Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 jan 2024 19:06

wasbeer2006 schreef: 11 jan 2024 11:09
wasbeer2006 schreef: 09 jan 2024 09:45 Ik heb een Dub powermeter gekocht (mijn gxp was kapot en niet meer te krijgen)
Nu is de passing iets anders, maar de 8 bolt steek is gelijk. 1 tandje van de crank 1mm afvijlen en hij past.

Echter zit ie net een graad of 10 a 15 gedraaid. Zou dat problemen kunnen geven met de waardes?
L/R en smoothness snap ik maar dat intresseert me niet.

Ik kan het uiteraard testen op mijn tacx en ga ik ook doen.
Ik heb gisteren nog eens het ea nagekeken. De spider past perfect, zonder een enkele aanpassing.
Maar waar het bij de GXP spider en GXP crank een hidden bolt was is het nu bij Dub een non hidden bolt.

In de documentatie van Sram heb ik dit ook teruggevonden dat ze hem op twee manier afbeelden alleen niet specifiek welke type crank het is.

Ik ga het gewoon proberen, in de documentatie staat dat de zelf calibratie 2 tot 3 ritten kan duren bij een andere stand van de spider voordat ie in goed positie staat voor L/R. Vaag verhaal, ik ben benieuwd.

Als het werkt is het dus pure onzin dat Sram zelf aangeeft dat een gxp en dub niet uitwisselbaar zijn.
Nou het werkt gewoon vanmiddag getest.
L/R was ook meteen correct. Alle waardes meteen goed.

Je hebt dus alleen geen hiddenbolt zoals op de gxp, maar 5 zichtbare bouten. Nou dat boeit me helemaal niets 8-)

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 29 jan 2024 12:33

Als ik van 52/36 naar 50/34 ga, dien ik de ketting in te korten of zou dat nog moeten lukken (kwestie van al dan niet eerst een extra ketting aan te schaffen)?

1094
Forum-lid
Berichten: 2084
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 29 jan 2024 12:43

fgrs schreef: 29 jan 2024 12:33 Als ik van 52/36 naar 50/34 ga, dien ik de ketting in te korten of zou dat nog moeten lukken (kwestie van al dan niet eerst een extra ketting aan te schaffen)?
Nee dat hoeft niet, je bepaald de lengte adhv het grootste blad voor
viewtopic.php?t=93713

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5058
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 29 jan 2024 15:36

CampaYolo schreef: 28 jan 2024 18:06 Kennelijk reed van der Poel vandaag in Hoogerheide met 30mm bandjes.
Betekend dit dat wij nu ook weer met zijn allen terug moeten naar smallere banden?
Nee, alleen degenen die meegegaan waren in de breder worden hype...

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 29 jan 2024 18:46

1094 schreef: 29 jan 2024 12:43
fgrs schreef: 29 jan 2024 12:33 Als ik van 52/36 naar 50/34 ga, dien ik de ketting in te korten of zou dat nog moeten lukken (kwestie van al dan niet eerst een extra ketting aan te schaffen)?
Nee dat hoeft niet, je bepaald de lengte adhv het grootste blad voor
viewtopic.php?t=93713
Thanks :winkthumb:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jan 2024 09:36

Nou..... In dit geval hoef je niets te doen. Tenzij de ketting nu aan de lange kant is.
Van 52 naar 50 is een halve schakel en dat kan je niet inkorten.

Lengte ketting bepaal je heel simpel. Ketting op groot/groot zonder derrie ertussen en dan ongeveer 1 schakel overlapend.
(Bij fietsen zonder vering achter)

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 30 jan 2024 12:27

Ik ga nog eens proberen met een domme vraag.
Als ik de zuiger/piston van de remklauw bekijk, dan zie ik dat de zuiger iets (halve mm?) uitsteekt.

Normaal?

En indien niet normaal, is het dan voldoende om aan de remhendel het afsluidopje voor de remolie los te draaien, (bleeding potje erop draaien zonder stopje erin) en zuiger naar binnen duwen om vervolgens terug af te sluiten?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jan 2024 13:50

Zuiger mag uitsteken is zelfstellend (door de vierkante rubbers)
Zoek even een YT filmpje met uitleg van een rem, die staan er zat van een paar minuiten, dan snap je het syteem.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 30 jan 2024 17:45

Ok bedankt.
Zelfs nog een draadje uit 2008 met een antwoord van jou tegengekomen op dit forum :D

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jan 2024 20:23

Zat ik er toen al 😀
Misschien is de info wel achterhaald...

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 13 feb 2024 10:32

Als ik een draadtap voor derailleurdraad wil gebruiken, is de methode dan inderdaad zo simpel als een wringijzer en draadtap en veel snijolie gebruiken, en dan snijdt de draadtap zich wel in het staal? Eerste de grove tap, daarna de fijne tap. En dan hopen dat ik het recht heb gedaan :)

Het gaat om een Simplex pat die al de goede diameter heeft maar nog geen draad.

Zeker met nieuwe dingen ben ik wel eens in staat iets te verklungelen. Ik kan het misschien het beste eerst ergens op proefdraaien.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 13 feb 2024 10:37

Ik heb er weer eentje hoor. Voor de volledigheid heb ik twee foto's toegevoegd. Mijn idee is dat dit ringetje niet los hoort te zitten, klopt mijn vermoeden en wat kan ik hiermee?
Bijlagen
image0.jpeg
image1.jpeg

Plaats reactie