Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 05 jun 2014 21:30

Zwarte EVO met Ultegra 6800 = 2800 euro. Standaard wielset op MP, setje fullcarbon afhaalchineesjes erin, en je bent binnen budget eindbaas.. 8-)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 05 jun 2014 22:16

wasbeer2006 schreef:
havana schreef:De High-Mod is de beste marketingtruc ooit. Je selecteert de frames die net wat lichter zijn, gooit er een andere paintjob op (die ook nog eens wat gewicht bespaart) en de prijs gaat skyhigh...
Ik heb dat ook wel eens gedacht scott is daar meet begonnen met de scale, maar nu noemt C,dale, scott en bv canyon het ook echt anders. Himod, HMX etc...

Zou er echt verschil in carbon zijn?
Of besteden ze meer manuren om het ietsje lichter te krijgen, of alleen selecteren?

Een matzwart frame tov een glimmend gelakte scheelt volgens mij al 70 a 80 gram.
Gerucht ken ik ook, maar ik geloof het niet. De Hi-Mod frames zullen echt wel op een (iets?) andere manier worden geproduceerd en/of er zal een iets ander soort materiaal worden gebruikt. Dat veel van de gemaakte claims rond een Hi-Mod frame vooral marketingpraat is geloof ik zondermeer. Dat de verschillen tussen een "gewone" superSix en de hi-mod marginaal zijn geloof ik ook.
Overigens meen ik mij te herinneren dat jij (=havana) ooit eens ergens gepost had dat je frame tegen de 1100 gram woog (maar dat kan ik mis hebben ;-) ). Dan vind ik het verschil met mijn eigen hi-mod van een jaartje ouder (930 gram) toch vrij fors.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 06 jun 2014 08:39

Afgezien van het feit dat geen mens (behalve misschien cancellara) het verschil zal merken tussen een hi-mod en een standaard frame zijn de gewichten van frames nogal diffuus.
Door de bank genomen zijn Hi-Mods iets lichter maar ik ben regular frames (nude carbon met weinig lak) tegengekomen die even zwaar waren als Hi mods met een dikke laag lak.
Of het een fabeltje en dat er enkel geselecteerd wordt op gewicht of dat er daadwerkelijk aparte frames worden gemaakt valt lastig te bewijzen maar marketingjongens geloven en een hi-mod kopen omdat deze beter zou zijn is geld weggooien (dat je beter in hoogwaardiger onderdelen kan steken).

paulwindtegen
Forum-lid

paulwindtegen 09 jun 2014 21:13

Gisteren brak bij mijn Caad10 zonder verklaarbare reden m'n achetpat af. Ik was niet aan het schakelen op dat moment, voor stond ie op het buitenblad en achter op het vierde van rechts, dus met redelijk recte kettinglijn.
Gevolgen: achterderailleur rondgetrokken door achterwiel, door de kracht is de kooi van de derailleur gebroken.
Zowel op mijn liggende vork als op mijn staande vork zitten héél diepe krassen.
Dat hoort toch zomaar niet te kunnen?
Iemand enig idee hoe Cannondale reageert op zoiets mbt garantie?
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 09 jun 2014 21:30

Niet vervelend bedoeld maar tenzij het een Red 10 speed derailleur betrof (daar is een recall op) denk ik dat het precies andersom was. Je niet helemaal goed afgestelde achterderailleur blokkeerde en trok vervolgens de hanger van je frame. Dit scenario komt vaker voor dan je denkt en kan gebeuren, een spontaan afbrekende hanger ben ik nog niet tegengekomen.
(als je ketting recht staat ondervindt je hanger geen grote krachten dus zal hij op dat moment ook niet breken.

Geen idee hoe Cannondale hier op gaat reageren en wellicht heb je mazzel maar ik zou me zeker voorbereiden op een flinke teleurstelling.....

henschoten
Forum-lid

Gebruikersavatar henschoten 09 jun 2014 22:05

UIt het bracket van mijn 3 maanden oude Synapse (FSA BB) komen nare geluiden bij aanzetten. Bekend euvel? Ik ga natuurlijk terug naar mijn FM, maar was benieuwd of zo'n BB het vaker zo snel begeeft.

Koos89
Forum-lid

Koos89 09 jun 2014 22:36

Ik heb exact hetzelfde bij mijn Synaose (1 maand oud). Een krakend geluid bij het trappen. Ik vermoed dat het met de veer/spanners te maken heeft in het bracket en ga ervan uit dat het wel verholpen moet kunnen worden, of is dit reden tot paniek?

Fisker
Forum-lid

Fisker 10 jun 2014 01:03

Ik had binnen 500 km ook nare geluiden uit mijn bracket van mijn nieuwe CAAD10 105. Vervelende tik bij aanzetten, soms bij elke trap.
Gelukkig had ik een servicebeurt tegoed.
Mijn FM vertelde dat Cannondale erg weinig vet gebruikt in het bracket. Hij heeft dat verholpen en ik heb geen klachten meer gehad.

paulwindtegen
Forum-lid

paulwindtegen 10 jun 2014 05:54

sharkman113 schreef:Niet vervelend bedoeld maar tenzij het een Red 10 speed derailleur betrof (daar is een recall op) denk ik dat het precies andersom was. Je niet helemaal goed afgestelde achterderailleur blokkeerde en trok vervolgens de hanger van je frame. Dit scenario komt vaker voor dan je denkt en kan gebeuren, een spontaan afbrekende hanger ben ik nog niet tegengekomen.
(als je ketting recht staat ondervindt je hanger geen grote krachten dus zal hij op dat moment ook niet breken.

Geen idee hoe Cannondale hier op gaat reageren en wellicht heb je mazzel maar ik zou me zeker voorbereiden op een flinke teleurstelling.....
Flinke teleurstelling zal wel meevallen. Ik ga er vanuit dat ik het zelf mag gaan betalen.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 11 jun 2014 10:10

@Koos89
@Fisker

Mogelijk gekraak ter hoogte van het bracket kan door het carbon frame, welke werkt als een klankkast, ook van ergens anders komen.

Wat kan helpen is je wielen even uitje frame halen, alle delen die contact maken tussen wielen en frame even goed reinigen en wielen terug in je fiets.

Kost niets, kan je perfect zelf en ik ken ondertussen al 4 van onze clubleden, waaronder mezelf, waar na deze "ingreep" het kraken voorbij was.

Mogelijke oorzaak is zand en andere troep die zich nestelt tussen je wielassen/framepad en snelsluitingen.

Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 jun 2014 11:09

Koos89 schreef:Ik heb exact hetzelfde bij mijn Synaose (1 maand oud). Een krakend geluid bij het trappen. Ik vermoed dat het met de veer/spanners te maken heeft in het bracket en ga ervan uit dat het wel verholpen moet kunnen worden, of is dit reden tot paniek?
Met welke cassettes rijden jullie toevalig shimano 6800 of 9000 11sp?
Ik heb het idee dat het te maken heeft met de grootste spider en degene daarvoor. De ene is namelijk van alu en de ander van kunstof met composiet versterkt.

doe er eens een 10 speed cassette op als je die hebt liggen.

bertjefred
Forum-lid

bertjefred 11 jun 2014 13:41

Kan ook nog zijn dat de cassette niet helemaal goed vast zit. Levert ook gekraak op. Kan je checken door je wiel er af te halen en kijken of je de tandwielen kan bewegen.

Verder inderdaad Lcsmet zijn tips volgen. En ook zadelpen levert nog wel eens tikken op.

Plaats reactie