Pagina 432 van 521

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 09 jan 2024 21:18
door daniel1975
Klopt, dat herken ik nog wel van een paar mtb ritjes in het verleden. Binnenkabel vastgevroren.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 09 jan 2024 21:27
door wasbeer2006
Nou of je body...... bij zo,n verschrikkelijke tourtocht van vroeger 😀

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 09 jan 2024 22:04
door Ramon73
bikerke schreef: ↑09 jan 2024 18:56
Ramon73 schreef: ↑09 jan 2024 18:38 Kan een voorderailleur bevriezen?
Eerder het water in de buitenkabel.
Ik heb het ook deze week. Het zal dus tijd worden dat ik mijn versnellingskabels vervang.
Nee, zat echt in de derailleur zelf. Kabel ging gewoon slap hangen bij kleiner schakelen. Derailleur bleef staan op de grote plaat.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 09 jan 2024 22:08
door fietsslak
Ik heb hier drie fietssloten van het thuisfront en een schuurslot die spontaan niet meer bewegen, dus iets als een derailleur lijkt me niet onwaarschijnlijk…

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 11 jan 2024 11:09
door wasbeer2006
wasbeer2006 schreef: ↑09 jan 2024 09:45 Ik heb een Dub powermeter gekocht (mijn gxp was kapot en niet meer te krijgen)
Nu is de passing iets anders, maar de 8 bolt steek is gelijk. 1 tandje van de crank 1mm afvijlen en hij past.

Echter zit ie net een graad of 10 a 15 gedraaid. Zou dat problemen kunnen geven met de waardes?
L/R en smoothness snap ik maar dat intresseert me niet.

Ik kan het uiteraard testen op mijn tacx en ga ik ook doen.
Ik heb gisteren nog eens het ea nagekeken. De spider past perfect, zonder een enkele aanpassing.
Maar waar het bij de GXP spider en GXP crank een hidden bolt was is het nu bij Dub een non hidden bolt.

In de documentatie van Sram heb ik dit ook teruggevonden dat ze hem op twee manier afbeelden alleen niet specifiek welke type crank het is.

Ik ga het gewoon proberen, in de documentatie staat dat de zelf calibratie 2 tot 3 ritten kan duren bij een andere stand van de spider voordat ie in goed positie staat voor L/R. Vaag verhaal, ik ben benieuwd.

Als het werkt is het dus pure onzin dat Sram zelf aangeeft dat een gxp en dub niet uitwisselbaar zijn.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 11 jan 2024 12:45
door DDX
Op zelfde manier; ik heb nog een gxp crank (xx1 volgens) liggen met quarq erop gemonteerd.
Volgens sram kan je die niet op een dub crankarm monteren.

Maar zou dus wel kunnen ?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 11 jan 2024 13:52
door wmc
Een ander argument is dat voor iedereen de kracht fase op een ander punt ligt. Uiteindelijk wordt de rotatiesnelheid bepaald met een accelerometer die gemiddeld gezien +g of -g ziet (centrifugaal krachten daar gelaten) en een gyroscoop die last heeft van drift. Beide sensoren hebben daarnaast last van meetruis. Als de crank weer terug is bij +g, is er een volle rotatie afgelegd, de tijd die dit neemt geeft je de rotatiesnelheid van de crank. De gyroscoop zal je ook een hoeksnelheid geven. Deze twee signalen samen geven een rotatie snelheid van de crank. Deze moet vermenigvuldigd worden met het koppel om tot vermogen te komen. Idealiter meet je instantaan de snelheid en het koppel op dat moment, echter de instantane snelheid is door het gebruik van een accelerometer in combinatie met gyro lastig te bepalen. Daarom vermoed ik dat er een hoop middeling plaatsvindt, waardoor je een gemiddeld koppel tijdens 1 rotatie hebt en daarbijbehorend de rotatiesnelheid.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 11 jan 2024 20:09
door wasbeer2006
DDX schreef: ↑11 jan 2024 12:45 Op zelfde manier; ik heb nog een gxp crank (xx1 volgens) liggen met quarq erop gemonteerd.
Volgens sram kan je die niet op een dub crankarm monteren.

Maar zou dus wel kunnen ?
Sram zegt inderdaad van niet, maar het past dus wel.
Maar de passing is exact gelijk alleen iets verschoven. De helft van 1/5 als je begrijpt wat ik bedoel.
(Hidden bolt/non hidden bolt) Dat zou 36graden zijn.

De MTB passing is weer net ff anders dan de road, de vertanding van de dub MTB quarq is ietsje krapper. Of het daar dus werkt weet ik niet.

Ik moet het nog testen, totale vermogen lijkt me geen probleem, hooguit de l/r maar dat boeit me weinig.
Die is bij mij altijd tussen de 52/48 en 51/49

@wmc, bedankt. Ik moest het wel even rustig lezen. Maar om het simpel te houden, denk jij dat het klopt wat ik schrijf en het totale vermogen moet kloppen?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 11 jan 2024 20:57
door wmc
Ja, alle afgeleide metrics zullen wel afwijken vermoed ik.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 15 jan 2024 22:18
door barmic
Hi

Vandaag had ik een stroom storing in huis. alles werkt weer, Behalve mijn wahoo Kickr V6.
Hier komt de vraag: Hoort er een lampje te branden op de adapter/trafo ?

ik heb er nooit op gelet, maar het lijkt erop dat er een soort led lampje op de adapter zit. De lampjes van bluetooth en ant+ op de Kickr zelf werken in ieder geval niet, en uiteraard kan de computer de Kickr niet vinden. ik heb geen idee hoe ik zou moeten testen dat de adapter nog werkt. spanning zoeker tegen de plug geeft een heel klein flauw licht puntje, maar ik heb geen idee of dit de juiste test is

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 15 jan 2024 22:19
door barmic
Sorry Dubbel

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 15 jan 2024 22:51
door Hanz Bé
Ik heb een Kickr 2016, en in het adapter blok daarvan brandt een geel/groen ledje.
Voor wat het waard is 😉