijk wilde zitten. De laatste paar jaar rij ik op een Trek met H2 geometrie in maat 56, redelijk vergelijkbaar met jouw Scott maatje L, ook met een 12 cm stuurpen.

Mocht ik moeten kiezen voor je dan werd het zeker een 56. Een XL (58) voelt toch wat meer aan als klimrek met het relatief korte bovenlijf wat je dan waarschijnlijk ook hebt.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 jun 2020 09:39

Dit is ook de prima maat voor mistraller. waar je als persoon met wat langere benen tegenaan loopt is enerzijds de drop, maar ook de reach. Daarnaast rijd ik met eeen flinke setback en ook dat helpt dan niet

Ik heb een stuur met reach van 70mm, dat zijn er niet veel. Liefst zou ik er nog een met 60cm hebben. dan kan ik mijn stuurpen een centimeter langer pakken waardoor ik bovenop niet zo kort zit en op de grepen net zo ver.

Als je te ver zit kan je een ruime halve centimeter ook uit je schoenplaten halen, gewoon een halve cm naar achter met je platen en je hebt weer wat ruimte te pakken. In de praktijk merk je dat niet of nauwelijks.

Jaap Telder
Forum-lid

Gebruikersavatar Jaap Telder 11 jun 2020 10:24

wasbeer2006 schreef: 11 jun 2020 09:39

Als je te ver zit kan je een ruime halve centimeter ook uit je schoenplaten halen, gewoon een halve cm naar achter met je platen en je hebt weer wat ruimte te pakken. In de praktijk merk je dat niet of nauwelijks.
Dat is wel het slechtste idee ooit om een fiets passend te maken.
Je verandert en verplaatst dan in negatieve zin je optimale drukpunt/energieoverdracht van de bal van je voet.
Ik had een keer nieuwe winterschoenen waarbij de plaatjes niet optimaal afgesteld konden worden, gelijk spierpijn en blessure, fietste beroerd.

edit:

Al je mooie schoenen ziet maar jouw maat is er niet ga toch ook niet een maat te groot of te klein nemen.... :roll:
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 11 jun 2020 10:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jun 2020 10:46

Gaan we nu allemaal alternatieve ideeën aandragen om een fiets met een stuurpen van 12cm korter te maken?
Campagnolo Ultra Dork

mistraller
Forum-lid

mistraller 11 jun 2020 15:29

Om de laatste twijfel weg te nemen, ben ik nogmaals even gaan rijden op een XL58. (Proefritje was alweer een maandje terug dus met alle kennis die ik inmiddels heb opgedaan). 58 is écht te groot voor mij. Voor de "verstopte voornaaf" moet de stuurpen dan van 12cm naar 9 of zelfs 8cm, en de fiets voelde gewoon echt te groot. Ik ga nu gewoon blij zijn en lekker fietsen!

btw, ik had de maat van de stuurpen op mijn 56 niet juist gemeten. Ik ben alle maten nagelopen: 58=12cm, 56/54=11cm 52=10cm. Dat staat namelijk niet in de geometry table op de site van Scott.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 jun 2020 15:59

@Jaap en CMP. Ik zeg ook een half centimetertje geen 3.

Het gaat niet om een fiets passend te maken. Het gaat er bv om als je een 11cm pen te kort vind en een 12 te lang, dan kan je dat verschil prima met je schoenplaten opvangen.

Dat maakt echt niet uit in je krachtoverdracht, het zijn over het algemeen stijve carbon zolen. Als je even verzit of een broek met een dikkere zeem, andere schoenen aan hebt verander je dan ook je meteen de zadelhoogte?

Het gaat erom dat je al met al heel veel mogelijkheden hebt aan fijn afstelling die enorm kunnen helpen.

Ik wil bij een aantal hier wel de setback en schoenplaten op de racer, gravel bike en MTB van een aantal opmeten maar 100% dat dit bij bijna niemand gelijk is. Als dat binnen een centimetertje blijft is dat geen enkel probleem, waarom zou dit dan voor een specifieke fiets wel schelen.

Net als bv een Q factor die een cm meer is, iemand dan ineens een probleem heeft echt onzin. Tenzij je net een bijzonder knie of heup probleem hebt. Maar voor 99% echt geen probleem.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 12 jun 2020 09:57

Tuurlijk is de stuurpen het eerste waar je naar kijkt. Ik bedoel ook zeker niet een fiets passend te maken met schoenplaten heel anders te zetten. Laat dat duidelijk zijn!

Mijn uitgangspunt is altijd zadelhoogte setback is gelijk op al mijn fietsen, Race en XC MTB. Dan ga ik naar de reach afstellen. Kom ik dan net niet lekker uit dan is er een mogelijkheid je schoenplaten iets te schuiven. Bij een gelijke setback verschuif je je zadel dan precies naar de andere kant zodat je setback gelijk blijft. Zo kan dus iets aan je reacht doen + / - 5mm. Binnen die marge ga je echt niets merken.

Bij Ineos hebben ze stuurpennen per mm is ook een oplossing als je die kan krijgen.

Scottrider
Forum-lid

Scottrider 20 jun 2020 11:07

mistraller schreef: 11 jun 2020 15:29 Om de laatste twijfel weg te nemen, ben ik nogmaals even gaan rijden op een XL58. (Proefritje was alweer een maandje terug dus met alle kennis die ik inmiddels heb opgedaan). 58 is écht te groot voor mij. Voor de "verstopte voornaaf" moet de stuurpen dan van 12cm naar 9 of zelfs 8cm.....

btw, ik had de maat van de stuurpen op mijn 56 niet juist gemeten. Ik ben alle maten nagelopen: 58=12cm, 56/54=11cm 52=10cm. Dat staat namelijk niet in de geometry table op de site van Scott.
Als ik me hier bij mag invoegen......ik ben sinds eind maart beginnen te fietsen op een Scott Speedster 30 2020 in de Maat M (54cm)
Ik herken mezelf in dit geval wbt tot het wisselen van een stuurpen, aanpassen van de setback van het zadel en loop hier af en toe nog steeds na 3 maanden mee te emmeren.
Mijn fiets trouwens;
EF29CE31-FE00-47CB-A5FC-5FDC7CB6A93D.jpeg
Nieuw gekocht, eerst proefronde mee gereden .....was de enigste die in de winkel stond en voldeed al redelijk aan mijn specificaties qua lengte (1,78.....binnenbeenlengte nog niet gemeten)
Wat me opviel bij het eerste ritje.....stuurpen te lang...zadel mocht wel naar mijn gevoel 1 meter naar voren :lol:
Bij terugkomst van de proefrit het 1 en ander afgesteld...zadel wat naar voren afsteld...ook iets hoger......en een andere stuurpen er op.
Er zat een 110 op..terug gegaan naar 100mm. Dit zit al een stuk beter.
Nu ongeveer 1600km verder heb ik het gevoel als ik moe begin te worden dat mijn fiets net eigenlijk te lang is....maw dat mijn stuurpen te lang is en zadel te ver naar achteren staat. Als ik net aan mijn rit begin...dus nog fris en fruitig ben er best wel goed en lekker op zit.
Nu las ik dat stukje over “de verstopte naaf”....dat je naaf dus niet zichtbaar is omdat je stuur het zicht belemmert......ik zie mijn naaf dus wel.....naaf is zichtbaar aan de voorkant van mijn stuur...zou dus betekenen dat mijn stuurpen te kort zou zijn...
Als ik op mijn fiets ga zitten kan ik mijn stuur pakken tussen de afbuiging naar voren toe richting mijn shifters....als ik echt op mijn shifters wil gaan rijden moet ik me gaan rekken om er bij te komen.
Wat kan ik doen om mij echt perfect op mijn fiets te kunnen laten zitten?
Nou ben ik maar een recreatie rijder en weet niet alles wbt het afstellen van een fiets.......ik heb mijn fiets ongeveer zo afgesteld dat ik er lekker op zit en dit wel even vol kan houden (ik rij meestal tussen de 25-75km per rit...)

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 20 jun 2020 11:53

Scottrider schreef: 20 jun 2020 11:07
mistraller schreef: 11 jun 2020 15:29 Om de laatste twijfel weg te nemen, ben ik nogmaals even gaan rijden op een XL58. (Proefritje was alweer een maandje terug dus met alle kennis die ik inmiddels heb opgedaan). 58 is écht te groot voor mij. Voor de "verstopte voornaaf" moet de stuurpen dan van 12cm naar 9 of zelfs 8cm.....

Als ik me hier bij mag invoegen......ik ben sinds eind maart beginnen te fietsen op een Scott Speedster 30 2020 in de Maat M (54cm)
Ik herken mezelf in dit geval wbt tot het wisselen van een stuurpen, aanpassen van de setback van het zadel en loop hier af en toe nog steeds na 3 maanden mee te emmeren.
Mijn fiets trouwens;

EF29CE31-FE00-47CB-A5FC-5FDC7CB6A93D.jpeg

Nieuw gekocht, eerst proefronde mee gereden .....was de enigste die in de winkel stond en voldeed al redelijk aan mijn specificaties qua lengte (1,78.....binnenbeenlengte nog niet gemeten)
Wat me opviel bij het eerste ritje.....stuurpen te lang...zadel mocht wel naar mijn gevoel 1 meter naar voren :lol:
Bij terugkomst van de proefrit het 1 en ander afgesteld...zadel wat naar voren afsteld...ook iets hoger......en een andere stuurpen er op.
Er zat een 110 op..terug gegaan naar 100mm. Dit zit al een stuk beter.
Nu ongeveer 1600km verder heb ik het gevoel als ik moe begin te worden dat mijn fiets net eigenlijk te lang is....maw dat mijn stuurpen te lang is en zadel te ver naar achteren staat. Als ik net aan mijn rit begin...dus nog fris en fruitig ben er best wel goed en lekker op zit.
Nu las ik dat stukje over “de verstopte naaf”....dat je naaf dus niet zichtbaar is omdat je stuur het zicht belemmert......ik zie mijn naaf dus wel.....naaf is zichtbaar aan de voorkant van mijn stuur...zou dus betekenen dat mijn stuurpen te kort zou zijn...
Als ik op mijn fiets ga zitten kan ik mijn stuur pakken tussen de afbuiging naar voren toe richting mijn shifters....als ik echt op mijn shifters wil gaan rijden moet ik me gaan rekken om er bij te komen.
Wat kan ik doen om mij echt perfect op mijn fiets te kunnen laten zitten?
Nou ben ik maar een recreatie rijder en weet niet alles wbt het afstellen van een fiets.......ik heb mijn fiets ongeveer zo afgesteld dat ik er lekker op zit en dit wel even vol kan houden (ik rij meestal tussen de 25-75km per rit...)
Ik zou een bikefit laten doen, dat kost je iets van 100-150 euro, maar dan zetten ze je wel in een keer goed op de fiets.

Als je het echt perse zelf wilt oplossen moet je eerst zorgen dat je zadel goed staat voor je benen, en dan pas aan de hoogte en afstand van je stuur gaan rommelen, zonder je zadel nog te veranderen.

Plaats reactie