Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 26 jan 2009 12:44

Ik denk dat als je kiest voor de uitvoering met de meeste spaken dat dat geen problemen gaat opleveren. Maar misschien is een hele lichte fiets in z'n geheel niet zo praktisch als je 100kg weegt. Denk aan dingen zoals het zadel en de stuur(pen) combinatie. Misschien zijn die lichte carbonnen dingen niet stijf genoeg.

Het frame en de wielen moeten geen probleem zijn denk ik.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jan 2009 12:51

Niet alleen stijf genoeg zijn is met zo'n gewicht een issue, ook de sterkte wordt een probleem. LW's met 20-20 kunnen volgens mij die 100 kg makkelijk hebben, spaakbreuk bij een LW wiel lijkt me trouwens erg sterk. Volgens mij weet je FM niet helemaal waar die 't over heeft.

Een Clavicula crank houdt die 100 kg volgens mij wel. Maar ik zou er maar geen AX remmen op zetten, die sponzen remmen al slecht bij licht gewichten. Om 100 kg stil te krijgen heb je toch beter remmen nodig dan om een licht gewicht van 60 kg tot stilstand te krijgen. Om onder de 6 kg zal je compromissen moeten gaan sluiten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lucr
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 sep 2004 15:48

lucr 26 jan 2009 13:55

Conclusie na 1ste rit:

zéér comfortabele fiets: slecht wegdek, kasseien, putten echt alles wordt perfect weggefilterd. Begrijp niet dat sommigen die fiets niet comfortabel vinden? Zal daarom nooit een S3 kopen want als die nog meer comfort heeft, val ik misschien op een zondagse rit in slaap.
stijf: geen millimeter flex, snel, wendbaar
wind: na 2 uur tegenwind beuken langs het kanaal wordt je ook moe op een Cervelo S2 (spijtig).

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 26 jan 2009 14:04

Lucr schreef:Conclusie na 1ste rit:

zéér comfortabele fiets: slecht wegdek, kasseien, putten echt alles wordt perfect weggefilterd. Begrijp niet dat sommigen die fiets niet comfortabel vinden? Zal daarom nooit een S3 kopen want als die nog meer comfort heeft, val ik misschien op een zondagse rit in slaap.
stijf: geen millimeter flex, snel, wendbaar
wind: na 2 uur tegenwind beuken langs het kanaal wordt je ook moe op een Cervelo S2 (spijtig).

Die twee staan min of meer haaks op elkaar... ;)

kjvelo
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 jan 2009 10:26

kjvelo 26 jan 2009 14:07

He Lucr. ik lees dat je je eerste rit op de S2 gefietst. Gaaf dat hij je zo goed bevalt. En comfortabel is. Kun je niet even een foto posten. Hoe heb je hem afgemonteerd?
Peugeot, Giant, Stevens, Cervelo

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 26 jan 2009 14:15

litespeed schreef:Die twee staan min of meer haaks op elkaar... ;)
Nee hoor...

Een slim design icm verschillende soorten carbon kan tegenwoordig stijfheid en comfort tegelijk opleveren.

Check maar es wat reviews van de laatste tijd, er zijn meerdere fabrikanten die frames met deze eigenschappen maakt, oa. Specialized, Canyon en idd Cervelo.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 26 jan 2009 14:19

litespeed schreef:
Lucr schreef:Conclusie na 1ste rit:

zéér comfortabele fiets: slecht wegdek, kasseien, putten echt alles wordt perfect weggefilterd. Begrijp niet dat sommigen die fiets niet comfortabel vinden? Zal daarom nooit een S3 kopen want als die nog meer comfort heeft, val ik misschien op een zondagse rit in slaap.
stijf: geen millimeter flex, snel, wendbaar
wind: na 2 uur tegenwind beuken langs het kanaal wordt je ook moe op een Cervelo S2 (spijtig).

Die twee staan min of meer haaks op elkaar... ;)


Dat is nu net wat het allemaal zo uniek maakt. Uiteraard maakt bandenspanning ook nog wel uit.
Maar bij bijv. de R3, is dit helemaal geweldig. Zeer scherp, snel, stijf en heel comfortabel, niet hard.
mailtje van een klant :

" Hoi Eric,

Ik was het je nog vergeten te melden!
Afgelopen vrijdag was het zowaar droog en ben ik er met de nieuwe witte eens op uitgetrokken.
Het was een genot en ik was verbaasd over de ongelofelijke stijfheid maar toch een heerlijk rijcomfort.
Je leest het overal maar het is nog eens echt waar ook ;) Ik kijk uit naar nog fink wat kilometers.
Na 1,5 uur vond ik het wel weer genoeg en heb daarna wat modderspetters eraf gepoetst :) "

En dat is nu net waar het onderscheid in zit met de andere merken. Vaak zijn die comfortabel, omdat ze niet heel stijf zijn.

mondrius
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 31 aug 2008 23:00

mondrius 26 jan 2009 15:39

mooie wielen 21st-century!!

De kleuren komen ook in de vork terug, past mooi bij elkaar. Met deze hoge carbon velgen ziet de fiets er (vergeleken met mijn lage velgjes) lekker snel uit. Veel fietsplezier!
Passoni XXti - Cervelo R3SL - Cervelo RS - Giant XTC 29er - BSP Metropolis - DOLLY bakfiets

Gebruikersavatar
ld001
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:16

Gebruikersavatar ld001 26 jan 2009 19:13

SpEric schreef: En dat is nu net waar het onderscheid in zit met de andere merken. Vaak zijn die comfortabel, omdat ze niet heel stijf zijn.


Er zijn nogal wat andere merken die dat ook leveren: Cannondale, Scott, Giant, Specialized, Trek etc. Het is nou niet zo dat Cervelo 'het wiel' heeft uitgevonden.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 26 jan 2009 19:39

En toch valt het bij Cervélo meer op, Er zijn ook zat merken die ook heel stijf zijn, maar die zijn niet comfortabel.
Als je de stijfheidwaardes ziet van de R3 of de R3SL, verwacht je niet dat die fiets zo comfortabel kan zijn. Zeker niet als je de andere merken die in de buurt komen kent qua gevoel.
Maar zoals ik altijd zeg, probeer het eens..

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 26 jan 2009 19:52

SpEric schreef:
litespeed schreef:
Lucr schreef:Conclusie na 1ste rit:

zéér comfortabele fiets: slecht wegdek, kasseien, putten echt alles wordt perfect weggefilterd. Begrijp niet dat sommigen die fiets niet comfortabel vinden? Zal daarom nooit een S3 kopen want als die nog meer comfort heeft, val ik misschien op een zondagse rit in slaap.
stijf: geen millimeter flex, snel, wendbaar
wind: na 2 uur tegenwind beuken langs het kanaal wordt je ook moe op een Cervelo S2 (spijtig).

Die twee staan min of meer haaks op elkaar... ;)


Dat is nu net wat het allemaal zo uniek maakt. Uiteraard maakt bandenspanning ook nog wel uit.
Maar bij bijv. de R3, is dit helemaal geweldig. Zeer scherp, snel, stijf en heel comfortabel, niet hard.

Ik schreef min of meer, omdat IMO het enige wat zou kunnen kloppen de torsiestijfheid van een frame zou zijn. Het is denkbaar dat je een zeer torsiestijf frame maakt, waardoor de belastingen vanuit de crankarmen directer omgezet worden in aandrijving van de fiets.
Maar als je een frame verticaal 'slap' maakt om oneffenheden in het wegdek weg te laten filteren (met bv bij de R3 bv lokaal heel dunne buizen), dan zul je daar bij de het uitoefenen van krachten op de pedalen ook 'last' van hebben. Dat is IMO nou eenmaal niet anders.
Zie het als een mtb met de oudere type vering. Wat was men blij toen er blokkeringssystemen kwamen, zodat je niet constant die vering intrapte bij het aanzetten. Uiteraard gaat dit om een andere orde van vervormingen, maar het idee is hetzelfde.

Graag hoor ik een technische onderbouwing waarom een frame/fiets verticaal comfortabel kan zijn en dat je er toch geen last van hebt bij het pedaleren. Met andere woorden: hoe kan een frame verschil maken in de reactie op een kracht die vanuit het wiel via de zitbuis naar je kont gaat (oneffenheid op de weg) en die op een kracht die vanuit de pedalen via de aandrijving naar het wiel gaat? Bij de ene kracht even vervormen en meegeven en bij de andere stug blijven en alles direct doorgeven? Reacties van klanten en teksten van leveranciers op sites vind ik daarbij overigens niet overtuigend genoeg...

Bij het bovenstaande heb ik geprobeerd m'n oogkleppen voldoende open te zetten, maar wellicht is dat niet helemaal gelukt. Ik ben dan ook de eerste om mijn ongelijk toe te geven indien het tegendeel wordt bewezen met een mooie onderbouwing.

kjvelo
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 jan 2009 10:26

kjvelo 26 jan 2009 19:58

Ik ben het helemaal eens met SpEric, LD001. De PR campagnes geven wellicht aan dat een fiets stijf of comfortabel is maar je zult het toch eerst zelf moeten ervaren. Ik nodig je dan ook van harte uit om eens op een willekeurige Cervelo te fietsen.
Peugeot, Giant, Stevens, Cervelo

Plaats reactie