Cervélo
W0uter schreef:Zit net even naar de Ronde van Californië te kijken. Sastre rijdt nog gewoon op en P3C rond. What's up? Heeft Cervelo de produktie nog niet gereed?
Een beetje off-topic, maar waar kijk jij de Ronde van Californië dan? Op Eurosport was het nog niet bezig op het moment van jouw post.
Never mind, ik zie het topic al staan onder Wielrennen!
Nice ride! Kwam op een ander forum nog een mooie custom tegen!
Betreffende de bekabeling :
-Dat het mooier is of niet dat laat ik in het midden.
-Dat het beter schakelt, daar geloof ik niks van, daar er bitter weinig verandert in de kabelknik die je anders maakt. Ik heb er al enkele op de andere manier afgewerkt en die schakelden allemaal perfect.
- Wat ik denk van deze manier van kabels leggen : indien je ze korter zou maken als op de foto, dan gaan ze bij het draaien schuren tegen bouten/stuurpen. Als je de lengte toepast zoals op de foto, dan ga je bij het rechtstaand klimmen zeer vaak met uw knieën uw kabels raken ...
-Dat het mooier is of niet dat laat ik in het midden.
-Dat het beter schakelt, daar geloof ik niks van, daar er bitter weinig verandert in de kabelknik die je anders maakt. Ik heb er al enkele op de andere manier afgewerkt en die schakelden allemaal perfect.
- Wat ik denk van deze manier van kabels leggen : indien je ze korter zou maken als op de foto, dan gaan ze bij het draaien schuren tegen bouten/stuurpen. Als je de lengte toepast zoals op de foto, dan ga je bij het rechtstaand klimmen zeer vaak met uw knieën uw kabels raken ...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
kortom: gewoon een matige oplossing voor het wegwerken van kabels, hoe je ze ook monteerd het blijft een sub-optimale oplossing voor iets dat misschien zinvol is op een tijdritfiets maar op een wegfiets gewoon niet handig uitpakt. Kabel maakt gewoon een paar vreemde knikken en loopt hierdoor onnodig wrijving op (shimano zal hier weinig hinder van ondervinden maar bepaalde remmen zijn hier wel gevoelig voor), maar als je dan toch moet kiezen zou ik ze anderom doen of korter houden (dan maar schuren).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik denk dat hij shifters bedoeld.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Bedoelde inderdaad de overall kabelvoering door het frame. Heb pesoonlijk nog nooit iets gehad met het door het frame geleiden van kabels (geeft kabels gewoon meer wrijving dat strikt noodzakelijk (elke knik en elk stuk buitenkabel is iets meer weerstand). Op een tijdritfiets maakt dit niets uit maar voor elke andere oplossing is het overbodig.
Ooit zijn kabeldoorvoeren buiten het frame om gelegd om zo min mogelijk wrijving te genereren teneinde de (toen in opkomst zijnde) indexgroepen goed te laten schakelen (hoe minder buitenkabel, hoe minder wrijving en dus betere werking).
Remkabels mogen wat mij betreft gewoon binnendoor gaan en met vloeiende knikken gaat dit meestal wel goed.
Schakelkabels kunnen het best in een zo kort mogelijke weg buitenom worden gelegd. Het enige compromis waar ik wel gecharmeerd van was was de oplossing van principia (kabel door de balhoofdbuis).
Als het nieuw is werkt het ongetwijfeld zeer fraai maar als het wat ouder wordt (meer weerstand) heb ik mijn twijfels of het ook een zo mooite oplossing blijft (mede omdat kabelbeweging ook weer de nodige lakproblemen rond de doorvoeren met zich meebrengt).
Maar het zit er nu eenmaal, pas ook wel een beetje bij de looks van dit frame dus...... (of de koop nog een jaartje uitstellen dan zijn deze doorvoeren voor de schakelkabels met de komst van de elektroshifters helemaal overbodig (maar of dat aerodynamisch voordeel op gaat leveren?).
Ooit zijn kabeldoorvoeren buiten het frame om gelegd om zo min mogelijk wrijving te genereren teneinde de (toen in opkomst zijnde) indexgroepen goed te laten schakelen (hoe minder buitenkabel, hoe minder wrijving en dus betere werking).
Remkabels mogen wat mij betreft gewoon binnendoor gaan en met vloeiende knikken gaat dit meestal wel goed.
Schakelkabels kunnen het best in een zo kort mogelijke weg buitenom worden gelegd. Het enige compromis waar ik wel gecharmeerd van was was de oplossing van principia (kabel door de balhoofdbuis).
Als het nieuw is werkt het ongetwijfeld zeer fraai maar als het wat ouder wordt (meer weerstand) heb ik mijn twijfels of het ook een zo mooite oplossing blijft (mede omdat kabelbeweging ook weer de nodige lakproblemen rond de doorvoeren met zich meebrengt).
Maar het zit er nu eenmaal, pas ook wel een beetje bij de looks van dit frame dus...... (of de koop nog een jaartje uitstellen dan zijn deze doorvoeren voor de schakelkabels met de komst van de elektroshifters helemaal overbodig (maar of dat aerodynamisch voordeel op gaat leveren?).
precies, het past bij dit frame, dat is de hoofdzaak.
Overigens rijd ik nu ruim 2 jaar op de SLC en heb nergens problemen mee. Ook op de SLT waar ik met slecht weer meer rijd, ook geen last.
De bochten en knikken vallen reuze mee namelijk. Ook zijn die kabels niet langer bij de SLC, bij de S2 zijn ze ietsje langer dan op welk ander frame ook. Dus het enige is dat ze een bochtje meer maken.
Overigens is bij de campa tot vorig jaar het ook niet echt super met die knik direct uit de ergopower. kortom, mits goed gemonteerd, geen probleem.
Overigens rijd ik nu ruim 2 jaar op de SLC en heb nergens problemen mee. Ook op de SLT waar ik met slecht weer meer rijd, ook geen last.
De bochten en knikken vallen reuze mee namelijk. Ook zijn die kabels niet langer bij de SLC, bij de S2 zijn ze ietsje langer dan op welk ander frame ook. Dus het enige is dat ze een bochtje meer maken.
Overigens is bij de campa tot vorig jaar het ook niet echt super met die knik direct uit de ergopower. kortom, mits goed gemonteerd, geen probleem.