Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Thomas Dekker

quarante
Forum-lid

quarante 01 okt 2009 00:36

mijn filosofie:

- ze doen het allemaal (althans de beteren)
- het is niet oneerlijk (aangezien iedereen het doet)
- gepakt? Helaas, toegeven met wat tranen erbij, daarna weer in het peloton
- accepteren dat dit nooit zal veranderen, de meesten blijven toch buiten schot al dan niet geholpen door hoogwaardigheidsbekleders in hoge functies (bijvoorbeeld de Spaanse overheid die o.a. Contador en Valverde een hand boven het hoofd houdt)
- zonder doping zou er veel minder actie zijn (wedden dat de eerste twee Tourweken amper gekoerst zou worden als iedereen schoon rijdt en dus zeer spaarzaam rijdt?)
- het is een interessant spelletje (tussen journalisten, anti-dopingbureau's, UCI/WADA/CONI e.d aan de ene kant en renners, ploegleiders, sponsoren en ploegartsen aan de andere kant. Een soort spannende soap dus, maar dan echt.

Kortom: niet zeiken en gewoon accepteren. Dat taboe moet gewoon verdwijnen zodat het net als in bodybuilding algemeen geaccepteerd is binnen het wereldje.
Bij veel bodybuilders is het overduidelijk zichtbaar (met het blote oog) dat ze onnatuurlijk gespierd zijn, bij renners is eigenlijk ook overduidelijk zichtbaar dat (in de Tour) onnatuurlijke prestaties geleverd worden. Alleen ''wil men er nog niet aan". 3 weken, 40km/h gemiddeld, zware bergetappes, interviews, lange busreizen, transfers van hotel naar hotel, stress, spanning, darmklachten, verwondingen, allemaal zaken die een mens uitputten maar op de een of andere manier hebben veel renners daar amper last van qua prestaties. Als sporters er vrijwillig voor kiezen om onder professionele begeleiding producten te gebruiken die hen beter laten presteren zonder overdreven risico's te nemen dan is er toch niets aan de hand?

Als jij/jullie wil(len) geloven dat de top 10 van de Tour zonder doping rijdt dan doe je dat toch, maar ga dan ook niet vloeken als je uit je droom wakker wordt geschud als er een renner 'door de mand valt'.

Zo'n Thomas Dekker, een talent, wint twee vrij prestigieuze wedstrijden (Tirreno en Romandië ) op jonge leeftijd. Door alles en iedereen wordt hij opgehemeld en wanneer dan bekend wordt dat hij ooit EPO heeft gebruikt keert iedereen hem de rug toe... Dat is eigenlijk een heel vreemde reactie voor wielerliefhebbers, de correctie reactie (in mijn opinie) zou moeten zijn: "Hee verrek, het is inderdaad niet mogelijk om tot de grote jongens te behoren door 'schoon'' te rijden"

Ben toch eens niet zo naïef en sluit dit topic, het bevestigt alleen maar wat we toch al (zouden moeten) weten.

(ik krijg nu waarschijnlijk een zwaar spervuur aan reacties, maar dit moest er gewoon even uit)

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 01 okt 2009 00:40

Het vervelende van weer een geval is dat je bijna niet meer normaal naar een prestatie van een renner kan kijken.
Bijna, alleen wanneer houdt dat op?
Ik ben een liefhebber en gelukkig (bewust) naief op sommige momenten!
Niets is wat het lijkt..

casran
Forum-lid HC

casran 01 okt 2009 00:44

Carabo schreef:Alsof er pas 10 jaar gekloot wordt met prestatieverhogende middelen, wat een dramatisch gedoe.

Mooie redenering. Zwarten zijn in de geschiedenis van de VS decennia lang gediscrimineerd, dus men had er dan ook maar beter kunnen mee doorgaan? Er zit een rare kronkel in uw hersenen.

Pierre92 schreef:... Enige nuance alsjeblieft! Wie twijfelt er nog aan David Millar? Of aan Contador, Valverde of Boogerd? Juist, zij hadden niet zo'n grote mond. Het is unfair dat mannen als Ricco en Dekker meer geslachtofferd worden dan mannen die net zo dubieus zijn als zij, maar het geluk gehad hebben dat ze hun stalen van 3 jaar terug niet zijn gaan hertesten.

Euhm, wie zegt er dat wij het gedrag van die andere heren niet nét even erg vinden dan dat van Dekker, en dat wij een verschil in straf willen? Ik lees dat toch nergens hoor.... (overigens haal je er de namen Contador en Boogerd bij, van wie tot op heden geen dopinggebruik vaststaat)

Pierre92 schreef:PS. Dekker heeft natuurlijk wel straf verdiend. Niet meer dan een ander, niet minder.
Op 1 Juli 2011 begint Thomas Dekker aan zijn tweede wielerleven!

Hupla, daar begint het al... het lijkt alsof het niets is, eventjes niet fietsen en dan is hij binnen 2 jaar terug welkom. Hoe simplistisch gaan we toch om met de heren die onze sport kapot maken. Ik walg er nu al van om deze kerel binnen zo'n korte termijn terug te zien rondfietsen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 01 okt 2009 00:47

Gepakt die Dekker , prima zaak enne hij heeft gebruikt .

Niemand maar dan ook geen enkele ploeg moet die sukkelaar nog in dienst nemen , verbannen uit het prof peloton is de enigste optie om ooit eens een schone sport te krijgen.

De UCI moet gewoon levenslang z'n licentie innemen , geen excuus of verzachtende maatregelen. Misschien dat andere dan ook eens gaan denken van hmm zou ik nu nog wel gebruiken , en niet van ach als ze me pakken is het toch maar 2 jaar...
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 okt 2009 00:52

Ik snap ook niet hoe mensen kunnen roepen om 't doping gebruik maar gewoon te legaliseren. Dan heb je er toch echt nog geen 5 minuten over nagedacht of je begrijpt helemaal niets van hoe de wielersport in elkaar zit. :rolleye:
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

quarante
Forum-lid

quarante 01 okt 2009 01:01

Amclassic-fan schreef:Ik snap ook niet hoe mensen kunnen roepen om 't doping gebruik maar gewoon te legaliseren. Dan heb je er toch echt nog geen 5 minuten over nagedacht of je begrijpt helemaal niets van hoe de wielersport in elkaar zit. :rolleye:

Wie pleit daarvoor dan? (ik heb geen zin om elke pagina door te spitten in dit draadje)

casran
Forum-lid HC

casran 01 okt 2009 01:09

Quarante schreef:
Amclassic-fan schreef:Ik snap ook niet hoe mensen kunnen roepen om 't doping gebruik maar gewoon te legaliseren. Dan heb je er toch echt nog geen 5 minuten over nagedacht of je begrijpt helemaal niets van hoe de wielersport in elkaar zit. :rolleye:

Wie pleit daarvoor dan? (ik heb geen zin om elke pagina door te spitten in dit draadje)

Ik vermoed dat Amclassic-fan dit leest in jouw eigen stellen dat we het maar moeten "accepteren". Of pleit je ervoor dat we zomaar moeten accepteren dat iets niet-legaal (dus buiten de wet en de regels van de sport) nu eenmaal toch gebeurt, maw. een gedoogbeleid? Of accepteren in de zin van ons er niet druk in maken? Komaan, je gaat toch niet voor hypocrisie pleiten hé!!

Overigens zit je lange post hierboven boordevol denkfouten. Bv. het is niet omdat je iedereen toelaat om een bepaald verboden produkt toch te gebruiken dat je iedereen weer perfect op gelijke voet stelt: bij de ene zal dit gewoon meer effect resorteren dan bij de andere, dus zelfs je stellen "het is niet oneerlijk" is al foutief. De rest gaan we niet verder op in gaan.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

rnldzm
Forum-lid

rnldzm 01 okt 2009 01:13

Doping gebruik is dom, maar toegeven dat je hebt gebruikt is nog veel dommer. Want het dopingcontrole systeem en de methodieken rammelen aan alle kanten. Met een goeie advocaat en slimme biochemici had een burgerrechter korte metten gemaakt met een schorsing. Maar helaas krijgen sporters vaak last van slappe knieen, en tonen ze berouw. Spijt is wat een koe schijt, dus echte kerels blijven ontkennen.

Ik zit echt niet te wachten op een "schone" sport. Zoetemelk, Merckx, Hinault, Thevenet, Janssen, Delgado, Ocana, Winnen, Raas, van Velde, Knetemann, Karstens, E. Dekker, T.Dekker ze zijn allemaal wel een keer gepakt op het gebruik van verboden middelen. Maar dat maakt hun prestaties echt niet minder heroisch.

Ik vond het geweldig zoals Ricco altijd in de aanval ging. De doping gaf hem zoveel zelfvertrouwen dat ie vanzelf goed ging fietsen (de prestatiebevorderende werking van heel veel dopinggeduide producten is nooit aangetoond)
Lierver een paar smaakmakers die wat extra zelfvertrouwen bij de apotheek halen dan een voorspelbare koers

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 okt 2009 01:21

Nee Mircera is helemaal niet prestatie bevorderend... Kom op zeg. Ik had het net zo mooi gevonden als Ricco zich zelf gewoon overschat had en geparkeerd was komen te staan, dan had een renner daarna z'n kans kunnen gaan. Als het hele peleton clean is dan zijn er nog steeds gewoon renners die een super dag hebben en boven zich zelf uitstijgen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 01 okt 2009 01:33

Ben bezig om "Supergenen en turbosporters - een nieuwe kijk op doping" van Sietse van der Hoek & Toine Pieters te lezen. Zouden meer forumleden moeten om enige nuance en argumentatie in de discussie te hebben.
What makes the boat go faster?

joe1972
Forum-lid

joe1972 01 okt 2009 01:45

Als het zo eenvoudig was om die schorsing teniet te doen met burgerlijke procedures, dan zou dat wel vaker gebeuren. Er is ook in de wielersport geld genoeg voor lange procedures, maar er is geen wielrenner die z'n schorsing zo heeft teruggedraaid, dus dat werkt echt niet zo simpel. En gelukkig maar, uit de bekentenis blijkt dat ze ook echt gepakt hebben en dus geschorst moeten worden. Dat wisten ze van te voren, dus daar niet achteraf over zeuren.

En wat mij betreft zijn de prestaties van renners die op doping worden betraft niet heldhaftig, maar leugenachtig.
a.k.a Joe

whocares
Forum-lid

whocares 01 okt 2009 08:10

Dekker Reageert:
AMSTERDAM - Thomas Dekker is voorlopig de eerste en enige wielrenner die zogenaamd retropositief is bevonden. "Dat is heel frustrerend", reageert hij tegenover De Telegraaf. "Ik wil niks over collega's zeggen en kijk alleen naar mezelf. Het is echter wel vreemd dat die test uit 2007 drie dagen voor de Tour bekend werd. Net op het moment dat ik op het punt stond om in het vliegtuig te stappen naar Monaco. Dan heb je toch het gevoel dat je door iemand geflikt wordt. Het is heel wrang, maar ik denk dat ik er nooit achter zal komen wie hier de grote gangmaker achter is geweest."

Volgens UCI-dopingdirectrice Anne Gripper werd Dekker gevolgd op basis van zijn waarden in het biologische paspoort. Naar aanleiding van de verdachte resultaten werden alle urinestalen van Dekker die zijn verzameld sinds de invoering van het biologische paspoort nogmaals onderzocht. Op 30 juni vond het WADA-laboratorium in Keulen sporen van dynepo in het urinestaal van Dekker van 24 december 2007. Tegen Dekker werden twee bewijslasten gevonden. Via zijn hematocrietwaarden (aantal rode bloedlichaampjes) en een laboratoriumrapport waarin dynepo in een urinestaal werd gevonden. "Ik kan echter iedereen garanderen dat er met mijn waarden in het biologisch paspoort niks mis is", gaf Dekker gisteravond opnieuw aan. "Dat is de grootste flauwekul. Waarom kreeg ik anders vorig jaar van UCI-dokter Zorzoli een brief dat alle resultaten van mijn bloedtesten geen limieten overschreden waardoor de UCI genoodzaakt was om stappen te ondernemen?"

Zijn successen staan ook los van dopinggebruik. "Die zijn behaald op basis van veel trainen, teaminspanningen en talent. Ook met mijn (voormalige, red.) ploegmanager Marc Sergeant heb ik het daar de afgelopen periode nog over gehad. Hij bevestigde eveneens dat ik goed bezig was. Juist de progressie die ik gedurende dit seizoen weer aan het maken was na een lange periode van inactiviteit, is voor mij ook een reden om zeker door te gaan. Dat geeft me de overtuiging dat ik later opnieuw met de beteren kan wedijveren.
Bron : De telegraaf.nl
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie