Vandaag geklust aan de fiets
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Vanavond de voorvork van mijn Bianchi Impulso (2012) gedemonteerd om de lagers te controleren. De vork had ik nog nooit eerder gedemonteerd en het was toch wel hard nodig; het onderste lager was kurkdroog en wat roestig. Bovenste lager was nog wel ok. Na het lager schoongemaakt te hebben, alles weer voorzien van lagervet en de boel weer gemonteerd en spelingsvrij afgesteld. Morgen weer de weg op naar het werk.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Ik weet het zo niet. Als je de fiets ophangt aan de zadelpen moet je al behoorlijk hard gaan klemmen en als deze van carbon is ...Ik geef de voorkeur aan de bovenbuis, fiets eerst goed in evenwicht hangen en dan enkel heel zacht klemmen.senior schreef:Advies (van GCN): carbon frame in montage-standaard altijd klemmen op de zadelpen (is het enige onderdeel dat is ontworpen voor klemmen).Wolfhound32 schreef:
Gisteren de fiets een meer zomers uiterlijk gegeven. Wit stuurlint en dito zadel. Wil ook weer niet té veel van The Rules (#8) afwijken.
(Rule #26 wordt hier uiteraard met voeten getreden, daarvoor mijn welgemeende excuses. )
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
ik zou 'm ook altijd aan de zadelpen klemmen, verschil in prijs tussen een carbon pen of carbon frame is redelijk groot .
bekijk dit filmpje van de Moeder Aller Gereedschapsmerken maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=MfRx0D3iPVc
bekijk dit filmpje van de Moeder Aller Gereedschapsmerken maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=MfRx0D3iPVc
Aan de andere kant: door aan de zadelpen te klemmen moet je een verticale kracht (de zwaartekracht) volledig horizontaal compenseren.
Door aan de bovenbuis te bevestigen hangt het frame op de onderste klem en is nauwelijks kracht nodig, behalve tegen kantelen indien niet op het zwaartepun bevestigd.
Bovendien: het feit dat de zadelpen het enige onderdeel is dat voor klemming ontworpen is, betekent nog niet dat het niet elders mogelijk is.
Dar gezegd hebbende, het argument van de mogelijkheid tot vervanging van de zadelpen snijdt natuurlijk wel hout.
Voor mij was dit issue de aanleiding om voor een standaard met klemming van de vork te kiezen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Door aan de bovenbuis te bevestigen hangt het frame op de onderste klem en is nauwelijks kracht nodig, behalve tegen kantelen indien niet op het zwaartepun bevestigd.
Bovendien: het feit dat de zadelpen het enige onderdeel is dat voor klemming ontworpen is, betekent nog niet dat het niet elders mogelijk is.
Dar gezegd hebbende, het argument van de mogelijkheid tot vervanging van de zadelpen snijdt natuurlijk wel hout.
Voor mij was dit issue de aanleiding om voor een standaard met klemming van de vork te kiezen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
precies, daarom heb ik ook voor zo'n model gekozen (irriteer me altijd wel dood aan het geschuif van het bracket over de daarvoor bedoelde houder (maar dat is weer een ander probleem))loos schreef:Aan de andere kant: door aan de zadelpen te klemmen moet je een verticale kracht (de zwaartekracht) volledig horizontaal compenseren.
Door aan de bovenbuis te bevestigen hangt het frame op de onderste klem en is nauwelijks kracht nodig, behalve tegen kantelen indien niet op het zwaartepun bevestigd.
Bovendien: het feit dat de zadelpen het enige onderdeel is dat voor klemming ontworpen is, betekent nog niet dat het niet elders mogelijk is.
Dar gezegd hebbende, het argument van de mogelijkheid tot vervanging van de zadelpen snijdt natuurlijk wel hout.
Voor mij was dit issue de aanleiding om voor een standaard met klemming van de vork te kiezen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
En Tacx hangt ze dan weer aan de zitbuis.
https://www.salden.nl/nl/accessoires/on ... daard.html
https://www.salden.nl/nl/accessoires/on ... daard.html
Ik heb daar een stukje rubber op geplakt om het schuiven te voorkomen, werkt perfect.monsieurpinot schreef:precies, daarom heb ik ook voor zo'n model gekozen (irriteer me altijd wel dood aan het geschuif van het bracket over de daarvoor bedoelde houder (maar dat is weer een ander probleem))loos schreef:Aan de andere kant: door aan de zadelpen te klemmen moet je een verticale kracht (de zwaartekracht) volledig horizontaal compenseren.
Door aan de bovenbuis te bevestigen hangt het frame op de onderste klem en is nauwelijks kracht nodig, behalve tegen kantelen indien niet op het zwaartepun bevestigd.
Bovendien: het feit dat de zadelpen het enige onderdeel is dat voor klemming ontworpen is, betekent nog niet dat het niet elders mogelijk is.
Dar gezegd hebbende, het argument van de mogelijkheid tot vervanging van de zadelpen snijdt natuurlijk wel hout.
Voor mij was dit issue de aanleiding om voor een standaard met klemming van de vork te kiezen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
+1loos schreef:Aan de andere kant: door aan de zadelpen te klemmen moet je een verticale kracht (de zwaartekracht) volledig horizontaal compenseren.
Door aan de bovenbuis te bevestigen hangt het frame op de onderste klem en is nauwelijks kracht nodig, behalve tegen kantelen indien niet op het zwaartepun bevestigd.
Bovendien: het feit dat de zadelpen het enige onderdeel is dat voor klemming ontworpen is, betekent nog niet dat het niet elders mogelijk is.
Dar gezegd hebbende, het argument van de mogelijkheid tot vervanging van de zadelpen snijdt natuurlijk wel hout.
Voor mij was dit issue de aanleiding om voor een standaard met klemming van de vork te kiezen.
Door op het juiste punt - evenwicht - aan de bovenbuis te bevestigen steunt het frame op de onderste klem en is er nauwelijks kracht nodig om de boevenbuis vast te klemmen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Body van Ksyrium SSC SL (2008) maar eens geserviced. Gebruik ze eigenlijk niet meer, hooguit bij heel slecht weer of op de taxc. Nou..... het was wel nodig. Denk dat ik het al een jaartje of 2 niet meer gedaan had .
Body zal vol met bruine rotzooi, soort van roest. Alles zo goed als mogelijk schoongemaakt en geolied. Zou weer een tijdje mee moeten gaan
Body zal vol met bruine rotzooi, soort van roest. Alles zo goed als mogelijk schoongemaakt en geolied. Zou weer een tijdje mee moeten gaan
Maakt voor een frame met ISP niet veel uit die prijs , Ben daarom overgestapt op een taxc spider.monsieurpinot schreef:ik zou 'm ook altijd aan de zadelpen klemmen, verschil in prijs tussen een carbon pen of carbon frame is redelijk groot .
bekijk dit filmpje van de Moeder Aller Gereedschapsmerken maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=MfRx0D3iPVc
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Lees de reacties nu pas, maar klemmen doe ik de fiets nauwelijks. Hij ligt gebalanceerd in de klem en deze haal ik enkel aan om beweging er uit te halen.
Maar, het leukste van alles is dat ik geen carbon frame heb, het is gewoon een aluminiumframe. Zelfs na 3 jaar vind ik 'm zelf nog steeds goed smoelen die Speedster van mij. Ik zie dit dan ook als een compliment.
Maar, het leukste van alles is dat ik geen carbon frame heb, het is gewoon een aluminiumframe. Zelfs na 3 jaar vind ik 'm zelf nog steeds goed smoelen die Speedster van mij. Ik zie dit dan ook als een compliment.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.