timo2.0 schreef:Volgens mij wordt bij Gesink ook wel heel makkelijk vergeten dat hij terug moest vechten na een zeer zware valpartij vorig jaar, zo zwaar dat zelfs niet helemaal zeker was of hij überhaupt nog op niveau zou komen. Ook wordt vergeten dat we in de aanloop naar de tour massaal vol bewondering riepen dat zijn tijdrit zoveel verbeterd was en dat we tot de etappe van vrijdag positief waren omdat hij zich steeds voorin wist te handhaven en dat de vroeger nooit zo explosieve Gesink bij de explosieve aankomsten bergop zo mooi bij de eersten wist te finishen. Dat alles is sinds vrijdag allemaal vergeten en omgezet in de hoeveelheden gal die zo kenmerkend is voor het Nederlandse "wielerpubliek": "we" zijn goed maar bij zware valpartijen en blessures geen medelijden, bemoedigende woorden of extra aanmoedigingen, nee, dan ben "je" een zwak watje die we als een baksteen laten vallen.
De valpartij van Gesink op vrijdag was hem zeker niet aan te rekenen, die van de voorgaande jaren misschien wel maar dat durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. Ik vind hem toch altijd wat houterig op zijn fiets zitten (heb ik zelf overigens ook last van). Alleen vandaag lees ik dan op Nu.nl deze uitspraak: ''En ik ben geen renner die daar de dagen erna makkelijk mee omgaat'', verzuchtte hij. ''We houden dan maar hoop op een ritzege.'' dan kan ik me voorstellen dat anderen vinden dat je een watje bent. Ik vind dat wat overdreven maar het is wel zo dat zijn moraal erg snel geknakt is, in combinatie met het lichamelijk ongemak leidt dit tot het tijdverlies de afgelopen 2 dagen.
Ik heb nooit echt een renner voor de grote rondes in hem gezien, hij kan goed klimmen maar mist in meer of mindere maten de capaciteiten om te dalen, positie houden in het peleton, explosiviteit en tijdrijden. Als je hem echt als klassementsrenner in wil zetten zul je hem met een treintje voorin moeten houden zoals dat met Wiggins en Evans gebeurd,
maar dan klaagt de Nederlandse wielerfan weer dat de hele ploeg voor een renner wordt opgeofferd.
Hij heeft overigens bewezen dat hij in de kleinere rondes de bergetappes uit kan zoeken waar hij goed wil zijn en daar dan ook daadwerkelijk presteren. Ik denk dat daar dan ook zijn kwaliteit ligt en dat ze hem daar ook voor de tour voor moeten gebruiken. Het gal van de gemiddelde Nederlandse Studio Sport kijkende "wielerfan" is ook niet zo vreemd als je ziet hoelang we al wachten op opvolgers van Knaven en Weening, de meeste volgen de kleinere koersen niet of nauwelijks