Vandaag geklust aan de fiets
Vandaag de lagers van mijn Campa crankstel vervangen. Deze waren in mijn vorige fiets iets nat geworden. Nu werd het tijd ze te vervangen. Alles gaar weer als een zonnetje.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Vanavond beide S&S 6803-2RS lagers in de body van mijn Fulcrum R3 wielen vervangen. Na anderhalf seizoen fietsen was het buitenste lager al gaar en wiebelde de casette al teveel naar mijn zin. Bij Brammer twee nieuwe, A-kwaliteit, vervangers besteld en de gok gewaagd. Gelukkig kwamen de oude lagers er redelijk makkelijk uit en doordat de nieuwe een dagje in de vriezer gelegen hadden kon ik ze er met de hand indrukken. Geen schade door geklop met de hamer gelukkig. Omdat de boel toch open lag ook maar gelijk de as-lagers geserviced, ook van het voorwiel. Morgen nog even de trapaslagers en dan kan ik weer even vooruit.
Hoewel er op de oude lagers 2RS stond gedrukt, waren ze maar aan één kant voorzien van een rubber sealing, de andere kant was gewoon open. De nieuwe zijn wel aan beide zijden dicht.
Hoewel er op de oude lagers 2RS stond gedrukt, waren ze maar aan één kant voorzien van een rubber sealing, de andere kant was gewoon open. De nieuwe zijn wel aan beide zijden dicht.
Gisteren mijn Speedplay Zero's een servicebeurt gegeven. Lagers besteld via Rulla in de UK. Daar zit alles bij, 1x walslager en 2x kogellager, de metalen ringetjes om eea op hun plek te houden, rubber afdichtring en het torcx schroefje.
(2,3,4,6,7,8 en 9 op onderstaand plaatje)
Buitenste lagertjes gaan er eenvoudig uit, ringetje eruit met speciaal punt tangetje. Maar dan het ringetje (3/4 rond) zonder oogjes wat het walslager op zijn llek houd. Na 15min friemeken met een kleine schroevendraaier/stanleymes ed toch maar besloten om een piepklein gaatje in de body te boren, toen binnen 1min met een haaknaaldje het ringetje eraf kunnen halen. Walslager erin, nieuw rongetje, veel vet erin, rubber ring om de as, as er doorheen (schroefgaatje afgedekt). Toen loctite jn het schroefgaatje en nieuwe torcx schroef erin.
En weer lopen als een zonnetje, helaas vergeten foto's te maken.
Sent from my SM-T810 using Tapatalk
(2,3,4,6,7,8 en 9 op onderstaand plaatje)
Buitenste lagertjes gaan er eenvoudig uit, ringetje eruit met speciaal punt tangetje. Maar dan het ringetje (3/4 rond) zonder oogjes wat het walslager op zijn llek houd. Na 15min friemeken met een kleine schroevendraaier/stanleymes ed toch maar besloten om een piepklein gaatje in de body te boren, toen binnen 1min met een haaknaaldje het ringetje eraf kunnen halen. Walslager erin, nieuw rongetje, veel vet erin, rubber ring om de as, as er doorheen (schroefgaatje afgedekt). Toen loctite jn het schroefgaatje en nieuwe torcx schroef erin.
En weer lopen als een zonnetje, helaas vergeten foto's te maken.
Sent from my SM-T810 using Tapatalk
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Omdat mijn vrouw zich vandaag niet goed voelde maar geen fietsrondje gereden, dus . . . . heb ik mijn Mavic Aksium wielsetje maar eens op gepakt. In februari jl. heb ik een spaak in het achterwiel gebroken doordat de stalen spaak en de spaaknippel muurvast zat en tijdens het draaien aan de nippel knapte. Verder heb ik toen geconstateerd dat de spaaknippels met het aluminium van de achtervelg zodanig waren gecorrodeerd dat er aan de buitenkant van de velg al enkele koppen van nippels te zien waren. Bij het op spanning brengen van de spaken heb ik dan ook een spaak uit de velg getrokken omdat het gat in de velg volledig was weggerot. Vreemd genoeg was dat niet het geval met de nippels (andere nippels zonder anti-rotatierubber) van de velg van het voorwiel.! Dus had ik mij toen voorgenomen om als 'zomer'-projectje de velg van het (een) voorwiel over te zetten naar het achterwiel.
In tussen had ik al een tweedehands Mavic Aksium wielsetje kunnen scoren om van twee wielsetjes weer een 'goed' te maken. Deze wielset had dezelfde mankementen als die van mij.!
Van te voren had ik alle spaken al voorzien van wat 'Imal' om ze wat gangbaar te maken. De juiste spaakspanningen waren mij bekend, dus zo gezegd, zo gedaan. Eerst het voorwiel demonteren want deze velg moet op het achterwiel worden gemonteerd. Daarna van het achterwiel begonnen met het demonteren van de spaken aan de nondrivezijde en heb daarna de spaakspanning van de drivezijde genoteerd. Toen de spaken van de drivezijde zodanig gedemonteerd dat ik er twee recht tegenover elkaar over had om makkelijk de velg te kunnen wisselen.
Nadat de velg dus was omgewisseld de spaken (alle nippels ingesmeerd met wat olie) en weer per twee stuks aan de driveside terug geplaatst waarbij natuurlijk het spaakpatroon weer moest worden gevolgd. Toen dat na wat aanpassingen weer was gebeurd de spaken weer op de spaakspanning gebracht welke ik vooraf aan het demonteren had genoteerd. Dat had natuurlijk ook invloed op de hoogteslag die gelijktijdig dus moest worden gecorrigeerd. Daarna begonnen met het monteren van de spaken aan de nondrivezijde en toen dat was gebeurd moest de slag in de 'hoepel' zodanig worden uitgericht en gelijktijdig op de juiste spaakspanning worden gebracht dat de velg ook nog in het midden komt te zitten.
Al met al een leuk en geduldig klusje waar ik zo'n 3 uur van de middag mee bezig ben geweest.
In tussen had ik al een tweedehands Mavic Aksium wielsetje kunnen scoren om van twee wielsetjes weer een 'goed' te maken. Deze wielset had dezelfde mankementen als die van mij.!
Van te voren had ik alle spaken al voorzien van wat 'Imal' om ze wat gangbaar te maken. De juiste spaakspanningen waren mij bekend, dus zo gezegd, zo gedaan. Eerst het voorwiel demonteren want deze velg moet op het achterwiel worden gemonteerd. Daarna van het achterwiel begonnen met het demonteren van de spaken aan de nondrivezijde en heb daarna de spaakspanning van de drivezijde genoteerd. Toen de spaken van de drivezijde zodanig gedemonteerd dat ik er twee recht tegenover elkaar over had om makkelijk de velg te kunnen wisselen.
Nadat de velg dus was omgewisseld de spaken (alle nippels ingesmeerd met wat olie) en weer per twee stuks aan de driveside terug geplaatst waarbij natuurlijk het spaakpatroon weer moest worden gevolgd. Toen dat na wat aanpassingen weer was gebeurd de spaken weer op de spaakspanning gebracht welke ik vooraf aan het demonteren had genoteerd. Dat had natuurlijk ook invloed op de hoogteslag die gelijktijdig dus moest worden gecorrigeerd. Daarna begonnen met het monteren van de spaken aan de nondrivezijde en toen dat was gebeurd moest de slag in de 'hoepel' zodanig worden uitgericht en gelijktijdig op de juiste spaakspanning worden gebracht dat de velg ook nog in het midden komt te zitten.
Al met al een leuk en geduldig klusje waar ik zo'n 3 uur van de middag mee bezig ben geweest.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Eindelijk het carbon Syntace Racelite 2 stuur gemonteerd. Bijna een jaar geleden via het forum overgenomen van vanzella.
Net de Cannondale headshok voorvork van mijn Super V2000 model'95 uit elkaar gehaald.
De vork voelde wat rauw bij inveren dus ik verwachtte aangetaste rollagers en ingevreten lagerbanen.
Zo op het eerste gezicht ziet het er allemaal strak uit, van de week de boel invetten en assembleren.
Uit de Marzochi Headshok cartridge kwam wat olie bij het aflaten van de demper.
Maar eens kijken waar ik een kleine hoeveelheid demper olie vandaan kan halen.
Als ik de prijzen van Fox zie dan denk ik, die gaan nergens over.
Dan blijft er nog openstaan
Revisie cartridge
Lagers regelen voor de CODA Magic crank
En dan, kabels trekken en de aandrijving afstellen.
En als ik zin heb.
De lagers van wielen eens servicen.
De vork voelde wat rauw bij inveren dus ik verwachtte aangetaste rollagers en ingevreten lagerbanen.
Zo op het eerste gezicht ziet het er allemaal strak uit, van de week de boel invetten en assembleren.
Uit de Marzochi Headshok cartridge kwam wat olie bij het aflaten van de demper.
Maar eens kijken waar ik een kleine hoeveelheid demper olie vandaan kan halen.
Als ik de prijzen van Fox zie dan denk ik, die gaan nergens over.
Dan blijft er nog openstaan
Revisie cartridge
Lagers regelen voor de CODA Magic crank
En dan, kabels trekken en de aandrijving afstellen.
En als ik zin heb.
De lagers van wielen eens servicen.
Gisteren de trapaslagers van mijn Campa UT crankset vervangen, met m'n nieuwe tooltje.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=9636
Eerder nog geen tijd gehad.... Met het goede gereedschap een klusje van niks.
Kwam er wel achter dat de lagers van mijn campa record naaf niet best meer lopen. Ik denk dat het de lagers van de body zijn. Wiel maar even "uit koers" genomen, en ergens in de komende weken eens kijken wat ik er mee kan....,
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=9636
Eerder nog geen tijd gehad.... Met het goede gereedschap een klusje van niks.
Kwam er wel achter dat de lagers van mijn campa record naaf niet best meer lopen. Ik denk dat het de lagers van de body zijn. Wiel maar even "uit koers" genomen, en ergens in de komende weken eens kijken wat ik er mee kan....,