NicoNB schreef:Als een verkoper het bod van iemand accepteert is er volgens Nederlands recht sprake van een overeenkomst!
Even toelichten,
Dan bedoel ik niet het bod wat uitgebracht wordt via het bieden maar meer als er enige mails heen en waar gaan en je een prijs overeenkomt. Dat bedoel ik met bod.
Stel, verkoper wil 200, de koper bied 175, als de verkoper akkoord gaat kom je dus met elkaar overeen het artikel voor de overeengekomen prijs te verhandelen.
Als ik een bod uitbreng op Marktplaats is dat altijd onder voorbehoud. 9 van de 10x als ik langskom om het te
bekijken is de staat wel als verwacht, maar niet zoals geadverteerd. Spullen van 10 jaar oud waar duizenden kilometers mee gereden is worden regelmatig aangeboden als 'zo goed als nieuw'. Uitspraken als 'twee keer mee gereden', 'draait als een zonnetje' of 'geen krasje te zien' kun je bij voorbaat al met een korreltje zout nemen.
Kortom, ik ga regelmatig langs om te kijken, ben dan al een prijs overeengekomen maar laat het vervolgens toch staan. Om dan te gaan heronderhandelen heb ik vaak geen zin in, want ik zit niet te wachten op het vervangen van lagers of versleten remranden. Heronderhandelen begin ik ook niet aan om discussies te voorkomen als 'dan smeer je dat toch even', 'het heeft nieuw xxx gekost' of 'wat verwacht je zelf voor die prijs'. Vooral in de fietsenwereld denken mensen vaak dat ze goud in handen hebben.
Overigens ben ik zo ook voldoende liefhebbers tegengekomen op Marktplaats, met leuke verhalen en mooie goed onderhouden spullen voor een veel te lage prijs. Dit merk je meteen en deze mensen zijn doorgaans blij als het spul weer gebruikt wordt in plaats van op zolder beland. Op die manier is Marktplaats zoals het bedoelt is (of een forum als deze) ook echt leuk!