Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 jun 2020 13:57

De maat M is goed mbt je lengte, zorg dat je zadelhoogte goed is en ga dan met je stuurnok aan de gang.
Probeer gewoon een 80 of 90mm stuurnok eens uit, via marktplaats of forumlid hoeft dat niet de hoofdprijs te kosten, en ga een aantal ritjes in dezelfde positie rijden.

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 20 jun 2020 15:59

scottpch schreef: 20 jun 2020 13:57 De maat M is goed mbt je lengte, zorg dat je zadelhoogte goed is en ga dan met je stuurnok aan de gang.
Probeer gewoon een 80 of 90mm stuurnok eens uit, via marktplaats of forumlid hoeft dat niet de hoofdprijs te kosten, en ga een aantal ritjes in dezelfde positie rijden.

Zojuist met een 80mm gereden... deze had ik nog liggende van mijn vorige fiets.....stuur haast op schoot hihi...dat wordt em niet...rijd niet fijn ook vind ik.
Ook binnenbeenlengte gemeten....80cm....weet niet of je daar wat aan hebt...


vermeulen schreef: 20 jun 2020 11:53
Ik zou een bikefit laten doen, dat kost je iets van 100-150 euro, maar dan zetten ze je wel in een keer goed op de fiets.

Als je het echt perse zelf wilt oplossen moet je eerst zorgen dat je zadel goed staat voor je benen, en dan pas aan de hoogte en afstand van je stuur gaan rommelen, zonder je zadel nog te veranderen.
Aankomende maandag toch voor een andere zadel gaan kijken.....ik zal mijn FM eens vragen :winkthumb:

chris80
Forum-lid
Berichten: 1229
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 20 jun 2020 16:15

Als je je binnenbeenlengte weet kun je je zadel op de goede hoogte zetten en dan de rest van je fiets gaan afstellen..

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 jun 2020 18:59

Citeer.
Zojuist met een 80mm gereden... deze had ik nog liggende van mijn vorige fiets.....stuur haast op schoot hihi...dat wordt em niet...rijd niet fijn ook vind ik.
Ook binnenbeenlengte gemeten....80cm....weet niet of je daar wat aan hebt...

Met jouw lengte een BBlengte van 80cm?
Ik denk het niet of je moet wel een heel lang bovenlijf hebben...
En dat zou dan weer niet rijmen met een kortere stuurnok.

Ik heb een BBlengte van 80cm bij een lengte van 1.70m om maar een voorbeeld te geven.
Zorg eerst dat je zadel goed staat tov je Bottom bracket en de hoogte uiteraard, vandaaruit ga je de rest finetunen dmv kortere of langere stuurnok, meer of minder spacers.
Succes.

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 20 jun 2020 22:42

scottpch schreef: 20 jun 2020 18:59 Citeer.
Zojuist met een 80mm gereden... deze had ik nog liggende van mijn vorige fiets.....stuur haast op schoot hihi...dat wordt em niet...rijd niet fijn ook vind ik.
Ook binnenbeenlengte gemeten....80cm....weet niet of je daar wat aan hebt...

Met jouw lengte een BBlengte van 80cm?
Ik denk het niet of je moet wel een heel lang bovenlijf hebben...
En dat zou dan weer niet rijmen met een kortere stuurnok.

Ik heb een BBlengte van 80cm bij een lengte van 1.70m om maar een voorbeeld te geven.
Zorg eerst dat je zadel goed staat tov je Bottom bracket en de hoogte uiteraard, vandaaruit ga je de rest finetunen dmv kortere of langere stuurnok, meer of minder spacers.
Succes.
Hihi...mijn vrouw zal me dan niet goed gemeten hebben :lol: .....

Zadel staat nu goed tov van mijn bottombracket...cq trapas/crank.
Als ik mijn crank op 3 uur zet, met een touwtje langs mijn knie naar beneden, kom ik precies uit op de as van mijn pedaal....
Ik ga maandag voor een ander zadel kijken omdat mijn huidige te smal is en begint door te zakken...maw ik zit hier echt niet (meer) lekker op.....dus kan ik mijn zadel eerst opnieuw gaan afstellen...maar dit zal ik waarschijnlijk doen mbv mijn FM....

Ik zal morgen eens een andere methode gebruiken om mijn BBL op te meten :winkthumb:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 jun 2020 07:25

Makkelijke methode om hoogte van het zadelde bepalen is: Pedaal in de onderste stand, op het zadel gaan zitten en met je hak op het pedaal.
Je been moet dan gestrekt zijn.
Wanneer je daarna met je fietsschoenen in het pedaal geklikt zit, dan heb je een kleine hoek in je knie wat voldoende is om zonder evt klachten te kunnen fietsen.
Laat de keuze voor een zadel afhangen van de breedte van je zitbotjes, er zijn nl verschillende breedtes van zadels beschikbaar.
Ook een wat harder zadel zal op de langere ritten prettiger zijn dan een zadel wat zachter/meer padding heeft.
Hier op het forum wordt de keuze van zadels uitgebreid besproken.
Succes!

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 21 jun 2020 14:47

scottpch schreef: 20 jun 2020 18:59
Met jouw lengte een BBlengte van 80cm?
Ik denk het niet of je moet wel een heel lang bovenlijf hebben...

Ik heb een BBlengte van 80cm bij een lengte van 1.70m om maar een voorbeeld te geven.
Succes.
Net even op een andere manier gemeten.....kom nu uit op 85,5cm BBL met een lichaamslengte van 178cm ...volgens mij klopt dat beter :lol: :winkthumb:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 jun 2020 07:49

Dat is een stukkie langer, klopt beter! ;)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6318
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 jun 2020 17:48

Scottrider schreef: 21 jun 2020 14:47
scottpch schreef: 20 jun 2020 18:59
Met jouw lengte een BBlengte van 80cm?
Ik denk het niet of je moet wel een heel lang bovenlijf hebben...

Ik heb een BBlengte van 80cm bij een lengte van 1.70m om maar een voorbeeld te geven.
Succes.
Net even op een andere manier gemeten.....kom nu uit op 85,5cm BBL met een lichaamslengte van 178cm ...volgens mij klopt dat beter :lol: :winkthumb:
Hoe meet je dan op een andere manier ?? Met naaldhakken aan of zo ?

Ik heb een binnenbeen lengte van 81,5 cm bij een lengte van 1.78 / 1.79 mtr dus zo gek was het niet hoor. Toont maar weer eens aan dat niet ieder lijf hetzelfde is. Zo heb ik dus kabouterbeentjes of een langer bovenlijf.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 jun 2020 17:55

:D

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1543
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 22 jun 2020 19:09

rene schreef: 22 jun 2020 17:48
Scottrider schreef: 21 jun 2020 14:47
scottpch schreef: 20 jun 2020 18:59
Met jouw lengte een BBlengte van 80cm?
Ik denk het niet of je moet wel een heel lang bovenlijf hebben...

Ik heb een BBlengte van 80cm bij een lengte van 1.70m om maar een voorbeeld te geven.
Succes.
Net even op een andere manier gemeten.....kom nu uit op 85,5cm BBL met een lichaamslengte van 178cm ...volgens mij klopt dat beter :lol: :winkthumb:
Hoe meet je dan op een andere manier ?? Met naaldhakken aan of zo ?

Ik heb een binnenbeen lengte van 81,5 cm bij een lengte van 1.78 / 1.79 mtr dus zo gek was het niet hoor. Toont maar weer eens aan dat niet ieder lijf hetzelfde is. Zo heb ik dus kabouterbeentjes of een langer bovenlijf.
Zo heb ik met 1,82cm een bbl van 91,5cm
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 23 jun 2020 01:27

Ik heb het gemeten met een stuk rond hout 18mm......die tussen je benen......zo hoog mogelijk naar boven trekken......met dat stuk hout tegen een muur gaan staan.....zorgen dat het uiteinde van het hout vlak tegen de muur komt...als je het goed wilt doen...zorgen dat het hout horizontaal blijft terwijl je met die stok tegen de muur staat.....
In mijn geval had ik mijn vrouw in de buurt, die een streepje op de muur gezet met een frictie pen (das een pen die je uit kan gummen...letterlijk!)....meet de afstand tussen het streepje en de vloer waar je op staat en zie daar....je BBL 😉
Bij het meten hiervan...het liefste op je blote voeten of op sportsokken.......dus niet op je naaldhakken! 😂

Plaats reactie