Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 mar 2024 18:10

Dan heb ik m het liefst maar boven mijn dak. Merk je er het minst van.
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 mar 2024 18:13

lugosi schreef: 10 mar 2024 17:47
wasbeer2006 schreef: 10 mar 2024 11:53 ........... Hij wil echt geen oorlog met de navo, die winnen we binnen een week (als we full force inzetten)
.............
Je moet in deze situatie echt anders denken en niet zomaar afgaan op het platte nieuwsbericht.

Als Poetin vreest dat we een paar rakketten leveren die de transport route naar de krim platleggen is het klaar he voor rusland.
Dan gaan ze het niet winnen.
Dat is echt niet correct. De navo zou (mits de VS deelnemen) een conventionele oorlog kunnen winnen tegen Rusland, helaas ligt voor Rusland de lat voor het overschakelen op nucleaire wapens erg laag.
Recent is uit documenten gebleken dat de drempel voor het gebruik van nucleaire wapens door Rusland veel lager ligt dan wat het Westen altijd gedacht/beweerd heeft. (de authenticiteit van de documenten, die verschenen in de Financial Times, staat overigens niet ter discussie)

De criteria variëren “van een vijandelijke inval op Russisch grondgebied tot meer specifieke triggers, zoals de vernietiging van 20 procent van de Russische onderzeeërs met strategische ballistische raketten”

De vernietiging van “drie of meer grote oppervlakteschepen, drie vliegvelden, 30 procent van de nucleair aangedreven aanvalsonderzeeërs” of een “gelijktijdige treffer op hoofd- en reservecommandocentra aan de kust” worden eveneens opgelijst als mogelijke voorwaarden voor een nucleaire aanval. Net zoals de nederlaag van Russische eenheden die verantwoordelijk zijn voor het beveiligen van grensgebieden of een dreigende vijandelijke aanval met conventionele wapens.
De drempel voor het gebruik van nucleaire wapens ligt voor de Westerse wereld trouwens veel hoger. Er zijn allerlei 'democratische', 'juridische' en 'politieke' belemmeringen.

Op nucleair gebied is overigens niemand opgewassen tegen Rusland, ook de VS niet. En al zeker Europa niet met de speelgoedkernkoppen van de Fransen en de Engelsen.

De ontwikkeling van de 'Tsar Bomba' met heden ten dage een kracht van meer dan 100 Mt zal waarschijnlijk niet gebruikt worden omdat er angst is dat de aardse atmosfeer hierdoor in zijn geheel tot ontbranding zou komen.

De 50Mt is dan wel weer al uitgetest door de voormalig Sovjetunie. De kracht komt overeen met ongeveer 10 maal de kracht van alle explosieven samen die in wo2 gebruikt werden.

Als je dat leuk vindt kan je de effecten van type kernwapens uittesten op een regio naar keuze. Je kan dan selecteren uit een preset welk wapen je wil gebruiken (van welk land etc.) en dan de op kaart zien tot waar het destructief is.
https://nuclearsecrecy.com/nukemap/

Met zo één 50Mt bommetje kan je al meer dan Vlaanderen in de as leggen. Gevaarlijk speelgoed.

Misschien is een ideologische oorlog van uit Westers standpunt, of een regionaal conflict vanuit Oekraiens standpunt dat allemaal niet waard en zou het beter zijn om naar de onderhandelingstafel te gaan. (daar zal het sowieso eindigen)

Het akkoord dat in Turkije al in april 2022 op tafel lag (slechts 2 maanden na de inval) werd door druk van onder meer goeroe Boris Johnson gekelderd.
De tekst, die onlangs nog geparafraseerd werd in Nederlandse kranten (afstand Oostelijke oblasten en Krim, neutrale middenzone en Westelijk deel dat kan toetreden tot EU, maar niet tot Navo en slechts beperkt bewapend kan worden) zal toch opnieuw dienen bij onvermijdelijke onderhandelingen. Alleen zullen ondertussen tienduizenden, misschien wel honderduizenden mensen onnodig gesneuveld zijn.
Het probleem bij die deal zat hem in beperkt bewapenen en de tijd die nodig is om EU lid te worden. Dat was denk ik niet zo'n slimme deal geweest voor Oekraïne.
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid

marsman 11 mar 2024 09:29

Angstaanjagende discussie heren dames. Ik ben echt heel benieuwd waar we staan als de winter 2024/2025 invalt.

Mijn kijk op de zaak is dat deze lente / zomer heel cruciaal voor Europa gaat worden. De russen zullen zeker een nieuw offensief lanceren. De vraag is of de Oekraïners dat nog een jaar van zich af kunnen slaan. De hulp vanuit EUR is toch tanende, en Trump gaat de verkiezingen in de US gewoon winnen. Het is mij nog niet duidelijk hoe hij erin staat.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 mar 2024 10:06

marsman schreef: 11 mar 2024 09:29 en Trump gaat de verkiezingen in de US gewoon winnen.
Ik moet het nog zien. Binnen de Reps is hij echt niet even populair en vinden velen zijn standpunten te extreem. Als de Dems een iets fittere, vlottere kandidaat hadden gehad was het een 2-vingers-in-de-neus overwinning geweest voor ze.
Denk dat de zwevende kiezer nu uit weerzin van Trump met tegenzin nog net Biden kiest.
Maar je weet het nooit daar. Amerika is een rare cultuur.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 mar 2024 10:57

Mijn voorspelling. Biden en Trump worden het niet. Beide vanwege gezondheid.
Je moet positieve dingen wel een beetje uitstralen :-)

Ik denk overigens dat Thrump helemaal geen probleem is voor ons. Waarom?
Uit de navo gaat ie echt niet. Hij wil alleen dat we naar rato betalen en dat is toch niet zo heel gek.

Daarnaast dwingt het ons om zelf een sterk leger op te bouwen en minder afhankelijk te zijn.

Trump kan zelfs rust brengen in dit conflict. Maak me daar echt niet zo druk om. Die Biden wordt ook nergens serieus genomen.
Misschien prettiger voor je gemoedsrust, dat is dan het enige. Die man kan toch geen 5 jaar meer door mensen?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 mar 2024 11:09

Biden is een beetje als Chris Froome die met een plan komt om over 4 jaar de Tour nog een keer te winnen. Die kan je net zo min serieus nemen als Trump.
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid

marsman 11 mar 2024 11:12

haha, spot on.

Ik vind het bizar dat er vanuit de democraten geen alternatief voor Biden is gekomen. Het is toch bijna harakiri dat ze Biden naar voren blijven pushen?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 mar 2024 11:40

marsman schreef: 11 mar 2024 11:12 haha, spot on.

Ik vind het bizar dat er vanuit de democraten geen alternatief voor Biden is gekomen. Het is toch bijna harakiri dat ze Biden naar voren blijven pushen?
Denk dat niemand dat snapt. Ze hebben ook totaal geen toekomstplan gehad over opvolging.
Maar ook binnen de Reps snappen ze het niet. Met Haley hadden ze waarschijnlijk een grotere winkans dan met Trump. Alleen de hardliners gijzelen die partij volledig.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 mar 2024 12:17

Dat is het.... is toch hier ook een beetje gebeurt.
Rutte is zo lang aangebleven dat er eigenlijk geen goede opvolger is.

En eigenlijk over de hele breedte is er te weinig goede opvolging.
Leider zijn betekent ook je opvolger of het vervolg goed managen.
Daar is alleen geen tijd meer voor met al dat media gelul.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 mar 2024 12:20

Dylan werd wel klaar gemaakt hiervoor, maar het kwam te snel en vraag mij af of ze een echte leider is.
Less is bore

Maruss
Forum-lid

Maruss 11 mar 2024 14:19

Ze doet me een beetje denken aan die Iraakse minister van propaganda, die de meest geweldige verhalen over successen etc kon ophangen terwijl in de achtergrond 'zijn' land werd veroverd.

Zij is niet klaar voor Nederland, maar Nederland is nog veel minder klaar voor haar.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 11 mar 2024 14:50

Wat moet je hier nu weer van denken?!
https://nos.nl/l/2512368
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gesloten