Woefdram schreef: ↑13 sep 2021 10:06
Je eerste aanwijzing zal zijn daar waar je je Di2 oplaadt. Er zal vermoedelijk ergens een Di2 EW-RS910 junction box ingemetseld zijn, die moet je loshalen en de WU111 erachter tussen prikken.
Duidelijk. Erachter prikken is dus tussen de junction box en de shifters. Alleen moet ook een los draadje kopen toch ? Om van junction box naar WU111 weer naar de shifters te kunnen koppelen. Immers WU111 kan niet rechtstreeks in de junction box.
Re: Di2
Geplaatst: 13 sep 2021 14:26
door Woefdram
Bestaande draadje naar de junction box loskoppelen, WU111 eraan en met een extra draadje weer terug in de junction box.
De WU111 hoeft echter niet per se ergens tussen zoals eerder aangehaald, als er ergens in je systeem een vrije poort zit kun je hem ook daar inprikken, maar ook dan is een extra draadje nodig. De kortste verkrijgbare is helaas 150mm.
Als ik het goed heb is dit een TT fiets zonder "volwaardige STI handels", dus er zullen ergens in je frame ook nog een of meer interne junctions zitten met misschien een poortje vrij. Als ik het goed heb.
Re: Di2
Geplaatst: 13 sep 2021 15:30
door dnnscz78
Ok. Thanks voor de hulp. Ga er mee aan de slag.
Re: Di2
Geplaatst: 10 okt 2021 10:33
door Orlok
Even een tweetal vragen:
- kan je in een Di2 setje de voorderailleur schakelen als de achterderailleur niet is aangesloten.?
- kan je de derailleurs met de hand in/naar de schakelstanden bewegen als deze niet zijn aangesloten.?
Re: Di2
Geplaatst: 10 okt 2021 21:21
door BartNL
Orlok schreef: ↑10 okt 2021 10:33
Even een tweetal vragen:
- kan je in een Di2 setje de voorderailleur schakelen als de achterderailleur niet is aangesloten.?
- kan je de derailleurs met de hand in/naar de schakelstanden bewegen als deze niet zijn aangesloten.?
dat eerste werkt. Tweede nog nooit echt geprobeerd maar naar mijn idee niet.
Re: Di2
Geplaatst: 10 okt 2021 21:41
door Orlok
Dankje @BartNL.
Dat de derailleurs niet met de hand zijn te bewegen betekent dus dat als je op de achterderailleur valt deze niet mee beweegt zoals een mechanische derailleur en dus risico loopt dat de DI2 uitvoering kapot kan gaan.?
Re: Di2
Geplaatst: 10 okt 2021 21:56
door BartNL
Shimano DI2 heeft een crash mode waarbij volgens mij de aandrijving van de derailleur ontkoppelt waardoor die dan wel kan meebewegen. En via Google gevonden, zie
Re: Di2
Geplaatst: 11 okt 2021 11:04
door Salteh
Wanneer de Di2 derailleur in crash mode gaat verschilt trouwens per derailleur.. sommige exemplaren zijn redelijk gevoellig terwijl andere derailleur bijna niet in de crash mode te krijgen zijn.
Ik heb zelf wel eens met een hamer op m'n 6870 achterderailleur geslagen om 'm in crash mode te krijgen, maar dat is me niet gelukt.
Tijdens een ritje over redelijk slecht wegdek in spanje een paar weken geleden sloeg dan wel weer een van onze derailleurs in de crash modus
Re: Di2
Geplaatst: 08 dec 2021 15:33
door Swadde
Hallo.
Ik weet niet precies waar ik het moet plaatsen vandaar op deze plek.
Na een 2e Di2 fiets aangeschaft te hebben en daar het nodige proberen aan in te stellen. Kom ik tot de conclusie dat mijn batterij niveau nu anders wordt weer gegeven op mijn Garmin 830. Verder lijkt alles te werken zoals ik wil.
Voorheen in procenten en nu met een batterij afbeelding met een tandwieltje.
Weet iemand waar dit aan ligt en wat is de oplossing????
[img]
IMG_0598.jpg
[/img
Re: Di2
Geplaatst: 08 dec 2021 15:45
door verhto
is de nieuwe update van garmin, voor de 12speed versie (gezien daar dan status shifters apart kan getoond worden)
Vind het zelf ook niet goed, liever %
Re: Di2
Geplaatst: 08 dec 2021 15:53
door Swadde
Ha bedankt Vertho.
Voor de snelle reactie. Ik was al een tijd aan het zoeken en kwam er niet uit. Bedankt. Misschien komt er nog een oplossing. Ik zie ook liever de %.
Re: Di2
Geplaatst: 23 jan 2022 12:01
door Orlok
Ik rijd inmiddels tot volle tevredenheid al meer dan 1000 km met een R8050 Di2 groep. Voordat ik deze groep had gemonteerd deze eerst via de pc naar de laatste versie software ge-update. Bij het monteren en afstellen geen bijzonderheden gehad en alles schakelt (?) naar mijn idee goed. In eerste instantie stond de set in de manuele schakelmodus en na een paar honderd kilometer te hebben gereden deze naar semi-gesynchroniseerde schakelmodus gezet om vervolgens weer na een paar honderd kilometer te veranderen in de full-gesynchroniseerde schakelmodus. Tot zover, eigenlijk tot gisteren ging alles goed.!
Op de terugweg na een ritje van ong. 3 uur over smerige wegen sloeg bij het schakelen naar een zwaarder verzet in de full-gesynchroniseerde schakelmodus de ketting vast tussen het grote blad-kleine blad en het frame.! Gelukkig draaide ik rond zonder kracht te zetten waardoor er geen beschadiging is opgetreden. Maar moest wel van de fiets af om de vieze ketting los te halen die klem zat tussen de vieze chainstay en het vieze kleine blad. De ketting zat deels op het grote blad en deels nog op het kleine blad en daarvandaan klem tegen het frame.
Mijn vraag is nu: komt dit meer voor, wat is hier nou de oorzaak van en hoe kan dit worden voorkomen.?
Wat mij is opgevallen tijdens het schakelen van de voorderailleur van klein blad naar groot blad dat de ketting wordt opgepakt en op het bovenste gedeelte van de slag door de kleine plaat van de kettinggeleider op de tanden en tegen de tanden wordt gedrukt en door het doordraaien (met 'kracht') uiteindelijk de ketting op het grote blad plaatst. Dat geeft mij het gevoel dat de voorderailleur te veel naar buiten beweegt. Maar is dat ook zo want uiteindelijk moet de ketting overschakelen naar het grote blad.?