Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2024 - 2025

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5829
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 30 jan 2024 14:09

daniel1975 schreef: 29 jan 2024 10:13
Enzzo schreef: 28 jan 2024 22:08 Daar zit ‘m wellicht de manco in het veldrijden. Als er wat zijdelingse competities zouden zijn zoals in het schaatsen bijvoorbeeld, zou de strijd iets breder worden.
Schaatsen is in een aantal landen nog een redelijke sport. China, korea, canada, noorwegen, italie, japan, polen, rusland :mrgreen:, VS, etc doen allemaal leuk mee.
Niet te vergelijken met de BeNed-folklore.
Fietsen ook! Maar schaatsen algemeen vernoemen om er het zogezegd grote aantal beoefenaars mee te duiden en er in het wielrennen 1 discipline uithalen om er zogezegd een kleine sport van te maken? Nederland en Belgie domineren maar dat doen ze in heel veel wegwedstrijden ook. Ik heb je trouwens al eens vroeger aangetoond met een overzicht dat cyclocross populairder is dan velen denken. O.a. in de vs, vk, frankrijk en zelfs zwitserland en canada, enz..Zoek anders eens op 🤔☺️
Laatst gewijzigd door fiedoo op 02 feb 2024 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5829
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 01 feb 2024 19:17

Morgen start van het WK. Het lijkt mij toch een vrij saai parcours. Weinig hellingen en ook geen zandbak. https://www.youtube.com/watch?v=greH1xYs-7k
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1236
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 01 feb 2024 19:57

Zowat de standaard ingrediënten van een weidecross parcours ; draaien en keren op een zompige weide, taludje op en af, trapje, brugje en natuurlijk de obligate balkjes. Niet bijster origineel inderdaad.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5829
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 feb 2024 01:17

fiedoo schreef: 30 jan 2024 14:09
daniel1975 schreef: 29 jan 2024 10:13
Enzzo schreef: 28 jan 2024 22:08 Daar zit ‘m wellicht de manco in het veldrijden. Als er wat zijdelingse competities zouden zijn zoals in het schaatsen bijvoorbeeld, zou de strijd iets breder worden.
Schaatsen is in een aantal landen nog een redelijke sport. China, korea, canada, noorwegen, italie, japan, polen, rusland :mrgreen:, VS, etc doen allemaal leuk mee.
Niet te vergelijken met de BeNed-folklore.
Fietsen ook! Maar schaatsen algemeen vernoemen om er het zogezegd grote aantal beoefenaars mee te duiden en er in het wielrennen 1 discipline uithalen om er zogezegd een kleine sport van te maken? Nederland en Belgie domineren maar dat doen ze in heel veel wegwedstrijden ook. Ik heb je trouwens al eens vroeger aangetoond met een overzicht dat cyclocross populairder is dan velen denken. O.a. in de vs, vk, frankrijk en zelfs zwitserland en canada, enz..Zoek anders eens op 🤔☺️
Er worden trouwens op zondag in Tabor 50.000 toeschouwers verwacht. Niet slecht voor een "kleine sport".
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39839
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2024 08:01

Tsja, Andre Hazes Jr trekt ook nog steeds volle zalen, dus aantallen zegt niet alles ;-)
Een WK is altijd wel leuk, maar blijft natuurlijk gewoon een winterfolklore met beperkt niveau als je het vergelijk met de meeste andere takken van wielersport. Maakt verder niks uit voor het kijkplezier, alhoewel deze winter heeeeel voorspelbaar was, maar laten we nu niet doen alsof dit een grote sport is met een brede top. Dat andere landen ook een beetje in de modder fietsen zegt natuurlijk niets over het niveau van de toppers in de breedte. Dat zwaartepunt ligt gewoon bij Vlaanderen en Nederland, aangevuld met soms een buitenlandse topper.
Less is bore

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5895
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 02 feb 2024 08:27

daniel1975 schreef: 02 feb 2024 08:01 Tsja, Andre Hazes Jr trekt ook nog steeds volle zalen, dus aantallen zegt niet alles ;-)
.......
Maar die kaartjes krijg je bij een pakje boter. :mrgreen: :twisted: :lol:

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 02 feb 2024 08:33

Veldrijden zal in andere landen wel gevangen zitten in het rijtje amateursporten (geen verdienmodel->geen toppers->geen reden om uit te zenden->geen verdienmodel->...). Volgens mij kan elke sport in elk land wereldtoppers hebben. De sleutel is vaak dat er geld mee te verdienen valt.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5829
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 feb 2024 15:52

daniel1975 schreef: 02 feb 2024 08:01 Tsja, Andre Hazes Jr trekt ook nog steeds volle zalen, dus aantallen zegt niet alles ;-)
Een WK is altijd wel leuk, maar blijft natuurlijk gewoon een winterfolklore met beperkt niveau als je het vergelijk met de meeste andere takken van wielersport. Maakt verder niks uit voor het kijkplezier, alhoewel deze winter heeeeel voorspelbaar was, maar laten we nu niet doen alsof dit een grote sport is met een brede top. Dat andere landen ook een beetje in de modder fietsen zegt natuurlijk niets over het niveau van de toppers in de breedte. Dat zwaartepunt ligt gewoon bij Vlaanderen en Nederland, aangevuld met soms een buitenlandse topper.
De toppers in het veldrijden zoals VDPoel, Van Aert, Pidcock, en verder Merlier, en nog een paar anderen en wschlk zelfs Nys in de toekomst presteren natuurlijk niks op de weg. Zelfs Pidcock toch geen sukkelaar in de cross kan niks presteren op de MTB- wedstrijden wegens niet goed genoeg. Wat een ondermaats niveau zeg dat crossen. Zelfs Sagan en Alaphilippe eindigden in hun cross WK liever tweedes dan eerste omdat het toch niks voorstelt.
Het is een beetje stellen dat de tour niks voorstelt omdat er maar 3 renners zijn die kans op winst maken en de rest als sukkelaars worden bestempeld.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5829
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 feb 2024 17:22

Daarjuist uitgesteld naar de mixed relay gekeken. Best leuk en spannend om naar te kijken. Posities der landen wijzigt regelmatig rn op het eind een spurt met 2 waarbij frankrijk het haalt voor het VK. Natuurlijk of gelukkig misschien voor de spanning ontbrak Nederland
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39839
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2024 18:56

fiedoo schreef: 02 feb 2024 15:52 De toppers in het veldrijden zoals VDPoel, Van Aert, Pidcock, en verder Merlier, en nog een paar anderen en wschlk zelfs Nys in de toekomst presteren natuurlijk niks op de weg. Zelfs Pidcock toch geen sukkelaar in de cross kan niks presteren op de MTB- wedstrijden wegens niet goed genoeg. Wat een ondermaats niveau zeg dat crossen.
Je mist het punt ;-) Dat zijn allemaal toppers; Be, NL en een buitenlandse topper. Precies wat ik al aangaf.
Kijk even naar de top 15 van de afgelopen jaren. Hoeveel niet NL/BE toppers zie je dan? Tis gewoon kleine sport, of je leuk vindt of niet.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5182
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 feb 2024 19:00

Dat is zo, en het is best om dat zo te houden. Niet elke sport hoeft mondiaal te worden. Laat het maar lekker hier in Vlaanderen een wereldsport zijn, en dan hoeft de rest van de wereld (uci) er zich ook verder niet mee te bemoeien.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5829
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 feb 2024 19:44

daniel1975 schreef: 02 feb 2024 18:56
fiedoo schreef: 02 feb 2024 15:52 De toppers in het veldrijden zoals VDPoel, Van Aert, Pidcock, en verder Merlier, en nog een paar anderen en wschlk zelfs Nys in de toekomst presteren natuurlijk niks op de weg. Zelfs Pidcock toch geen sukkelaar in de cross kan niks presteren op de MTB- wedstrijden wegens niet goed genoeg. Wat een ondermaats niveau zeg dat crossen.
Je mist het punt ;-) Dat zijn allemaal toppers; Be, NL en een buitenlandse topper. Precies wat ik al aangaf.
Kijk even naar de top 15 van de afgelopen jaren. Hoeveel niet NL/BE toppers zie je dan? Tis gewoon kleine sport, of je leuk vindt of niet.
Hoeveel niet kenianen of niet ethiopers zie je in het veldlopen is het daarom ook een kleine sport? Je loopt hoog op met schaatsen. Ik denk dat in Belgie In totaal 10 mensen schaatsen en daarvan zijn er 4 toppers. Welk niveau heeft het schaatsen dan? Mtb toppers absalon en meirhaeghe hebben het ooit in het veldrijden geprobeerd en werden weggeblazen waarna zij het begrepen hadden. Het niveau is momenteel zodanig hoog dat de meeste andere landen dit niveau niet aankunnen. Sagan, alaphilippe enz
Waren ook niet de besten in het veldrijden voor ze wegrenner werden. Jij vergelijkt te eel met het wegrennen maar dat mag niet de standaard zijn. Veldrijden is ook een andere sport net als mtb waar de sterkste omzeggens altijd wint omdat het selectief en een individuele sport is.zoals ik al zei, in het rondewerk heb je 3 of 4 toppers als je er evenepoel bijtelt, de rest is bladvulling. Waar verschilt het dan met het veldrijden met zijn paar toppers?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie