Pagina 45 van 259

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 okt 2016 10:54
door Keezx
Het lukt me niet om enig mededogen te voelen met lui die tegen hun zin met schijfremmen zouden gaan rijden...
Zal wel een partikulier probleem zijn.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 okt 2016 11:19
door havana
Ach er zijn nu al geen merkframes die voor 100% aan mijn eisen voldoen dus het schijfremmenverhaal verandert in zoverre niks.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 okt 2016 11:22
door daniel1975
JIj wilt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten Havana ;-)

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 okt 2016 11:28
door oldandslow
Laat maar even afwachten. Wellicht dat de meningen bijgesteld gaan worden wanneer men de voordelen in de praktijk ervaren heeft. In de politiek noemen ze het voortschrijdend inzicht, ik kan me herinneren dat er ook stelling werd genomen tegen grote Garmin 1000 schermen, maar er zijn toch ook mensen op teruggekomen (waaronder ikzelf :) )

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 okt 2016 11:36
door havana
Och mijn eigen vrouw rijdt ermee dus ik ken de voordelen....

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 okt 2016 13:37
door Keezx
Het zijn mooie tijden voor knutselaars en de zelfbouwers
Je kan alle kanten op met de spullen die in de handel zijn voor alle mogelijke prijsklassen.
Gisteren voor het eerst op m'n "nieuwe" winterfiets gereden, een Batavus S"Light (what's in a name, het is een lomp zwaar frame dat ik ooit voor m'n vrouw kocht voor 15€).
Het ding beviel me best , reed als een trein en hoewel ie me eigenlijk te klein is zit ik er toch goed op met 50 mm spacers.
Mijn plan is om daar nog eens een schijfremvork in zetten en dan alleen met schijfrem voor rijden in de winter, hybride, een schijfrem achter lijkt me echt 100% overbodig.
Wel de voordelen en niet de meeste nadelen, win win.
Plan 2, daar een tijdritstuur op om jacht te gaan maken op losrijdend wild.
En ook denk ik helemaal niet dat je over een paar jaar alleen nog maar schijfremfietsen kan kopen, maar dat is afwachten.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 okt 2016 14:57
door dwangarbeider
Er zullen altijd wel merken zijn die zich toeleggen op de minder mainstream dingetjes, kijk maar naar de stalen frames, merken zat. Er zijn trouwens ook nog MTb's met V-brakes te krijgen (EdNine had ze vorig jaar toch nog en dat is echt geen supermarkt kwaliteit).

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 okt 2016 15:29
door Sieper
VHS videorecorders kun je echt niet meer nieuw kopen nu (laatste fabriek is gestopt) maar bij fietsen zul je natuurlijk altijd nog alle varianten KUNNEN kopen. Als je per sé een velocipede wil (met schijfrem) dan kan dat. De standard zal alleen schijfrem gaan worden, net zoals 11 speed nu de standaard is en daarvoor 10 speed (en 9 etc. etc.)

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 okt 2016 15:56
door Erik
arjan schreef: Maar toch met verslagenheid kennis genomen van het besluit van de UCI om schijfremmen in 2017 weer in te voeren.
Wordt dit onderhand niet een beetje zielig? Er is niemand overleden, lijkt me, en het gaat maar om remmen die een aantal mensen niet mooi vinden....

Ook (en misschien wel juist) in het hogere segment zul je nog heel lang velgremmen en daarvoor geschikte frames kunnen krijgen. Zeker in dat segment passen bedrijven zich aan aan de vraag van de consument. Je kunt immers ook nog gewoon v-brakes en cantilevers krijgen, terwijl de algemene consensus toch wel is dat je op de mtb met schijven rijdt. Is ook niet nodig en net zo subjectief lelijk en lastig te onderhouden als op de racer, maar dat terzijde. En anders laat je een custom frame bouwen, dan zit er sowieso exact op wat jij wilt.

En ja, het is marketing en ze komen er voor een groot deel omdat men wat wil verkopen. Shimano en Sram doen dit echt niet omdat ze het voor ons veiliger willen maken en het feit dat Campa zo traag is geeft wel aan dat die het nut er ook niet direct van inzien.

Maar geldt dat niet voor alle 'innovaties'? Elf kransjes heb ik ook niet nodig, net als hoge FCC, aero en/of carbon frames, wielen met 20 spaken, pressfit lagers in 100 maten, geïntegreerde balhoofdstellen etc. etc. etc. Het ene heeft net iets meer nut dan het ander, maar in principe is het doel van al deze innovatie: de fabrikanten geld opleveren.

De enige echt heel zinvolle innovaties waren (vind ik) klikpedalen en ergopowers. Die hebben echt qua controle en veiligheid wat toegevoegd. De rest is technisch heel leuk, maar het nut is voor de niet-prof over het algemeen niet heel groot.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 okt 2016 17:58
door henkv
Ik ben voor schijfremmen. Kan ik ook eindelijk eens mooie carbon wielen plaatsten en niet van die alu-carbon gedrochten. Na uiterlijk 2 jaar kan ik m'n dure wielen steeds in de kliko gooien omdat de remranden totaal naar de mallemoeren zijn. En dat is dan een alu rand, ik denk niet dat ik met 30000 km weg kom met carbon velgranden. Ja voor mooi weer fietsers maakt het wellicht niet uit maar als je wel eens in de regen / op natte wegen rijdt, weet je hoe hard die remranden verdwijnen. En die 3 watt als aero argument? Man er zit meer verschil in de aero watts van de verschillende helmen. Net alsof we 100% van de tijd slechts aan de aero denken als we op de fiets zitten. En discs zijn nog mooier ook :).

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 31 okt 2016 13:10
door deefmill
Beste Forummers,

Weet iemand de laatste stand van zaken omtrent schijfremmen bij de Marmotte van 2017 ?

De inschrijving start volgende week, en aangezien ik een fiets met schijfremmen heb, wil ik eventuele teleurstelling (en inschrijfgeld..) voorkomen.

Worden alle fietsen eigenlijk gecontroleerd bij de Marmotte? Iemand hier ervaring mee?

Groet,
David

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 31 okt 2016 13:14
door havana
SC heeft al aangegeven niet actief te controleren.