Pagina 44 van 102

Re: Bart bouwt een frame

Geplaatst: 09 mei 2017 05:39
door Vieux chnoque
Knap gemaakt, veel vakmanschap, maar het hoort niet thuis in het hoofdstuk racefietsen. Verplaats maar naar "Freaky" fietsen. :-)

Re: Bart bouwt een frame

Geplaatst: 19 mei 2017 21:56
door LucasJJ
Wat een passie en vakmanschap hier zeg. Boeiend topic!

Re: Bart bouwt een frame

Geplaatst: 22 mei 2017 13:33
door bartv

Re: Bart bouwt een frame

Geplaatst: 22 mei 2017 15:00
door wouterf
Weer erg fraai.

Misschien is het er in 45 pagina's al eens over gegaan, maar hoe sta jij tegenover al die disc mounts en hydraulische/mechanische schijfremmen? (om nog maar niet over steekassen te beginnen?)

Re: Bart bouwt een frame

Geplaatst: 22 mei 2017 22:26
door jwkeij
Wat een mooie segmented voorvork! Waauw! Deze komt op mijn verlanglijstje.

Re: Bart bouwt een frame

Geplaatst: 23 mei 2017 09:20
door bartv
wouterf schreef: 22 mei 2017 15:00 … Misschien is het er in 45 pagina's al eens over gegaan, maar hoe sta jij tegenover al die disc mounts en hydraulische/mechanische schijfremmen? (om nog maar niet over steekassen te beginnen?)

Ik ben iig een voorstander van schijfremmen, met name op allroaders en crossers. Maar dat was wellicht al duidelijk :)

Voor dat soort fietsen hebben mechanische schijfremmen mijn voorkeur boven hydraulische. Vroeger waren mechanische de goedkope remmen op bouwmarktbarrels, maar tegenwoordig (sinds introductie van schijfremmen in cyclocross en wel/niet op de weg) zijn er gewoon hele goede mechanische schijfremmen (o.a. TRP Spyre).

De voordelen: Simpel en makkelijk in montage, afstellen en onderhoud (ook onderweg), meer keuzevrijheid in remschakelgrepen (vooral icm mechanisch schakelen), makkelijk instellen van ruimte tussen blokken en schijf en aangrijpmoment/modulatie.

De maximale remkracht zal wellicht (theoretisch) iets minder zijn dan sommige hydros, maar dat is voor race/allroad/cross helemaal niet zo belangrijk. Modulatie is ook prima. Hydro's hebben pas echt een duidelijk voordeel op de MTB in lange technische afdalingen (veel en lang remmen) waar met mechanische remmen je handen op een gegeven moment gaan verkrampen.

Wat betreft disc mounts: 'klassieke' ISO mounts werken gewoon prima en passen technisch vaak het beste/mooiste op een stalen frame. Postmount heb ik een paar keer gebruikt, maar voegt niet veel toe. De nieuwe trend is flatmount. Het voornaamste voordeel daarvan is dat de remklauw zich mooi in het hoekje tussen de chainstay en seatstay laat proppen. Maar dat is vooral een esthetisch argument en verder technisch niet beter. Hier speelt ook weer mee dat wat beter werkt op een carbon frame (of wat de marketingafdeling je wilt laten geloven) niet persee de beste oplossing is voor een stalen frame. Op een stalen voorvork heeft ISO mijn duidelijke voorkeur (remkrachten verdeeld over een veel groter deel van de lengte van de vork). Ook is de beschikbaarheid van losse flatmount remklauwen nog een beperkende factor (met name mechanisch).

Wat betreft steekassen: Voor road/allroad/CX gaan schijfremmen op mijn fietsen ook prima samen met 'gewone' snelspanners (uitgebreide eigen ervaring). Maar steekassen hebben verder geen nadelen. Klein voordeel is dat de positie van de schijf tov remblokjes iets constanter is bij demonteren van wiel. Voor frames met steekassen gebruik ik graag modulaire dropouts waarbij zowel steekassen als gewone snelspanners mogelijk zijn.


jwkeij schreef: 22 mei 2017 22:26 Wat een mooie segmented voorvork! Waauw! Deze komt op mijn verlanglijstje.

Bij deze dan nog een closeup van de kroon:

Afbeelding

Re: Bart bouwt een frame

Geplaatst: 23 mei 2017 10:16
door Delange63
jwkeij schreef: 22 mei 2017 22:26 Wat een mooie segmented voorvork! Waauw! Deze komt op mijn verlanglijstje.
+1!!!! Tis dat de voorvork van WIND22 nog ff mee moet..... :mrgreen:

Re: Bart bouwt een frame

Geplaatst: 23 mei 2017 14:59
door Fietsen?altijd
Een echte kroon!

Re: Bart bouwt een frame

Geplaatst: 23 mei 2017 18:01
door jwkeij
Mijn vork kan ook nog wel mee, hoor, DeLange63.
Maar deze vork vind ik echt schitterend! Eens kijken wanneer ik 300,- / 350,- ga stukslaan voor puur en alleen looks en ruimte voor 2 bidonhouders...... ;)

Re: Bart bouwt een frame

Geplaatst: 20 jun 2017 09:34
door bartv
WIND29: Een pure racer voor Gunther

http://windcycleworks.nl/post/162037181 ... -raceframe

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Bart bouwt een frame

Geplaatst: 20 jun 2017 09:48
door vincent75
Jammer dat je het mooie logo zo hebt verkloot, maar hier is vast een reden voor.

Re: Bart bouwt een frame

Geplaatst: 20 jun 2017 09:53
door bartv
vincent75 schreef: 20 jun 2017 09:48 Jammer dat je het mooie logo zo hebt verkloot, maar hier is vast een reden voor.
Is het ontwerp van de klant. En zoals altijd blijken smaken nogal te verschillen ...