wimwerf schreef:De velg de grootste schijf? Technisch gezien een beetje onzin. Want dat is hetzelfde zeggen met een auto een remtang nemen met een schijfdiameter van 2 meter ipv 300mm. En een schijfrem rem je niet af met rubberen blokken.
Geef een fiets hoge stalen velgen, bekrachtig de remmen met een remklauw gelijk aan schijfremmen en gebruik gesinterde remblokken en je hebt veel meer remvermogen dan met schijfjes van 160 mm.
Hoe groter je oppervlak en hoe groter de lastarm hoe meer remkracht je op kunt wekken.
En ja hoge stalen velgen op een fiets gaat hem niet worden, evenals gesinterde remblokken op alu of carbon velgen.
Dat schijfremmen op auto's goed toepasbaar zijn maakt ze niet per definitie ook geschikt voor fietsen. Evenmin zijn schijfremmen van carbon die op racewagens worden gebruikt toepasbaar op een personenauto die gebruikt wordt in het verkeer van alle dag.
Het is zoals Kees zegt, het is een afweging van voor een nadelen die bepalen welk type rem het beste compromis oplevert.
Veel wielrenners voelen blijkbaar niet voor schijfremmen. Of dat komt omdat ze conservatief zijn of omdat ze gewoon gelijk hebben zal de tijd moeten leren. Al zal het niet de eerste keer zijn dat een goed product moet wijken voor de marketing. Zie de BSA bracket waar vele nog steeds bij zweren maar die eigenlijk helemaal uitgefaseerd is in de race en atb wereld.
Zo'n Un serie bb's daarvan zijn er nog velen nog steeds in gebruik en dat voor een paar tientjes. Een setje lagers voor moderne bb's kost veel meer en heeft een beduidend kortere levensduur.