Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 18 okt 2015 11:10

Sweety2008 schreef:Met hardlopen nooit een goed of enigzins happy gevoel gehad. Eerder zoiets van "wat doe ik hier nu eigenlijk, waar ben ik in Gods naam mij bezig?"
Dat lijkt mij dan een uitstekende reden om er mee te stoppen. Het moet niet he.:)

Ik moet even wat rustig aan doen omdat ik merk dat mijn achillespees rechts moeilijk begint te doen, heb geen zin een ontsteking. Wel vervelend...geduld hebben. Fietsen en zwemmen gaat wel.

Ik heb overigens ook besloten om met heel slecht weer niet kost wat kost stoer mee te doen met de anderen en toch te gaan trainen/fietsen. Ik kan er niet tegen, andere mensen hebben kennelijk veel meer weerstand dan ik, ik betaal zo goed als altijd met ziek worden. Kan ik weer drie maanden lang met een slepende griep lopen, nee dank je.
Ik ben niet bang voor een beetje regen of wind...maar ik sport niet in die plensbuien waar jij het over had dat die hardloopgroep nog doortraint. Dan ga ik wel naar het zwembad, ben je toch al nat.;)
NoChain schreef:Ik loop bijna altijd alleen, zelfs op regendagen kan je dankzij apps als buienalarm nog wel drogere momenten vinden. Kom ik dinsdag van het werk thuis en regent het of heb ik echt geen goesting dan loop ik wel op woensdag. Ook om niet geblesseerd te geraken loop ik graag op een tempo dat ik zelf kies, door in groep te lopen word je toch altijd wel een beetje geforceerd om mee te gaan met de rest. Dan mag men je nog onderverdelen in groepen, het is ofwel te snel ofwel te traag.
Ja inderdaad. Bovendien kan je hardlopen makkelijk even tussendoor doen en dan wil ik niet afhankelijk zijn van iemand anders.
Veni. Vidi. Fietsie.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 18 okt 2015 11:35

In het begin kon ik nog mee in de groep maar dan had ik ook niet gefietst. Ging ik in de week nog fietsen dan ging het met het hardlopen steeds slechter.
Dan wilden mijn benen echt niet meer.
Ik vind dat fietsen en hardlopen zich behoorlijk bijt. Als het droog weer is zit ik op de fiets en als ik dan probeer op de donderdagavond met de groep te rennen en ik 's middags nog 60 km heb gefietst dan is het einde oefening.

Ik kom echt niet meer vooruit dus het is fietsen of hardlopen maar niet fietsen in combinatie met hardlopen. Dat kan ik gewoonweg niet. Ik denk ook dat ik nu toch te oud ben voor allebei.

Die vrouwen in de haardloopgroep deden ook niks anders dan hardlopen, ja eentje deed nog aan yoga. Ik was de enigste die intensief op de fiets trainde.
Ghost Nivolet 6LC

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 18 okt 2015 11:49

Dus, je deed rustig 2 dingen op één dag. Ja, dan gaat het bijten, zeker als je nog niet gewend bent te lopen. Maar dat was al door veel mensen gezegd.
Maar ik begrijp nog steeds niet waarom je direct als doel een wedstrijd had. Dat heb je op de fiets toch ook niet?

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 18 okt 2015 11:49

Dan nig iets over mijn snelheid in begin liep ik met de Akkupedo maar die was fout ingesteld. De stapafstand was te groot aangegeven.
Later toen ik de app van Runtastic gebruikte deed ik over 10 km meer dan 90 minuten, zelfs waren het een keer over de 10 km 1uur 50 minuten.

Dus dit was dan echt realistischer.
Mijn wandelsnelheid is ongeveer hetzelfde als mijn hardloopsnelheid.
Komplete shit en ooh zo motiverend. :cry::cry::cry::cry:
Ghost Nivolet 6LC

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 18 okt 2015 11:54

Ik heb het een keer geprobeerd na een langere fietstocht van zo'n 80 km. Dat ging hem ook niet helemaal meer worden. Zal wel een kwestie van trainen zijn, maar ik heb geen idee hoe. Triathleten kunnen het wel, ook op hogere leeftijd. Hardlopen na fietsen is nog tot daar aan toe, maar andersom moet je echt niet willen. Ik vind de impact van hardlopen op fietsen veel groter dan andersom.

In het kader van triathlon achtige activiteiten heb ik wel hardlopen na fietsen gedaan, maar dan heb ik het over respectievelijk 11 km fietsen/ 2.5 lopen en 20 fietsen/5 lopen. Dat ging best goed, eerlijk gezegd was het fietsen daarvoor net genoeg om een lekkere opwarmer te zijn voor het lopen maar ook weer niet zo heftig dat je benen te brak zijn.
Een hele triathlon zie ik me dan ook never nooit niet doen, alleen al niet omdat ik dan verzuip.:)

Het moet kunnen...maar dat betekend niet dat wij het ook moeten kunnen. Of willen.

Sweety je hebt veel meer plezier in fietsen...ga dat toch lekker doen. Maak je verder niet druk. En als je afwisseling wil ga je een keertje zwemmen.

@Jans...zo goed als alle hardloopevenementen zijn óók een wedstrijd. Onderaan een klassement bungelen vindt helemaal niemand leuk. Alhoewel je daar ook maling om moet leren hebben...maar ja ik snap Sweety dan weer wel. Goed verliezen is ook een kunst, maar dat is een kunst die ik ook (nog) niet versta.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 18 okt 2015 12:22

@TumTumTum Ik bedoel met die hardloopwedstrijdjes: waarom zou je dat moeten doen als het niet je ding is, je kunt ook gewoon lekker je eigen rondje lopen, zoals je dat ook op de fiets doet.
Maar, eerlijk zijn, ik vind het niet erg de laatste te zijn, maar dan moet het verschil met de groep ervoor niet te groot zijn, anders hoeft het voor mij ook niet.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 18 okt 2015 13:05

Ze moet dat zelf maar beantwoorden maar misschien vindt ze dat wel gewoon leuk. Ik vind dat zelf namelijk wel. En naar zo'n evenement toewerken is ook een mooie motivatie.

Ik vind het wel erg om de laatste te zijn. Zelfs verschrikkelijk. Als er in godsnaam nog maar één iemand na mij binnenkomt...als is het er maar eentje.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 18 okt 2015 18:24

Ik kreeg net een e-mail binnen van hardloopvereniging Orion waarom ik het aanmeldingsformulier nog niet heb ingevuld.
Oeps er helemaal niet meer aan gedacht.

Heb even terug geschreven dat ik het niet doe krijg ik zeker weer heel veel mails terug over hoe spijtig ze dit vinden en of ik het niet toch wil proberen.
Ghost Nivolet 6LC

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 18 okt 2015 20:46

Ik dacht nog niet reageren dan snappen ze vanzelf wel dat ik niet bij hun club wil komen. Maar dat was dus ijdele hoop. :o:o
Ghost Nivolet 6LC

NoChain
Forum-lid

NoChain 30 dec 2015 12:21

2015 qua lopen zit er op voor mij, 661km gelopen.
Veel gesukkeld dit jaar. Linkerbovenbeen, rechterknie en nu de laatste 2 maand de linkerknie.
Op 4 (miserie)maanden samengeteld kom ik aan 60km terwijl ik tussen augustus en oktober elke maand tussen de 90 en de 105km liep. Tis frustrerend om zo rap geblesseerd te geraken terwijl ik echt opt gemak loop en nooit overdreven afstanden ofzo.

Hopelijk wordt het wat constanter in 2016 :like:

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 dec 2015 12:59

NoChain schreef:2015 qua lopen zit er op voor mij, 661km gelopen.
Veel gesukkeld dit jaar. Linkerbovenbeen, rechterknie en nu de laatste 2 maand de linkerknie.
Op 4 (miserie)maanden samengeteld kom ik aan 60km terwijl ik tussen augustus en oktober elke maand tussen de 90 en de 105km liep. Tis frustrerend om zo rap geblesseerd te geraken terwijl ik echt opt gemak loop en nooit overdreven afstanden ofzo.

Hopelijk wordt het wat constanter in 2016 :like:
Wellicht (maar misschien ben je er ook al wel mee bezig door het blessureleed), meer werk maken van knie en enkel stabiliteit? In de warming up een blokje lunches/uitstap oefeningen. En kleine oefeningetjes op een traptrede of stoeprand bijv. die de stabiliteits spieren rond de knie versterken?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

NoChain
Forum-lid

NoChain 30 dec 2015 13:12

Daar zit inderdaad het probleem Mark. Voor de zomer last gekregen aan men rechterknie en toen door stabilisatieoefeningen weer op het goede pad geraakt. Alleen begin je die oefeningen te vergeten eens het goed gaat ... ik pleit schuldig.
Nu ben ik terug dagelijks oefeningen aan het doen, en dat gaan we blijven doen ook als de knie weer ok :).

Plaats reactie