Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2012

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 08 jul 2012 19:46

havana schreef:Eelcoz heeft wel een punt. Robert Gesink is vaak betrokken bij valpartijen. Niet één keer, niet twee keer, maar stelselmatig. Dat is gewoon een keiharde constatering.
Maar hij gaat nog wel een stap verder door zijn presteren direct na de val ook weer aan te vallen en te beoordelen alsof er niets gebeurd is. Exact hetzelfde als vorig jaar. Zo kansloos. En waarom moet je daarvoor gekoerst hebben? Daar kun je je als fietser toch ook van alles bij voorstellen?

Dan mis je in mijn ogen toch heel wat. Onder andere wat Timo allemaal al opsomde. Vorig najaar moest hij eerst maar weer leren lopen en vervolgens boekt hij dit jaar al weer enorme progressie. En dan rijdt hij ook nog eens een dijk van een lange TT wat je in zijn geval nagenoeg 1 op 1 kan extrapoleren naar een lange klim.

Hij valt nu in een aantal grote rondes. Ik ben nieuwsgierig naar de statistieken van alle renners door de jaren heen. Ik denk namelijk niet dat hij opvallend veel valt. Farrar in een week tijd al meer dan Gesink in twee jaar... ;)

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 08 jul 2012 19:51

litespeed schreef:Maar hij gaat nog wel een stap verder door zijn presteren direct na de val ook weer aan te vallen en te beoordelen alsof er niets gebeurd is. Exact hetzelfde als vorig jaar. Zo kansloos.
06 jul 2012 16:00, dus direct na de grote valpartij op vrijdag schreef ik al:
timo2.0 schreef:Nou, als Gesink en Mollema door deze val met zoveel pijn door moeten dat voorin meestrijden niet meer gaat dan kunnen we ons weer opmaken voor twee weken gezeik over watjes zonder ruggengraat van het Nederlandse "wielerpubliek".
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

eelcoz

eelcoz 08 jul 2012 20:01

litespeed schreef:
havana schreef:Eelcoz heeft wel een punt. Robert Gesink is vaak betrokken bij valpartijen. Niet één keer, niet twee keer, maar stelselmatig. Dat is gewoon een keiharde constatering.
Maar hij gaat nog wel een stap verder door zijn presteren direct na de val ook weer aan te vallen en te beoordelen alsof er niets gebeurd is.
Ho ho, het waren Gesink en Maassen zelf die verklaarden dat zijn matige presteren gisteren niet zo veel met de val van vrijdag te maken had.

Het valt me steeds weer op dat een aantal mensen hier direct als door een wesp gestoken reageren als er kritiek op Rabo-renners komt. Ik begrijp die kritiekloze houding niet zo goed. Toen er bijvoorbeeld werd gesteld dat Rabobank wel erg matig presteert voor een ploeg met een van de grootste budgetten (ook excl. opleidingsploeg), was de wereld direct te klein.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jul 2012 20:22

timo2.0 schreef:Volgens mij wordt bij Gesink ook wel heel makkelijk vergeten dat hij terug moest vechten na een zeer zware valpartij vorig jaar, zo zwaar dat zelfs niet helemaal zeker was of hij überhaupt nog op niveau zou komen. Ook wordt vergeten dat we in de aanloop naar de tour massaal vol bewondering riepen dat zijn tijdrit zoveel verbeterd was en dat we tot de etappe van vrijdag positief waren omdat hij zich steeds voorin wist te handhaven en dat de vroeger nooit zo explosieve Gesink bij de explosieve aankomsten bergop zo mooi bij de eersten wist te finishen. Dat alles is sinds vrijdag allemaal vergeten en omgezet in de hoeveelheden gal die zo kenmerkend is voor het Nederlandse "wielerpubliek": "we" zijn goed maar bij zware valpartijen en blessures geen medelijden, bemoedigende woorden of extra aanmoedigingen, nee, dan ben "je" een zwak watje die we als een baksteen laten vallen.
De valpartij van Gesink op vrijdag was hem zeker niet aan te rekenen, die van de voorgaande jaren misschien wel maar dat durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. Ik vind hem toch altijd wat houterig op zijn fiets zitten (heb ik zelf overigens ook last van). Alleen vandaag lees ik dan op Nu.nl deze uitspraak: ''En ik ben geen renner die daar de dagen erna makkelijk mee omgaat'', verzuchtte hij. ''We houden dan maar hoop op een ritzege.'' dan kan ik me voorstellen dat anderen vinden dat je een watje bent. Ik vind dat wat overdreven maar het is wel zo dat zijn moraal erg snel geknakt is, in combinatie met het lichamelijk ongemak leidt dit tot het tijdverlies de afgelopen 2 dagen.
Ik heb nooit echt een renner voor de grote rondes in hem gezien, hij kan goed klimmen maar mist in meer of mindere maten de capaciteiten om te dalen, positie houden in het peleton, explosiviteit en tijdrijden. Als je hem echt als klassementsrenner in wil zetten zul je hem met een treintje voorin moeten houden zoals dat met Wiggins en Evans gebeurd,
maar dan klaagt de Nederlandse wielerfan weer dat de hele ploeg voor een renner wordt opgeofferd.
Hij heeft overigens bewezen dat hij in de kleinere rondes de bergetappes uit kan zoeken waar hij goed wil zijn en daar dan ook daadwerkelijk presteren. Ik denk dat daar dan ook zijn kwaliteit ligt en dat ze hem daar ook voor de tour voor moeten gebruiken. Het gal van de gemiddelde Nederlandse Studio Sport kijkende "wielerfan" is ook niet zo vreemd als je ziet hoelang we al wachten op opvolgers van Knaven en Weening, de meeste volgen de kleinere koersen niet of nauwelijks
Campagnolo Ultra Dork

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 08 jul 2012 20:28

eelcoz schreef:Het valt me steeds weer op dat een aantal mensen hier direct als door een wesp gestoken reageren als er kritiek op Rabo-renners komt. Ik begrijp die kritiekloze houding niet zo goed. Toen er bijvoorbeeld werd gesteld dat Rabobank wel erg matig presteert voor een ploeg met een van de grootste budgetten (ook excl. opleidingsploeg), was de wereld direct te klein.
Ik ben zeker niet kritiekloos. Je kan wat mij betreft wel een boompje over je laatste punt opzetten of over de verdeling van de renners over de grote rondes. Of over de wedstrijdtactieken.

Het grote verschil tussen jou en mij is dat ik kijk hoe resultaten tot stand komen en jij niet. Jij kijkt enkel naar het resultaat. Met de vorige Tour en jouw benadering van Gesink hierin als ultiem voorbeeld.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 08 jul 2012 20:41

Mijn nichtje van vier: "Pino heeft gewonnen, maar hij is niet blauw en K3 deed ook mee"

Oftewel hoe je de Franse renners Pinot en Kadri op een heel andere manier kan meekrijgen als papa op zondagmiddag wielrennen kijkt :mrgreen:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 jul 2012 20:57

Maar Litespeed, moeten we dan alles wegrelativeren? Want je kunt altijd wel weer een excuus vinden. Als de resultaten keer op keer slecht zijn dan kun je op een bepaald moment niet meer relativeren, dan heb je volgens mij gewoon een structureel probleem.

Wat ik vreemd vind is dat hij het goede niveau dat hij na zijn breuk alweer haalde in de Tour of California, nu bij lange na niet kon halen. En dat vind ik dus heel jammer, want volgens mij doet Gesink intrinsiek niet onder voor bijvoorbeeld VDB2, die vandaag weer leuk meedeed.
Laatst gewijzigd door havana op 08 jul 2012 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 08 jul 2012 20:59

havana schreef:Wat ik vreemd vind is dat hij het goede niveau dat hij na zijn breuk alweer haalde in de Tour of California, nu bij lange na niet kon halen.
Volgens mij was hij tot de val van afgelopen vrijdag prima bezig: knappe proloog en bij de twee sprints bergop finishte hij bij de eerst tien terwijl hij nooit zo explosief was.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 08 jul 2012 21:01

Of de rest rijd nu gewoon harder!! En misschien heeft hij zich vandaag bewust op afstand laten rijden? Zo niet dan kan hij denk ik een etappe ook wel op zn buik schrijven

paulwindtegen
Forum-lid

paulwindtegen 08 jul 2012 21:16

Ik ben blij dat ik Gesink niet ben. Wat wordt er veel over die gast geluld zeg. Gelukkig staat hij er niet meer alleen voor als representant van het Nederlands wielrennen.
Als we allemaal een beetje geduld hebben denk ik dat het helemaal goed komt met wat er nu rondfietst aan Nederlanders en al zeker met wat er nog aan komt.Alleen die eerste overwinning hè....
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 08 jul 2012 21:17

timo2.0 schreef:
havana schreef:Wat ik vreemd vind is dat hij het goede niveau dat hij na zijn breuk alweer haalde in de Tour of California, nu bij lange na niet kon halen.
Volgens mij was hij tot de val van afgelopen vrijdag prima bezig: knappe proloog en bij de twee sprints bergop finishte hij bij de eerst tien terwijl hij nooit zo explosief was.
Dit dus.

@havana: Het palmares van Gesink laat tal van goede resultaten zien waar geen enkele NL'se renner op dit moment aan kan tippen. Dus 'resultaten die keer op keer slecht zijn' herken ik totaal niet. Welbeschouwd heeft hij tussen alle valpartijen in de grote rondes de afgelopen jaren iedere keer weer heel snel van zich doen spreken met mooie resultaten. Hij is misschien wel de meest constante factor van alle renners die we hebben.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 jul 2012 21:20

Wat er aan de hand is met alle rabo's zullen we waarschijnlijk nooit weten, maar het is echt wel heel triest gesteld met het NL wielrennen. Zou die rabo ploeg nu echt nooit eens heel goed in de spiegel kijken? Wat gaat er toch telkens mis?
Less is bore

Plaats reactie