Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 01 feb 2013 20:40

Dank je @klimmer voor reactie. Ik heb inmiddels het net veelvuldig doorgenomen en daar lees je zoveel verschillende meningen. Sommige roemen een combinatie met een 48 ivm een betere kettinglijn en andere vinden weer heel iets anders... Tsja een éénduidig antwoord zal ook wel utopie zijn denk ik.
Hoogst waarschijnlijk wordt het de Chorus 48x34.
Btw: die 50km/u op het vlakke komt zelfs in mijn stoutste dromen nog niet voor, laat staan 55km/u :D
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 10 feb 2013 18:18

Ik ben voor mezelf ook aan het uitdokteren wat ik het best kan nemen van crank/cassette.

Ik zal voornamelijk op vlakke terreinen rijden, misschien hier en daar wat heuvels.
Ik heb (voorlopig) geen plannen om echt de bergen in te trekken :)

Mijn fiets zal een Canyon worden, bij de specificaties staat alle uitleg qua keuze van crank/cassette: https://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bi ... ab-reiter2
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

niels1979
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 okt 2008 15:57

niels1979 11 feb 2013 07:03

Werkt het als ik een Campagnolo 11 speed dubbel crankstel monteer op een 10 speed groep ter vervanging van een 10 speed compact crank?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 feb 2013 11:07

Jah dat zal geen probleem zijn. Het verschil tussen de 10 en 11 speed crankstellen is minimaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 27 feb 2013 20:34

Ik kwam even aan het kijken en ik zag dat mijn "oude" Jan Janssen een Veloce tripple heeft: 52/42/30 met een 13-26 cassette.
Voor de Canyon die ik wil kopen wat kan ik dan het beste kiezen? Een dubbel en een 11-28? Als de vaart er eenmaal in zat vond ik de 52-13 best oké rijden, en met de Canyon zal ik nog wel sneller gaan fietsen denk ik. Voor de bergen moet ik op een zwaarder verzet fietsen heb ik gemerkt omdat met een licht verzet ik buiten adem raak en ik het uit de benen moet hebben. Dat heb ik ook gemerkt met mijn Bianchi (baanfiets) en 5-7% heuvels rijd ik, met de nodige inspanning, op met 48/15 namelijk.

Iemand een idee of advies?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 feb 2013 21:00

Ja, wat wil je met 53x11 gaan beginnen? Gezien jouw ritjes zou een compact volgens mij een no-brainer zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 27 feb 2013 21:51

Dus toch beter een compact met een 11-28? Ik heb echt geen idee omdat ik daar nooit echt op gelet hebt, ik refereer enkel naar de spullen waar ik voorheen mee gefietst heb.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 28 feb 2013 08:23

jsprbcn schreef:Dus toch beter een compact met een 11-28? Ik heb echt geen idee omdat ik daar nooit echt op gelet hebt, ik refereer enkel naar de spullen waar ik voorheen mee gefietst heb.
Waarom wil je per se een 11? Een cassette die begint met een 12 geeft een fijner verloop in het midden.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 28 feb 2013 08:51

elefantino schreef:
jsprbcn schreef:Dus toch beter een compact met een 11-28? Ik heb echt geen idee omdat ik daar nooit echt op gelet hebt, ik refereer enkel naar de spullen waar ik voorheen mee gefietst heb.
Waarom wil je per se een 11? Een cassette die begint met een 12 geeft een fijner verloop in het midden.
Zoals eerder gezegd, heb ik eigenlijk nog niet eerder naar "dit thema" gekeken, en ben ik mij rustig aan het informeren. De Canyon website biedt het volgende aan, en gezien er staat: "the mountain gear ratio" leek het mij de betere keuze gezien 25 zwaarder is dat de 28, of zie ik dat verkeerd?

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 feb 2013 11:05

Van 105 (en bijv Sram 1070 ook) is er ook nog een 12-27 cassette die een veel mooier verloop heeft dan de 11-28.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 28 feb 2013 13:56

De Canyon die ik wil kopen heeft Ultegra (Di2) trouwens, dus ik weet niet of dat van invoed is?

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1544
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 28 feb 2013 21:24

Wasje1 schreef:Vincent75,

Ik rij met mijn fiets op een 13 - 25 cassette (13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25). Als ik naar het hooggebergte ga maak ik er een 13 - 30 van (13, 15, 17, 18, 19, 21, 23, 25, 27, 30) Ik rij met een Shimano 105 trippel groep. De cassette die ik gebruik is van Marchisio.
Als ik op de 30 - 30 versnelling reed dan raakte het bovenste wieltje van de derailleur mijn tandwiel 30. Als oplossing heb ik de ketting 1 schakel ingekort, zo raakt de derailleur mijn cassette niet meer. je dient er wel op te letten dat je niet schakelt van je 50 voorblad naar je 30 achteraan want dan zou je wel problemen kunnen krijgen.
Dit jaar mijn probleem aangehaald bij Shimano op Bikemotion blijkbaar hebben ze dit aangepast bij de nieuwste derailleurs.
Hieronder een foto van mijn fiets waarop je kan zie dat de ketting een klein beetje is ingekort. Normaal staan de derailleur wieltjes recht onder elkaar op een kettinglijn zoals op deze foto, zoals je ziet is dit bij mijn fiets niet helemaal het geval.


Afbeelding[/URL]
Misschien helpt dit:
http://www.ritzelrechner.de/#" onclick="window.open(this.href);return false;
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie