Cervélo
Die dunne staande achtervorken, zoals van de R3, zouden wat meer comfort moeten geven inderdaad. Om op de vraag van litespeed in te gaan: het gaat dan vooral om het filteren van trillingen, niet om grote schokken op te vangen. Op die oude mtb's had je last van deinen, daar is op een racefiets geen spraken van.
Overigens zijn niet alle Cervelo's zo gebouwd. Een S1/Soloist is bijvoorbeeld noch stijf noch comfortabel te noemen.
Overigens zijn niet alle Cervelo's zo gebouwd. Een S1/Soloist is bijvoorbeeld noch stijf noch comfortabel te noemen.
Ik snap dat je weg bent van Cervelo, maar Cervelo is écht niet de enige.. en ook niet onbetwist de beste.SpEric schreef:En toch valt het bij Cervélo meer op, Er zijn ook zat merken die ook heel stijf zijn, maar die zijn niet comfortabel.
Als je de stijfheidwaardes ziet van de R3 of de R3SL, verwacht je niet dat die fiets zo comfortabel kan zijn. Zeker niet als je de andere merken die in de buurt komen kent qua gevoel.
Er zijn meerdere merken met goed doorontwikkelde carbon-technologie en nu is 't gewoon dringen aan de (absolute) top.
En om het meteen expliciet te maken:
[img=http://images.roadbike.de/sixcms/media. ... 056093.jpg]
[img=http://images.roadbike.de/sixcms/media. ... 056113.jpg]
Frames:
Canyon Ultimate CF SLX
Cannondale Super Six Dura-Ace
Cervélo R3 SL
Focus Izalco Team
Giant TCR Advanced SL
Scott Addict R1
Specialized Tarmac SL2 S-Works
Wilier Cento1
In Tour Magazine stonden vergelijkbare waarden.
Als je het mij vraagt is het Specialized frame de onbetwiste winnaar van deze test.
KJVelo schreef:Ik ben het helemaal eens met SpEric, LD001. De PR campagnes geven wellicht aan dat een fiets stijf of comfortabel is maar je zult het toch eerst zelf moeten ervaren. Ik nodig je dan ook van harte uit om eens op een willekeurige Cervelo te fietsen.
Die Soloist Team (of ST zoals hier op de fansite genoemd) van jou is zwaarder, slapper en duurder dan een Cannondale CAAD9. Minder goed meetbaar, maar waarschijnlijk ook nog minder comfortabel. De ST heeft natuurlijk wel een enorm aero-voordeel en de blingfactor.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik moet toch zeggen dat ik ernstige twijfels heb bij de comfortmetingen die Tour doet. De kracht die van je benen afkomstig is en naar 't achterwiel door gegeven moet worden is vrij constant en heeft een lage frequentie (niet meer dan 6 Hz), daar kan die statische meetmethode nog wel wat zinnigs zeggen.
Maar comfort speelt zich in een veel groter (en ook hoger) frequentie gebied af. Dan zijn zaken als de Young's modulus bijv van wezenlijk belang. Het gaat om het dynamisch gedrag van het frame, niet om het statisch gedrag als je er een groot gewicht aan hangt.
Maar comfort speelt zich in een veel groter (en ook hoger) frequentie gebied af. Dan zijn zaken als de Young's modulus bijv van wezenlijk belang. Het gaat om het dynamisch gedrag van het frame, niet om het statisch gedrag als je er een groot gewicht aan hangt.
Comfort moet je ervaren door er zelf op te rijden mijn SLC-SL is echt wel comfortabel genoeg en dat rijmt zeker niet met de gedane testen,dan zou mijn frame keihard en stug zijn en zeker geen comfort bieden.
Zelf ervaar ik het als een heel fijn en strak superframe met comfort genoeg,dat haal je ook een deel uit bandenspanning met 10bar in mij tubes is er natuurlijk weinig tot geen comfort.
Wil maar zeggen dat er meerdere factoren meespelen en zich niet moet blindstaren op testen waar men de frames in allerlij bochten wringt,daar hecht ik niet zoveel waarde aan.
Zelf ervaar ik het als een heel fijn en strak superframe met comfort genoeg,dat haal je ook een deel uit bandenspanning met 10bar in mij tubes is er natuurlijk weinig tot geen comfort.
Wil maar zeggen dat er meerdere factoren meespelen en zich niet moet blindstaren op testen waar men de frames in allerlij bochten wringt,daar hecht ik niet zoveel waarde aan.
I live to ride,I ride Passoni
Ik had het er even bij moeten zetten, maar de bovengetoonde test is van Roadbike.
Die hebben net hun testmethoden vernieuwd, ik kan helaas niet vinden hoe ze het nu doen.
(in Tour Magazin was het resultaat wel ongeveer hetzelfde)
Even voor de duidelijk: Ik vind dat Cervelo zeer goede, stijve, comfortabele frames maakt. Ik ben het er alleen niet mee eens dat ze daar de enige in zouden zijn.
Die hebben net hun testmethoden vernieuwd, ik kan helaas niet vinden hoe ze het nu doen.
(in Tour Magazin was het resultaat wel ongeveer hetzelfde)
Even voor de duidelijk: Ik vind dat Cervelo zeer goede, stijve, comfortabele frames maakt. Ik ben het er alleen niet mee eens dat ze daar de enige in zouden zijn.
Tsja, het blijft natuurlijk ook een gevoelskwestie. Als mensen dit gevoel voor het eerst ervaren bij een overstap naar Cervelo (als je bijv van een oud stalen beestje afkomt), dan is het natuurlijk niet gek dat daar lyrische commentaren uit voorkomen. En daarnaast heeft afmontage nogal invloed op je comfort beleving. Als ik mijn banden op 10 bar zet is het ook niet prettig op een klinkerstraat.
Als ik de Tour van deze maand lees, komt uit een groepstest de nieuwe Canyon als overweldigende winnaar uit de bus juist om bovengenoemde eigenschappen. En dat terwijl ik altijd dacht dat dit een hard frame was. Maar goed, ondanks dat men in Tour graag met cijfers smijt, vind ik de objectiviteit niet heel overtuigend. Hetzelfde geldt ongetwijfeld voor de meeste Cervelo rijders... Maar daarom is dit ook de Cervelo thread toch? Niets mis met gebruikers die blij zijn met hun product!
Als ik de Tour van deze maand lees, komt uit een groepstest de nieuwe Canyon als overweldigende winnaar uit de bus juist om bovengenoemde eigenschappen. En dat terwijl ik altijd dacht dat dit een hard frame was. Maar goed, ondanks dat men in Tour graag met cijfers smijt, vind ik de objectiviteit niet heel overtuigend. Hetzelfde geldt ongetwijfeld voor de meeste Cervelo rijders... Maar daarom is dit ook de Cervelo thread toch? Niets mis met gebruikers die blij zijn met hun product!
LD001 schreef:KJVelo schreef:Ik ben het helemaal eens met SpEric, LD001. De PR campagnes geven wellicht aan dat een fiets stijf of comfortabel is maar je zult het toch eerst zelf moeten ervaren. Ik nodig je dan ook van harte uit om eens op een willekeurige Cervelo te fietsen.
Die Soloist Team (of ST zoals hier op de fansite genoemd) van jou is zwaarder, slapper en duurder dan een Cannondale CAAD9. Minder goed meetbaar, maar waarschijnlijk ook nog minder comfortabel. De ST heeft natuurlijk wel een enorm aero-voordeel en de blingfactor.
Uit de wijze waarop jij je reactie schrijft proef ik de nodige afgunst. Jammer, nergens voor nodig. Ik respecteer dat jij niet voor Cervelo hebt gekozen. Wie weet gaat dat er ooit nog van komen.
Peugeot, Giant, Stevens, Cervelo
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
CAAD9?
In de test gaan ze uit van een Super Six. Bedankt trouwens voor het overzicht!
Ben erg blij met m'n SL2 en kan de resultaten alleen maar onderschrijven. Wetenschappelijk onder bouwt of niet, die testen zeggen niet alles maar geven wel een richting. Koop vooral wat je mooi vindt en waar je je lekker bij voelt, niet veel mensen vinden de SL2 mooier als een Cervelo en daar kan ik me iets bij voorstellen.
Hopelijk heeft Riis met z'n Saxo team er verstandig aan gedaan te switchen, we zullen zien.
In de test gaan ze uit van een Super Six. Bedankt trouwens voor het overzicht!
Ben erg blij met m'n SL2 en kan de resultaten alleen maar onderschrijven. Wetenschappelijk onder bouwt of niet, die testen zeggen niet alles maar geven wel een richting. Koop vooral wat je mooi vindt en waar je je lekker bij voelt, niet veel mensen vinden de SL2 mooier als een Cervelo en daar kan ik me iets bij voorstellen.
Hopelijk heeft Riis met z'n Saxo team er verstandig aan gedaan te switchen, we zullen zien.
Loeki Pro
Graag gedaan hoor, 't staat gewoon online hoorOptico schreef:In de test gaan ze uit van een Super Six. Bedankt trouwens voor het overzicht!
De site http://www.roadbike.de is écht een aanrader om regelmatig even op te kijken, aangenomen dat je een beetje Duits kunt