Pagina 45 van 125

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 13 mar 2013 20:45
door ciske
wat doe je met een 30/30 ?? dan heb je toch een koffiemolentje en ga je niet vooruit ?
een tripel is toch om achteraan de tandjes te beperken ?
ik rij zelf met 52/42/30 en 13-21 cassette en tweede fiets 39/52 met 14-27 en daar rij ik overal mee boven op nog een aanvaarbare snelheid.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 13 mar 2013 23:03
door plantagenet
MarcFaFo schreef: Misschien helpt dit:
http://www.ritzelrechner.de/#" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaaf, kende ik nog niet. Leuke grafische weergave!

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 14 mar 2013 09:37
door Psycho_Bartje
Beste kenners,

Ik merk dat ik inmiddels graag met een cadans van 100-110 rondfiets.
Op mijn CAAD10 2012 zit een FSA Gossamer crankstel met 50/34.
Behalve dat ik voor de komende zomervakantie in Barcelonnette een Ultegra cassette met 30 achter wil gaan monteren, vraag ik me af of dit voorblad van 48t: http://www.wiggle.nl/fsa-pro-485052t-ke ... racefiets/" onclick="window.open(this.href);return false; past als vervanging van mijn 50t voorblad. Hier in het vlakke Westland rijd ik nu vaak op de buitenste 4 kransjes achter met 50t voor; met een 48t verwacht ik wat meer mogelijkheden te hebben.

Zou dit 48t voorblad gaan passen ?

Dank,
Bart

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 14 mar 2013 09:39
door litespeed
Neem dan een 46T om echt een verbetering te hebben.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 14 mar 2013 10:54
door loos
Psycho_Bartje schreef:Beste kenners,

Ik merk dat ik inmiddels graag met een cadans van 100-110 rondfiets.
Op mijn CAAD10 2012 zit een FSA Gossamer crankstel met 50/34.
Behalve dat ik voor de komende zomervakantie in Barcelonnette een Ultegra cassette met 30 achter wil gaan monteren, vraag ik me af of dit voorblad van 48t: http://www.wiggle.nl/fsa-pro-485052t-ke ... racefiets/" onclick="window.open(this.href);return false; past als vervanging van mijn 50t voorblad. Hier in het vlakke Westland rijd ik nu vaak op de buitenste 4 kransjes achter met 50t voor; met een 48t verwacht ik wat meer mogelijkheden te hebben.

Dank,
Bart
Ik zou het binnenblad vervangen voor een 39.
Bij een cadans van 100 kun je dan tot 35 km/u op het binnenblad (39*14), en vanaf ca. 30 km/u op het buitenblad (50*21).
Check maar op de genoemde http://www.ritzelrechner.de/#" onclick="window.open(this.href);return false;, erg handig.

P.S.: ritzelrechner staat standaard op mph, dat moet je even aanpassen naar km/u.
Ik ben uitgegaan van een 12-25 cassette, maar als dat anders is, moet je dat even aanpassen.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 25 mar 2013 10:14
door PrestoPresto
Ik heb een vraag, ik rijd nu met een SRAM Apex compact - 50/34 - kan ik die 34 'moeiteloos' vervangen door een 38?

In praktijk gebruik ik die 34 nauwelijks, en als ik hem een keer wil gebruiken vind ik de 'overgang' van 50 voor naar 34 voor veel te groot en moet ik echt goed uitkienen wanneer ik schakel....

Alvast dank.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 25 mar 2013 10:36
door loos
PrestoPresto schreef:Ik heb een vraag, ik rijd nu met een SRAM Apex compact - 50/34 - kan ik die 34 'moeiteloos' vervangen door een 38?

In praktijk gebruik ik die 34 nauwelijks, en als ik hem een keer wil gebruiken vind ik de 'overgang' van 50 voor naar 34 voor veel te groot en moet ik echt goed uitkienen wanneer ik schakel....

Alvast dank.
Geen probleem. Ideaal op het vlakke.
Voor de bergen kun je dan evt. weer de 34 monteren.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 25 mar 2013 10:46
door PrestoPresto
Merci, moet ik dan nog gaan schuiven in hoogte met mijn voorderailleur? Of zal het een kwestie zijn van misschien iets afstellen?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 29 mar 2013 22:20
door Ro_Mo
Nee, dat hoeft niet, ik heb net mijn red compact voorzien van een 38 binnen.
De hoogte wordt vlgs mij bepaald door het buitenblad, als deze 50 blijft hoef je niet voorderailleur te verplaatsen.

Robert

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 apr 2013 10:10
door PrestoPresto
Klopt inderdaad, heb niet hoeven schuiven met voorderailleur - die 38 is overigens een behoorlijke verbetering.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 apr 2013 16:11
door renec
Even een vraag, gisteren heb ik met geprobeerd een 32T achter te monteren, in combinatie met 34 voor.
Nu schakelde de achterder. (korte kooi) wel makkelijk naar het 32T kransje, maar het bovenste derailleurwieltje zat het helemaal tegen het kransje aan met de ketting er tussen uiteraard.

het maakte daarna een ratelend (rrrrrrrrrrrrr.....) geluid.

Is dit nu wat je leest, dat een korte kooi aan z'n maxmimum zit ?? Of is het nog acceptabel.??

edit : nu heb ik gelezen van je met het B-schroefje het bovenste wieltje wat weg kan drukken van het grootste tandwiel. Stel het lukt om ruimte krijgen tussen het bovenste derailleurwieltje en tandwiel en het schakelt goed, werkt het dan ?? of zie ik iets over het hoofd..?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 apr 2013 17:15
door vincent75
Bij 30T achter wordt het al kritisch maar met de juiste finetuning is dit goed lopend te krijgen.

Als het je lukt met de B-schroef stil te krijgen dan zit je nog met het volgende probleem. Loopt de combinatie ook nog lekker op groot-groot en klein-klein