Het grote domme vragen topic
Ik switch constant tussen mijn wegfiets (met spd-sl pedalen) en gravelfietsen (beide spd). Ik heb alle fietsen op dezelfde zadelhoogte en setback staan. Ook allemaal zelfde crancklengte. Er zit vast verschil tussen de hoogte/stack tussen spd-sl en spd en ook tussen de verschillende schoenen. Perfectionistisch gezien zou je dus je zadelhoogte hieraan moeten aanpassen. Ik doe dat dus (nog) niet. Hoe gaan anderen hier mee om ?
Gek van de weg, de MTB en het gravel
Daar maak ik me ook echt niet druk over. Soms heb ik wel eens als na een lange periode van fietsen op fiets A dan op fiets B stap, dat ik wel iets merk. Maar na een paar kilometer ben ik het alweer kwijt...
Ik heb vijf racefietsen waarvan 1 retro met ouderwetse pedalen.
In dit spel van de laatste mm gelijk hebben zijn natuurlijk niet alleen pedalen van belang maar ook schoenen.
De retro schoenen hebben een vrij dikke zool en de brug waar je schoen op staat is hoger tov de as dan bij een moderne klikpedaal.
Voor de vier fietsen waar ik klikpedalen op heb gebruik ik verschillende schoenen. Maar wel drie paar Sidi's die allemaal gelijk zijn afgesteld.
Voor koud weer heb ik een paar andere schoenen die iets ruimer zijn zodat ik er thermo sokken in aankan. Die zolen van die schoenen zijn ook wat dikker maar wat Havana zegt: als ik de straat uit ben heb ik er geen last van.
Overigens als je op verschillende fietsen verschillende zadels hebt zullen deze ook een rol spelen. Een breder zadel geeft immers een hogere zit.
In dit spel van de laatste mm gelijk hebben zijn natuurlijk niet alleen pedalen van belang maar ook schoenen.
De retro schoenen hebben een vrij dikke zool en de brug waar je schoen op staat is hoger tov de as dan bij een moderne klikpedaal.
Voor de vier fietsen waar ik klikpedalen op heb gebruik ik verschillende schoenen. Maar wel drie paar Sidi's die allemaal gelijk zijn afgesteld.
Voor koud weer heb ik een paar andere schoenen die iets ruimer zijn zodat ik er thermo sokken in aankan. Die zolen van die schoenen zijn ook wat dikker maar wat Havana zegt: als ik de straat uit ben heb ik er geen last van.
Overigens als je op verschillende fietsen verschillende zadels hebt zullen deze ook een rol spelen. Een breder zadel geeft immers een hogere zit.
Dank je wel. Ik heb op al mijn fietsen hetzelfde zadel. En inderdaad, de schoenen verschillen ook in hoogte/dikte. Ik heb nog geen goede manier kunnen vinden om die onderlinge verschillen in schoenhoogte te kunnen meten. Ik mag ook graag een cyclo- of gravelwedstrijd rijden en om die reden ben ik behoorlijk gefocust op mijn positie (want juiste hoogte/positie = mede bepalend voor je krachtoverbrenging). Daar ligt de oorsprong van mijn vraag. Maar de conclusie kan misschien ook zijn dat ik daar niet overdreven veel energie in moet steken.
Gek van de weg, de MTB en het gravel
Ik heb 2 fietsen, zelfde zadel, theoretisch op zelfde zithoogte geplaatst. Zijn 2 verschillende fietsen.
Maar, ik heb op de 2de locatie andere schoenen in gebruik.
Stap ik op fiets A, "ik zit precies iets te laag". Op fiets B "ik zit precies ietsje te hoog".
Na enkele km ervaar ik dat niet meer. Zal ook zaak zijn van enkele mm.
Maar, ik heb op de 2de locatie andere schoenen in gebruik.
Stap ik op fiets A, "ik zit precies iets te laag". Op fiets B "ik zit precies ietsje te hoog".
Na enkele km ervaar ik dat niet meer. Zal ook zaak zijn van enkele mm.
Op mijn gravelbike en ATB zit ik iets lager ( kleine cm ) dan op mijn racefietsen. Neem ik de stack mee van de pedalen en mijn schoenen ( ATB schoenen op gravelbike en ATB ) zit ik netto 1,5cm lager. Ik vind het fijn om zo iets meer controle te hebben, zeker als er snel een voetje aan de grond gezet moet worden met de ATB of gravelbike. Ook zit ik met minder drop en iets korter op de ATB en gravelbike, maar dat is ook maar 1 tot 1,5 cm.
Op mijn racefietsen zit ik nagenoeg hetzelfde, kan misschien iets schelen in reach / drop of setback maar dat merk ik ook niet. Wel 2 x Berk zadel op de racefiets ( en ik zou nog wel een 3e willen hebben ).
@nielsh ; als je veel competitie rijdt zou ik zeker een goede meting laten doen. Ze kunnen dan zo aan de knie en heup hoeken zien of je hetzelfde zit op je fietsen. Als je iets meer of minder setback hebt , iets hoger of lager en meer of minder drop of zool dikte dan is dat te zien aan de knie en of heup hoek.
Op mijn racefietsen zit ik nagenoeg hetzelfde, kan misschien iets schelen in reach / drop of setback maar dat merk ik ook niet. Wel 2 x Berk zadel op de racefiets ( en ik zou nog wel een 3e willen hebben ).
@nielsh ; als je veel competitie rijdt zou ik zeker een goede meting laten doen. Ze kunnen dan zo aan de knie en heup hoeken zien of je hetzelfde zit op je fietsen. Als je iets meer of minder setback hebt , iets hoger of lager en meer of minder drop of zool dikte dan is dat te zien aan de knie en of heup hoek.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13766
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waarom blijft bij shimano al jaren de XTR groep de allerbeste op de markt en komt DA nooit aan deze kwaliteit.
Het gevoel van schakelen, de soepelheid, de remmen, het uiterlijk........... hoe kan het.....
Het gevoel van schakelen, de soepelheid, de remmen, het uiterlijk........... hoe kan het.....
Gisteren door een overstroomd wegdeel gereden waar het water iets hoger stond dan verwacht. Het zou kunnen (niet goed gezien) dat het water tot de crank en wielassen kwam. Gaan mn lagers dit overleven en hoe weet ik of ze vervangen moeten worden?
Welke wielen? En hoe lang heeft het zaakje onder water gereden?
BB zou geen probleem mogen zijn, wielen ook niet. Maar het hangt ook wel af van het merk wiel en hoe lang de boel onder water gereden heeft.
Dogma F