Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wat gaat of heeft de fietsforum renner gegeten vandaag.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 jun 2024 19:08

Dat is toch een beetje zoet?
Lijkt mij een prima keuze

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 jun 2024 19:38

Ja inderdaad. Die Belgen weten wel hoe ze witloof netjes klaar moeten maken.
Langzaam stoven in roomboter met een druppel water of witte wijn. Heerlijk en weg al die bittertjes.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6318
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 jun 2024 20:26

@Enzzo ; de witlof mag juist iets bitter hebben. Zeker tegenover het zoete tintje van het vlees en het zuur van de Vlaamse mayonaise. ;)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6318
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 jun 2024 20:59

Stoofvlees de René ;

Grote stoofpan ( oven geschikt )
Kruiden ei

Ingrediënten:

* 1200 gram goed runder riblappen ( dobbelstenen snijden van ca. 2,5cm )
* 2 grote rode uien ( gele ui 🧅 mag ook )
* 4 tenen knoflook
* 5 plakken ontbijtkoek
* Grove mosterd
* 3 flesjes St Bernardus Abt
* 2 eetlepels Appel/ perenstroop
* 3 Laurier blaadjes
* 2 takjes verse tijm
* 2 of 3 kruidnageltjes
* Scheutje natuurazijn
* Wat zout en Peper
* Beetje geduld

Doel : Stoofvlees

Snipper de ui grof en zet ze aan met knoflook in een grote braadpan en een klont boter - enkel glaceren en niet bakken ! dat maakt de knoflook namelijk erg bitter. Bak het vlees in een andere echt hete pan in kleine porties, voeg een beetje peper/zout toe en doe het vlees op de geglaceerde uien. Hoe heter het vlees gebakken is des te malser is het vlees.

Zijn de porties vlees gebakken - doe dan het bier in de pan waar het vlees gebakken is. Breng dit per flesje even aan de kook en schraap de aanbaksels van het vlees los en giet het warme bier + aanbaksels op het vlees. Koud bier op warm vlees maakt het vlees taai !! Vlees moet onder staan - is dit niet het geval, voeg nog wat bier toe en drink de rest op 8-)

Doe de kruiden in een kruiden ei ( zelf gebruik ik een een rvs theefilter ) Afbeelding en doe deze in de pan onder de bierlaag. Doe 2 eetlepels appel/perenstroop in de pan en roer dit even door. Besmeer 5 plakken ontbijtkoek met grove mosterd en leg deze met de besmeerde kant op het vlees. Voeg nog een scheutje natuurazijn bij het geheel en laat het ca 1,5 uur zachtjes pruttelen ZONDER deksel op de pan. Roer regelmatig even om, en je zal zien dat de saus iets indikt en de ontbijtkoek opgelost is.

Als de saus de gewenste dikte heeft, doe dan de deksel op de pan en zet de pan een kleine 2 uur in een verwarmde oven op 140 - 150*C . Roer daarna nogmaals even goed om en geniet ervan. Je kan het gerust een nachtje laten staan, de volgende dag smaakt het nog beter. Klein scheutje WARM water erbij en opwarmen als je de saus te dik vindt.

Haal de kontjes van de loof stronken. Kook de loof 5 minuten en snij ze daarna door de helft ( in de lengte ). Leg de witloof stroken met de platte kant naar beneden in een ovenschaal en doe een klontje roomboter bij de witlof. Witlof nog een minuutje of 10 in de oven bij 170*C. Bak de Vlaamse frieten als de witlof bijna klaar is.

Schenk een goed glas bier ( St Bernardus Abt ) in na een pittige herfstrit in juni en geniet met de hoofdletter G.

El cheffe.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 jun 2024 21:28

Top. Wordt ik blij van. Print hem uit en gaat in mn map

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 jun 2024 21:47

Iemand lekkere andere bijpassende groente? Stoof ziet er heerlijk uit.
Less is bore

meuk
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 01 jun 2024 22:00

Much appreciated. Wilde schrijven: mooi voor als het weer herfst wordt! Maar dat is het nog steeds 🫣

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6318
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 jun 2024 22:02

daniel1975 schreef: 01 jun 2024 21:47 Iemand lekkere andere bijpassende groente? Stoof ziet er heerlijk uit.
Diepvries Spruitjes ( Bonduelle zijn lekker klein ) een minuut of 10 gekookt, of anders:
Wat olijfolie op een bedje van sla, fijn gesneden paprika en tomaat er op en dan paar gegrilde artisjokken hartjes.


Nog even dit !! Investeer in een paar goede biertjes, en denk niet : ik pak een pilsje uit de kelder voor mijn stoofvlees (echt zonde).

Neem een St Bernardus Abt , een Chimay blauw of een Rochefort 10. Deze hebben een heerlijk romig schuim en zijn heerlijk om erbij te drinken ( in het juiste glas ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 jun 2024 22:28

Mooi recept Rene!!
Als kleine toevoeging nog: hou de temperatuur laag en de tijd lang.

Smullen!!! Ik ga hem ook uitprinten 👍🏻
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jun 2024 08:21

Enzzo schreef: 01 jun 2024 22:28 Als kleine toevoeging nog: hou de temperatuur laag en de tijd lang.
Dit advies gaat heeeeeel vaak op. Daarom zijn kamado’s ook zo populair (en omdat ze hip zijn en mensen ze perse moeten hebben ;-) ). Bij hele lage temperaturen je bavette/ribbetjes/zalm/kippenpoot/etc laten garen/roken geeft echt een veel fijnere smaak en structuur.
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 jun 2024 09:09

Ik ken toch teveel mensen die zo'n ding vooral voor de show hebben.

Als we niet in de tuin koken doe ik slow cooking vooral overdag. Zonnepanelen die de oven voeden.
Ook ideaal om zo zelf "zongedroogde" tomaten te maken.....

Nu ga ik een omelet maken met champignons, cherrytomaatjes en verse bieslook. Broodje bij bakken en een goede cappuccino.....

Fijne zondag allemaal!

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 02 jun 2024 09:24

Qua stoofvlees gaat er voor mij - in plaats van rund - niets boven varkenswangetjes!
En voor de saus is wat zoeter bier (Kasteelbier of Gouden Carolus) ook een goeie tip (dan heb je geen stroop meer nodig). Sint-Bernardus drink ik liever zo op! :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie