Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Koga

Remco H
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 mei 2013 15:20

Remco H 02 aug 2013 15:53

Impressie na 2.000 km

Afbeelding
Model: Kimera Road UD Team Ultegra Compact

Na de eerste 2.000 km is het wel een mooi moment om eens een impressie te geven van hoe de fiets mij bevalt, om de plussen en minnen eens op een rij te zetten.
Inmiddels ben ik al weer een rit verder dan de 2.000 km, want voor mijn laatste rit stond de ODO-meter op 1.999 km. Daarna heb ik er nog een rit mee gemaakt van 150 km.

Deze fiets heeft flinke velgen. En dan niet in de breedte, maar in de... eh, hoe noem je dat? Nou ja goed, van de zijkant af zie je behoorlijk wat velg. Net zoals je dat bij professionelere racefietsen wel ziet, maar die hebben het dan nog wat extremer. Daar lijkt het dan net alsof er kleinere wielen op zitten. Toen ik mijn fiets voor het eerst in het echt zag, leek het voor mij alsof er kleinere velgen op zaten, en ik vroeg dat aan de verkoper. Geen 28" maar 26", dacht ik. Maar het bleek toch de normale 28"-maat te zijn. Mijn vorige racefiets (Batavus Criterium, 1993) had namelijk van die enorm slanke velgen.
Die flinke velgen hebben hun invloed op zijwindgevoeligheid. Deze fiets is daar best wel gevoelig voor, duidelijk veel meer dan mijn vorige racefiets.
Aan het zadel heb ik best wel flink moeten wennen. In het begin was er niets bijzonders. Maar na verloop van tijd werd dat wat anders. Ik vond het nogal hard, en soms deed het zelfs zeer om erop te zitten. Ik heb zelfs een keer getwijfeld of ik wel het goede zadel voor mij had. Maar inmiddels ben ik er meer aan gewend, en kan ik er wel mee leven. Maar qua comfort vind ik het niet het meest ideale zadel.
Ga ik op deze racefiets nou veel harder dan op mijn vorige, die een kleine 2 kg meer weegt. Nee, dat idee heb ik niet. Op mijn vorige racefiets had ik de neiging wat feller te rijden. Deze fiets zweept me wat minder op. Verder lijkt het ook iets meer moeite te kosten om snel te gaan. Waar zou dat in zitten? Misschien de banden. Schwalbe Lugano's zitten erop. Die zijn standaard. Uit een test heb ik begrepen dat die een redelijk hoge rolweerstand hebben. Van een bericht op dit forum herinner ik me al net zoiets. Inmiddels kan ik er wel aardig snel op rijden, dankzij mijn toegenomen kracht/conditie. Maar een paar andere banden zouden wellicht helpen. Lekbestendigheid was bij deze banden juist weer wel goed, heb ik begrepen, en dat is toch ook wel erg belangrijk. Ik heb ook nog geen enkele lekke band gehad.
De fiets is ook lekker stabiel tot op hoge snelheden. 50 km/u rijden gaat hem moeiteloos af. Eén keer ging ik 60 km/u, en dan krijg ik een iets ander gevoel. Niet dat het dan onveilig wordt, maar het voelde gewoon ietsje minder stabiel.

Ondanks deze kritische opmerkingen ben ik zeer zeker niet ontevreden over deze fiets. Hij doet z'n werk goed, fietst verder fijn en probleemloos. Hij ziet er ook strak uit. Dat zie je niet als je erop fietst, maar het oog wil ook wat. En met dat lage gewicht klim je er gemakkelijk een berg mee op. Ik heb weinig moeite om er een berg mee op te komen.

ErikDignum
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 aug 2013 20:52
Contact

ErikDignum 17 aug 2013 22:32

Ik fiets sinds februari dit jaar op de Koga Roadchamp 2013. Geen echte racefiets, maar ik gebruik 'm wel als zodanig, het fietsen er op bevalt mij uitstekend.

Zijn er hier meer mensen met dezelfde fiets (evt oudere jaargang)?

Gr.

Erik

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 17 aug 2013 22:46

nee/ja.
een aantal jaren op zo'n fiets gereden.
eigenlijk een racefiets met een recht stuur.

op een gegeven moment toch voor een race stuur gegaan.

echter, wanneer je bijv in de alpen rijdt, en je gaat met hoge snelheid bergaf, dan vind ik zo'n flatbar nog altijd enorm fijn.
.................

ErikDignum
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 aug 2013 20:52
Contact

ErikDignum 17 aug 2013 23:12

opafiets schreef:nee/ja.
een aantal jaren op zo'n fiets gereden.
eigenlijk een racefiets met een recht stuur.

op een gegeven moment toch voor een race stuur gegaan.

echter, wanneer je bijv in de alpen rijdt, en je gaat met hoge snelheid bergaf, dan vind ik zo'n flatbar nog altijd enorm fijn.
[facebook modus on] "like" [facebook modus off]

italfrk
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 10 okt 2010 16:12
Locatie: Tiel

italfrk 18 aug 2013 15:54

Hier een tevreden rijder op een RoadChamp 2010. Comfortabel door het rechte stuur en de 25mm bandjes. Net zo snel als een "normale" racefiets. En met wat kleine modificaties (wielen, handgrepen, pedalen, schroefjes etc.) haal je er zo een kleine kilo gewicht vanaf. De verwachte lagere kwaliteit van Tiagra heeft zich niet doen gelden. Dat spul werkt al 9000 km uitstekend en het ziet er naar uit dat het dat blijft doen.

Gebruikersavatar
thebas
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2013 15:46
Locatie: emmeloord

Gebruikersavatar thebas 17 okt 2013 21:12

Sins 3 maanden begonnen met de racefiets is een Koga Miyata Roadwinner 7005 30 speed shimano 105 groep der op



Afbeelding

vinc
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 okt 2007 23:43
Locatie: Arnhem

vinc 19 okt 2013 11:10

Mijn Koga
Afbeelding

Vanaf november ga ik er weer wekelijks m'n rondjes op draaien in Omnisport

italfrk
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 10 okt 2010 16:12
Locatie: Tiel

italfrk 23 okt 2013 22:18

De collectie voor 2014 staat nu op de site van Koga. 'k zie weinig schokkends, maar wel fors hogere prijzen. Een Solacio met DI2 voor € 3.100,--. Da's een prijsstijging van 15% t.o.v. het 2013-model.

indewind
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 nov 2006 21:32

indewind 09 nov 2013 23:34

Vandaag de Kimera even lekker schoongemaakt. Het is tijd voor de crossfiets. Heb nu ruim 11.000 km op de Kimera gefietst en dat met veel plezier. Alleen de Koga wielen door Koga vervangen. Ik behoor tot de zwaardere klasse rijders (115k) en daar konden de standaardwielen niet tegen. Heb een setje eenvoudige zware Shim wielen van Koga gekregen en die bevallen tot nog toe prima. Ben met de Koga twee keer zwaar gevallen en een keer is de fiets zelf zwaar gevallen. Dacht dat 'ie doormidden was, maar gaf geen krimp. Krasje hier krasje daar, thats all. Ook hoge snelheden geen probleem. Ik durf bergafwaarts niet sneller dan 80. Fiets blijft mooi strak. Prima ding. Mooi ook nog steeds, al vind ik de Solacia of de blauw geanodiseerde alu Koga uit het Signature programma ook niet gek.

reiger44
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jun 2013 15:04

reiger44 12 nov 2013 17:34

[*]Ondanks deze kritische opmerkingen ben ik zeer zeker niet ontevreden over deze fiets. Hij doet z'n werk goed, fietst verder fijn en probleemloos. Hij ziet er ook strak uit. Dat zie je niet als je erop fietst, maar het oog wil ook wat. En met dat lage gewicht klim je er gemakkelijk een berg mee op. Ik heb weinig moeite om er een berg mee op te komen.

Reagerend op bovenstaande tekst van Remco H.
Ik rijdt ook op deze fiets en vindt dat je erg gematigd over deze fantastische fiets schrijft. Ik heb de hoepels van KOga eruit gegooid en er Fulcrum racing 3 wielen ingezet. Dit is een zeer stabiele racer, die enorm snel accelereert en als een raket gaat.. Verder heb ik ook het foeilelijke stuurlint in zwart omgezet. Ik moet je zeggen met de wielen een vettere uitstraling.
Heb er 8000km op zitten en ben zeer tevreden.
Top fiets...

Nander
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2013 15:42

Nander 08 dec 2013 16:09

Sinds Februari 2012 rijd ik op een Koga Kimera Road UD en ik wil mijn ervaringen met de Koga graag op dit forum delen. Ik heb op mijn Koga veel gereden ongeveer 20.000km en de ervaringen zijn lang niet altijd positief geweest. Het begon allemaal met de wielen die Koga levert in deze fiets de 2piRace1700. De wielen zijn ligt, echter van bijzonder slechte kwaliteit. Koga heeft dit overigens zelf ook ingezien en het Disgn van de wielen veranderd. Het probleem was dat de velg inscheurde bij de spaaknippels. Bij mij was dit al na 2 maanden het geval. De wielen zijn omgeruild voor anders gespaakte wielen, dit mocht echter niet baten. Ook deze begaven het binnen een paar maanden (met hetzelfde probleem). Toen ben ik overgestapt op een ander wielset.

Dan is er nog het probleem met het insteken van de wielen. Deze zitten er vrijwel nooit recht in. Opletten geblazen want je gaat zo door je carbon heen als je niet uitkijkt. Niet echt een fijn idee. Zeker niet als je nog wel is een kasseien strook meepakt.

Tot zover zijn de problemen nog te verhelpen en is Koga nog redelijk geweest met betrekking tot garantie. Echter Kwam afgelopen zomer een ander probleem boven drijven. Het carbon vreet weg onder de achterrem. Zodra de lak daar iets weg is geschaafd gaat het ineens snel, bij mij is er een gat ontstaan. Dit probleem is naar mijn inzicht ontstaan door het rijden in alle omstandigheden, dus ook op nat wegdek. Zand en water lijken het Carbon de baas te zijn. Dat is op deze plek geen fijn idee omdat hier de achterrem is bevestigt. Die zou er maar af komen zetten in een afdaling.

De fiets is voor Garantie opgestuurd naar Koga. Hier wisten ze geen raad met het probleem. Ze hebben het op te hoge bandjes (Conti GP4000s) geprobeerd te gooien. Dit is pure onzin de band raakt het frame bij lange na niet. Dit zagen ze uiteindelijk ook zelf in en toen hebben ze het bij 'een impact' van buitenaf gehouden, geen garantie. Ook dit lijkt mij vrijwel onmogelijk.

Ik heb inmiddels al een ander frame met hetzelfde probleem weten te vinden, wat mijn zaak sterker maakt. Ook hier lijkt het carbon gewoon weggesleten.

Het frame zelf is verder wel een fijn frame om op te rijden. Zeer stijf en toch comfortabel. De service van Koga en de kwaliteit laten echter veel te wensen over. Toch jammer voor een merk dat kwaliteit en service hoog in het vaandel heeft staan. Kortom wees gewaarschuwd, mocht je je fiets ook in slechter weer gebruiken, kijk dan even verder.

Als er meer mensen zijn met hetzelfde probleem hoor ik dat graag, misschien is Koga dan toeschietelijker.
Laatst gewijzigd door Nander op 09 dec 2013 11:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 08 dec 2013 16:21

Toch mooi zo'n eerste post............
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Plaats reactie