Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 11 mei 2016 09:46

Ik was eigenlijk wel benieuwd of de F8 geregistreerd is als model. En dat is ie ;)

https://euipo.europa.eu/eSearch/#detail ... 73231-0001

Dus pas op als er een douane-auto achter je rijdt op je Chinese knock off ;)

@Fietsernl: er is een verschil tussen een open mould (zonder modelrecht) en een kopie van een (in dit geval) F8. De F8 is namelijk geregistreerd en tot 29-05-2019 beschermd door het modelrecht als intellectueel eigendom. Zo'n nep-F8-frame invoeren/verkopen is strafbaar.

Gebruikersavatar
Jarule
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mei 2015 19:31
Locatie: Voorburg

Gebruikersavatar Jarule 11 mei 2016 09:56

krokie schreef:Iemand een tip voor een chinees comfort frame? Ik wil een lichtgewicht toerfietsje bouwen (hoog balhoofd en brede banden 30-35mm).
Iemand input op deze vraag? Ik heb zelf ook wat gezocht maar kom nog geen geschikt model tegen.
Laatst gewijzigd door Jarule op 22 jun 2016 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 11 mei 2016 09:58

RuudRuud schreef:Ik was eigenlijk wel benieuwd of de F8 geregistreerd is als model. En dat is ie ;)

https://euipo.europa.eu/eSearch/#detail ... 73231-0001

Dus pas op als er een douane-auto achter je rijdt op je Chinese knock off ;)

@Fietsernl: er is een verschil tussen een open mould (zonder modelrecht) en een kopie van een (in dit geval) F8. De F8 is namelijk geregistreerd en tot 29-05-2019 beschermd door het modelrecht als intellectueel eigendom. Zo'n nep-F8-frame invoeren/verkopen is strafbaar.
En daarom vind ik het onbegrijpelijk dat Fiets.nl hier gewoon de andere kant opkijkt, ergo zelfs ruimte voor biedt en haar eigen regels negeert.
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 11 mei 2016 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 11 mei 2016 10:02

Jaap Telder schreef:
RuudRuud schreef:Ik was eigenlijk wel benieuwd of de F8 geregistreerd is als model. En dat is ie ;)

https://euipo.europa.eu/eSearch/#detail ... 73231-0001

Dus pas op als er een douane-auto achter je rijdt op je Chinese knock off ;)

@Fietsernl: er is een verschil tussen een open mould (zonder modelrecht) en een kopie van een (in dit geval) F8. De F8 is namelijk geregistreerd en tot 29-05-2019 beschermd door het modelrecht als intellectueel eigendom. Zo'n nep-F8-frame invoeren/verkopen is strafbaar.
En daarom vind ik het onbegrijpelijk dat Fiets.nl hier gewoon de andere kant opkijkt..c.q. er zelfs ruimte voor biedt en haar eigen regels negeert.
Wat zeggen fiets/de beheerders hier zelf over?

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 11 mei 2016 10:11

RuudRuud schreef:
Jaap Telder schreef:
RuudRuud schreef:Ik was eigenlijk wel benieuwd of de F8 geregistreerd is als model. En dat is ie ;)

https://euipo.europa.eu/eSearch/#detail ... 73231-0001

Dus pas op als er een douane-auto achter je rijdt op je Chinese knock off ;)

@Fietsernl: er is een verschil tussen een open mould (zonder modelrecht) en een kopie van een (in dit geval) F8. De F8 is namelijk geregistreerd en tot 29-05-2019 beschermd door het modelrecht als intellectueel eigendom. Zo'n nep-F8-frame invoeren/verkopen is strafbaar.
En daarom vind ik het onbegrijpelijk dat Fiets.nl hier gewoon de andere kant opkijkt..c.q. er zelfs ruimte voor biedt en haar eigen regels negeert.
Wat zeggen fiets/de beheerders hier zelf over?
Mij is indertijd geantwoord dat als de naam er niet op staat ze niet willen optreden.
De verkeerde ondeskundige reactie. Modelrecht is modelrecht, naam erop of niet, maakt juridisch gezien niet uit.
Blijkbaar weet Fiets.nl niets van modelrechten in de industrie en de jurisprudentie.
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 11 mei 2016 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 11 mei 2016 10:13

[quote= @Fietsernl: er is een verschil tussen een open mould (zonder modelrecht) en een kopie van een (in dit geval) F8. De F8 is namelijk geregistreerd en tot 29-05-2019 beschermd door het modelrecht als intellectueel eigendom. Zo'n nep-F8-frame invoeren/verkopen is strafbaar.[/quote]

Ik weet het niet. Proleem is dat ik het uiterlijk van het frame herken. Staat er geen Pinarello op is het bij mij een chinees. Staat er wel Pinarello op, dan kan ik het verschil niet zien.

Ikzelf woon 10km bij Vos in Zwanenburg vandaag, en die brengt massa's echte Pina's op de markt hier in de omgeving. Zoedoende zie ik niet meer wat echt is of niet.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2515
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 11 mei 2016 15:57

er zijn erger dingen in het leven. Zolang er geen Pinarello op staat, zou ik me er niet te druk in maken :-)

Roaldinio
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 mei 2015 11:54

Roaldinio 11 mei 2016 16:02

Nee precies, maar op de wielen staat wel ffwd..... Ik heb er opzich ook geen probleem mee als ze maar niet op de tweedehands (of nieuwe markt) komen als echte! En dat risico is er wel.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 11 mei 2016 16:41

Ik ben het eens met een aantal posters dat nepartikelen altijd geweerd moeten worden. Een merk heeft vaak veel jaren en geld geïnvesteerd om een reputatie te verwerven en daar liften nepartikelen gratis en voor niets op mee. Verwerpelijk en strafbaar.
Een Pina look-a-like zonder merknaam vind ik veel grijzer gebied. Tuurlijk kan Pina het model hebben vastgelegd, maar dat zegt volgens juridisch nog helemaal niets. Er zit namelijk niets unieks aan het model. Je zou zelfs kunnen stellen dat andere merken zelfs dan het recht hebben Pina aan te spreken op enige mate van kopieer gedrag. Ik vraag mij dan ook af of er ook daadwerkelijk een juridische overtreding is (een morele overtreding houd ik hier buiten). Veelzeggend is de Sirocco die gewoon te verkrijgen is en die exact op de F8 lijkt. Waarschijnlijk kan Pina hier juridisch niets aan doen. Wat verwachten we dan van onze moderators?


Sent from my iPhone using Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 11 mei 2016 16:56

JoostG schreef:Er zit namelijk niets unieks aan het model. Je zou zelfs kunnen stellen dat andere merken zelfs dan het recht hebben Pina aan te spreken op enige mate van kopieer gedrag. Ik vraag mij dan ook af of er ook daadwerkelijk een juridische overtreding is (een morele overtreding houd ik hier buiten). Veelzeggend is de Sirocco die gewoon te verkrijgen is en die exact op de F8 lijkt. Waarschijnlijk kan Pina hier juridisch niets aan doen. Wat verwachten we dan van onze moderators?
Er zit niets unieks aan het model? Iedereen mag een frame met twee wielen maken. Dat staat vast. Dat er een grijs gebied is bij de term 'sterke gelijkenis' ben ik helemaal met je eens. Een schaamteloze kopie is toch wel een hele sterke gelijkenis van het origineel.

Pinarello staat dus volledig in haar recht om de producent/invoerder te dagen. De producent zal lastig worden want ik heb niet kunnen vinden dat het model internationaal vastgelegd is. In Europa mag de kopie in ieder geval NIET ingevoerd/verkocht worden.

De douane is de handhavende instantie. Zij laten steken vallen door deze frames door te laten.

Bij gebruik van een beeldmerk/merkrecht is het natuurlijk gelijk duidelijk. Modellenrecht kun je hetzelfde interpreteren.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 12 mei 2016 19:41

Vandaag wat onderhoudswerk aan de 'winter Chinees' gedaan en mooi moment om mijn unieke Chinezen weer eens op de gevoelige plaat te leggen. Dat zou veel vaker in dit draadje moeten gebeuren!
AfbeeldingAfbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6036
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 mei 2016 20:01

Zien er mooi uit JoostG.! :like:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie