Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.
-
TumTumTum
- Forum-lid
TumTumTum
24 mar 2014 09:28
jeroenkuiper schreef:Ik ben het niet met je eens dat het brilletje alleen die paar punten die jij noemt moet kunnen voorkomen, een zonnebril draag je voor een veel belangrijkere reden.
als je tijdens een lange duurrit of tocht een aantal uur op de fiets zit en je kiest ervoor om een vuurwerkbril op te doen van 1,50 dan moet je ook niet piepen als je ogen minder worden en onherstelbaar beschadigd zijn.
Ik heb ook nog een (niet dure) zonnebril voor de dagen met veel zon. Maar in de winter gebruik je zo'n bril toch eigenlijk alleen maar tegen regen en wind ed., dan volstaat mijn budget oplossing ook. Bovendien heb ik dan last van een donkere bril. Ik voel me dan net Onkel X op mijn fiets en wat belangrijker is; ik zie niks.
Als ik ooit in zonnelanden als Italië of boven de boomgrens ga fietsen kijk ik wel verder, maar tegen de tijd dat ik dat soort reizen kan betalen heb ik vast ook meer budget voor materiaal. Ik kom al mijn hele leven buiten zonder zonnebril, soms wel uren achtereen. Waarom is dat op een fiets ineens anders?
Veni. Vidi. Fietsie.
-
RuudK
- Forum-lid
RuudK
24 mar 2014 10:03
.
Laatst gewijzigd door
RuudK op 01 apr 2014 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
kees0251
- Forum-lid
kees0251
24 mar 2014 10:29
Als dat zo was zou OLH wel voor een ingebouwde bril hebben gezorgd door het toepassen van Natuurlijke Selectie.
Ik heb altijd een zonnebril op, ook als de zon niet schijnt omdat ik anders ga knijpen en m'n knijpspieren moe worden.
Ook een goeie reden is dat ik met die bril nog kan doorgaan voor een jonge vijftiger.....
Uiteraard is het geen modieus ding van 100€ maar eentje van 200€ op sterkte (-1,5)
Cheap light strong, choose two
-
specializedmerida
- Forum-lid
specializedmerida
24 mar 2014 11:19
hanz1963 schreef:daniel1975 schreef:@hanz; het groeten van elkaar stopt in het voorjaar. Na 21-03 komen de toerders weer naar buiten en wordt er niet gegroet. Dat doen alleen de winterbikkels
Weet je dat die gedachte wil even in me is opgekomen vandaag!
Maar het zou best wel eens zo kunnen zijn, want afgelopen (winter?) maanden groette echt vrijwel iedereen. Dan zijn wij winterbikkels dus een apart slag
Inderdaad, in de wintermaanden groette praktisch iedere renner terug. Is nu behoorlijk minder tot helemaal niet op of om kijken, uiteraard wel even uit de ooghoeken kijken wat voor fiets je rijdt.
Hoe anders is het op de MTB, bijna iedereen groet elkaar en heb al menig ritje gemaakt en hele leuke gesprekken gehad met mede MTBers.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
-
Karl66
- Forum-lid
Karl66
24 mar 2014 22:16
RuudK schreef:Volgens mij geldt ten alle tijde dat je ogen langzaam minder worden door UV straling.
Het is niet dat het op de fiets ineens anders wordt ofzo, eigenlijk zou je bij fel licht er altijd goed aan doen een (goede) zonnebril op te zetten
Achter een zonnebril gaat je pupil verder open, waardoor UV-straling schadelijk wordt en een zonnebril dus altijd een UV-filter moet hebben. Daarom moet je met een bril met meekleurende glazen ook uitkijken, daar zit namelijk geen UV-filter op, omdat die glazen meekleuren onder de invloed van UV.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
24 mar 2014 22:26
Rondje googelen brengt mij toch alleen bij meekleurende glazen mét UV- filter..... (En gelukkig maar)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
Karl66
- Forum-lid
Karl66
24 mar 2014 22:38
Ga voor de gein maar eens met je meekleurende glazen autorijden en kijk dan of je glazen nog meekleuren. Doordat je autoruit UV filtert, werkt je meekleurende glas opeens niet meer. Het kan heel mooi in de advertenties staan, maar in de praktijk werkt het gewoon niet, omdat je niet tegelijk kan filteren op UV en verkleuren op UV. Dan heb je hele andere soorten coating (kleuring op basis van temperatuur) met een heel ander prijskaartje nodig.
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
24 mar 2014 22:52
Je zou aan de binnenkant toch nog een UV-werende coating kunnen doen? Dan kan de buitenkant gewoon netjes verkleuren onder invloed van UV
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
Hanz Bé
- Forum-lid HC
Hanz Bé
24 mar 2014 23:02
Van de site van Tifosi mbt de meekleurende fototec lenzen:
Fototec™ lenses* with variable tint technology adjust rapidly to changing light conditions for superior clarity and protection. In bright sun, microscopic photochromic particles embedded in the lens react to UV rays, darkening the optics so you’ll never squint. With cloud cover, the particles return to their previous state, letting through more light. Tifosi’s Fototec™ lenses are market leaders because of their lightweight, durability and incredible speed. All Tifosi lenses offer 100% protection against harmful UVA/UVB rays. NOTE: Fototec lenses transition less effectively when inside vehicles because the UV protection in the windshield impedes the process.
Lijkt mij dat ze dit niet zo op de site zouden zetten als dit niet klopt. Volgens mij toch een amerikaans bedrijf, en dan sta je zo voor de rechter.
-
Karl66
- Forum-lid
Karl66
24 mar 2014 23:38
Dat dacht ik ook, tot ik een tijdje terug hier een discussie over had met een docent glastechniek op een optiekopleiding. Sinds die tijd neem ik het zekere voor het onzekere en laat mijn meekleurende glas mooi thuis.
-
bluv107
- Forum-lid
bluv107
26 mar 2014 20:24
Vond de bril van Tom Jelte Slagter ook wel een beetje fout:
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton
-
ericpeters
- Forum-lid HC
ericpeters
26 mar 2014 21:10
Oakley transitions lensen, kleuren door zichtbaar licht, en ook in de auto. En er zit ook een UV filter op, mag wel wat kosten.