Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 09 mei 2017 05:39

Knap gemaakt, veel vakmanschap, maar het hoort niet thuis in het hoofdstuk racefietsen. Verplaats maar naar "Freaky" fietsen. :-)
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
LucasJJ
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2012 01:12

Gebruikersavatar LucasJJ 19 mei 2017 21:56

Wat een passie en vakmanschap hier zeg. Boeiend topic!

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 22 mei 2017 13:33


Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 22 mei 2017 15:00

Weer erg fraai.

Misschien is het er in 45 pagina's al eens over gegaan, maar hoe sta jij tegenover al die disc mounts en hydraulische/mechanische schijfremmen? (om nog maar niet over steekassen te beginnen?)

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1848
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 22 mei 2017 22:26

Wat een mooie segmented voorvork! Waauw! Deze komt op mijn verlanglijstje.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 23 mei 2017 09:20

wouterf schreef: 22 mei 2017 15:00 … Misschien is het er in 45 pagina's al eens over gegaan, maar hoe sta jij tegenover al die disc mounts en hydraulische/mechanische schijfremmen? (om nog maar niet over steekassen te beginnen?)

Ik ben iig een voorstander van schijfremmen, met name op allroaders en crossers. Maar dat was wellicht al duidelijk :)

Voor dat soort fietsen hebben mechanische schijfremmen mijn voorkeur boven hydraulische. Vroeger waren mechanische de goedkope remmen op bouwmarktbarrels, maar tegenwoordig (sinds introductie van schijfremmen in cyclocross en wel/niet op de weg) zijn er gewoon hele goede mechanische schijfremmen (o.a. TRP Spyre).

De voordelen: Simpel en makkelijk in montage, afstellen en onderhoud (ook onderweg), meer keuzevrijheid in remschakelgrepen (vooral icm mechanisch schakelen), makkelijk instellen van ruimte tussen blokken en schijf en aangrijpmoment/modulatie.

De maximale remkracht zal wellicht (theoretisch) iets minder zijn dan sommige hydros, maar dat is voor race/allroad/cross helemaal niet zo belangrijk. Modulatie is ook prima. Hydro's hebben pas echt een duidelijk voordeel op de MTB in lange technische afdalingen (veel en lang remmen) waar met mechanische remmen je handen op een gegeven moment gaan verkrampen.

Wat betreft disc mounts: 'klassieke' ISO mounts werken gewoon prima en passen technisch vaak het beste/mooiste op een stalen frame. Postmount heb ik een paar keer gebruikt, maar voegt niet veel toe. De nieuwe trend is flatmount. Het voornaamste voordeel daarvan is dat de remklauw zich mooi in het hoekje tussen de chainstay en seatstay laat proppen. Maar dat is vooral een esthetisch argument en verder technisch niet beter. Hier speelt ook weer mee dat wat beter werkt op een carbon frame (of wat de marketingafdeling je wilt laten geloven) niet persee de beste oplossing is voor een stalen frame. Op een stalen voorvork heeft ISO mijn duidelijke voorkeur (remkrachten verdeeld over een veel groter deel van de lengte van de vork). Ook is de beschikbaarheid van losse flatmount remklauwen nog een beperkende factor (met name mechanisch).

Wat betreft steekassen: Voor road/allroad/CX gaan schijfremmen op mijn fietsen ook prima samen met 'gewone' snelspanners (uitgebreide eigen ervaring). Maar steekassen hebben verder geen nadelen. Klein voordeel is dat de positie van de schijf tov remblokjes iets constanter is bij demonteren van wiel. Voor frames met steekassen gebruik ik graag modulaire dropouts waarbij zowel steekassen als gewone snelspanners mogelijk zijn.


jwkeij schreef: 22 mei 2017 22:26 Wat een mooie segmented voorvork! Waauw! Deze komt op mijn verlanglijstje.

Bij deze dan nog een closeup van de kroon:

Afbeelding

Delange63
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 apr 2016 13:32

Delange63 23 mei 2017 10:16

jwkeij schreef: 22 mei 2017 22:26 Wat een mooie segmented voorvork! Waauw! Deze komt op mijn verlanglijstje.
+1!!!! Tis dat de voorvork van WIND22 nog ff mee moet..... :mrgreen:

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 23 mei 2017 14:59

Een echte kroon!
Maak joe woar

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1848
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 23 mei 2017 18:01

Mijn vork kan ook nog wel mee, hoor, DeLange63.
Maar deze vork vind ik echt schitterend! Eens kijken wanneer ik 300,- / 350,- ga stukslaan voor puur en alleen looks en ruimte voor 2 bidonhouders...... ;)
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 20 jun 2017 09:34

WIND29: Een pure racer voor Gunther

http://windcycleworks.nl/post/162037181 ... -raceframe

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 20 jun 2017 09:48

Jammer dat je het mooie logo zo hebt verkloot, maar hier is vast een reden voor.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 20 jun 2017 09:53

vincent75 schreef: 20 jun 2017 09:48 Jammer dat je het mooie logo zo hebt verkloot, maar hier is vast een reden voor.
Is het ontwerp van de klant. En zoals altijd blijken smaken nogal te verschillen ...

Plaats reactie