Re: Koga topic
Geplaatst: 02 aug 2013 15:53
Impressie na 2.000 km
Model: Kimera Road UD Team Ultegra Compact
Na de eerste 2.000 km is het wel een mooi moment om eens een impressie te geven van hoe de fiets mij bevalt, om de plussen en minnen eens op een rij te zetten.
Inmiddels ben ik al weer een rit verder dan de 2.000 km, want voor mijn laatste rit stond de ODO-meter op 1.999 km. Daarna heb ik er nog een rit mee gemaakt van 150 km.
Deze fiets heeft flinke velgen. En dan niet in de breedte, maar in de... eh, hoe noem je dat? Nou ja goed, van de zijkant af zie je behoorlijk wat velg. Net zoals je dat bij professionelere racefietsen wel ziet, maar die hebben het dan nog wat extremer. Daar lijkt het dan net alsof er kleinere wielen op zitten. Toen ik mijn fiets voor het eerst in het echt zag, leek het voor mij alsof er kleinere velgen op zaten, en ik vroeg dat aan de verkoper. Geen 28" maar 26", dacht ik. Maar het bleek toch de normale 28"-maat te zijn. Mijn vorige racefiets (Batavus Criterium, 1993) had namelijk van die enorm slanke velgen.
Die flinke velgen hebben hun invloed op zijwindgevoeligheid. Deze fiets is daar best wel gevoelig voor, duidelijk veel meer dan mijn vorige racefiets.
Aan het zadel heb ik best wel flink moeten wennen. In het begin was er niets bijzonders. Maar na verloop van tijd werd dat wat anders. Ik vond het nogal hard, en soms deed het zelfs zeer om erop te zitten. Ik heb zelfs een keer getwijfeld of ik wel het goede zadel voor mij had. Maar inmiddels ben ik er meer aan gewend, en kan ik er wel mee leven. Maar qua comfort vind ik het niet het meest ideale zadel.
Ga ik op deze racefiets nou veel harder dan op mijn vorige, die een kleine 2 kg meer weegt. Nee, dat idee heb ik niet. Op mijn vorige racefiets had ik de neiging wat feller te rijden. Deze fiets zweept me wat minder op. Verder lijkt het ook iets meer moeite te kosten om snel te gaan. Waar zou dat in zitten? Misschien de banden. Schwalbe Lugano's zitten erop. Die zijn standaard. Uit een test heb ik begrepen dat die een redelijk hoge rolweerstand hebben. Van een bericht op dit forum herinner ik me al net zoiets. Inmiddels kan ik er wel aardig snel op rijden, dankzij mijn toegenomen kracht/conditie. Maar een paar andere banden zouden wellicht helpen. Lekbestendigheid was bij deze banden juist weer wel goed, heb ik begrepen, en dat is toch ook wel erg belangrijk. Ik heb ook nog geen enkele lekke band gehad.
De fiets is ook lekker stabiel tot op hoge snelheden. 50 km/u rijden gaat hem moeiteloos af. Eén keer ging ik 60 km/u, en dan krijg ik een iets ander gevoel. Niet dat het dan onveilig wordt, maar het voelde gewoon ietsje minder stabiel.
Ondanks deze kritische opmerkingen ben ik zeer zeker niet ontevreden over deze fiets. Hij doet z'n werk goed, fietst verder fijn en probleemloos. Hij ziet er ook strak uit. Dat zie je niet als je erop fietst, maar het oog wil ook wat. En met dat lage gewicht klim je er gemakkelijk een berg mee op. Ik heb weinig moeite om er een berg mee op te komen.
Model: Kimera Road UD Team Ultegra Compact
Na de eerste 2.000 km is het wel een mooi moment om eens een impressie te geven van hoe de fiets mij bevalt, om de plussen en minnen eens op een rij te zetten.
Inmiddels ben ik al weer een rit verder dan de 2.000 km, want voor mijn laatste rit stond de ODO-meter op 1.999 km. Daarna heb ik er nog een rit mee gemaakt van 150 km.
Deze fiets heeft flinke velgen. En dan niet in de breedte, maar in de... eh, hoe noem je dat? Nou ja goed, van de zijkant af zie je behoorlijk wat velg. Net zoals je dat bij professionelere racefietsen wel ziet, maar die hebben het dan nog wat extremer. Daar lijkt het dan net alsof er kleinere wielen op zitten. Toen ik mijn fiets voor het eerst in het echt zag, leek het voor mij alsof er kleinere velgen op zaten, en ik vroeg dat aan de verkoper. Geen 28" maar 26", dacht ik. Maar het bleek toch de normale 28"-maat te zijn. Mijn vorige racefiets (Batavus Criterium, 1993) had namelijk van die enorm slanke velgen.
Die flinke velgen hebben hun invloed op zijwindgevoeligheid. Deze fiets is daar best wel gevoelig voor, duidelijk veel meer dan mijn vorige racefiets.
Aan het zadel heb ik best wel flink moeten wennen. In het begin was er niets bijzonders. Maar na verloop van tijd werd dat wat anders. Ik vond het nogal hard, en soms deed het zelfs zeer om erop te zitten. Ik heb zelfs een keer getwijfeld of ik wel het goede zadel voor mij had. Maar inmiddels ben ik er meer aan gewend, en kan ik er wel mee leven. Maar qua comfort vind ik het niet het meest ideale zadel.
Ga ik op deze racefiets nou veel harder dan op mijn vorige, die een kleine 2 kg meer weegt. Nee, dat idee heb ik niet. Op mijn vorige racefiets had ik de neiging wat feller te rijden. Deze fiets zweept me wat minder op. Verder lijkt het ook iets meer moeite te kosten om snel te gaan. Waar zou dat in zitten? Misschien de banden. Schwalbe Lugano's zitten erop. Die zijn standaard. Uit een test heb ik begrepen dat die een redelijk hoge rolweerstand hebben. Van een bericht op dit forum herinner ik me al net zoiets. Inmiddels kan ik er wel aardig snel op rijden, dankzij mijn toegenomen kracht/conditie. Maar een paar andere banden zouden wellicht helpen. Lekbestendigheid was bij deze banden juist weer wel goed, heb ik begrepen, en dat is toch ook wel erg belangrijk. Ik heb ook nog geen enkele lekke band gehad.
De fiets is ook lekker stabiel tot op hoge snelheden. 50 km/u rijden gaat hem moeiteloos af. Eén keer ging ik 60 km/u, en dan krijg ik een iets ander gevoel. Niet dat het dan onveilig wordt, maar het voelde gewoon ietsje minder stabiel.
Ondanks deze kritische opmerkingen ben ik zeer zeker niet ontevreden over deze fiets. Hij doet z'n werk goed, fietst verder fijn en probleemloos. Hij ziet er ook strak uit. Dat zie je niet als je erop fietst, maar het oog wil ook wat. En met dat lage gewicht klim je er gemakkelijk een berg mee op. Ik heb weinig moeite om er een berg mee op te komen.