Pagina 441 van 669
Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Geplaatst: 11 mei 2016 09:46
door RuudRuud
Ik was eigenlijk wel benieuwd of de F8 geregistreerd is als model. En dat is ie
https://euipo.europa.eu/eSearch/#detail ... 73231-0001
Dus pas op als er een douane-auto achter je rijdt op je Chinese knock off
@Fietsernl: er is een verschil tussen een open mould (zonder modelrecht) en een kopie van een (in dit geval) F8. De F8 is namelijk geregistreerd en tot 29-05-2019 beschermd door het modelrecht als intellectueel eigendom. Zo'n nep-F8-frame invoeren/verkopen is strafbaar.
Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Geplaatst: 11 mei 2016 09:56
door Jarule
krokie schreef:Iemand een tip voor een chinees comfort frame? Ik wil een lichtgewicht toerfietsje bouwen (hoog balhoofd en brede banden 30-35mm).
Iemand input op deze vraag? Ik heb zelf ook wat gezocht maar kom nog geen geschikt model tegen.
Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Geplaatst: 11 mei 2016 09:58
door Jaap Telder
RuudRuud schreef:Ik was eigenlijk wel benieuwd of de F8 geregistreerd is als model. En dat is ie
https://euipo.europa.eu/eSearch/#detail ... 73231-0001
Dus pas op als er een douane-auto achter je rijdt op je Chinese knock off
@Fietsernl: er is een verschil tussen een open mould (zonder modelrecht) en een kopie van een (in dit geval) F8. De F8 is namelijk geregistreerd en tot 29-05-2019 beschermd door het modelrecht als intellectueel eigendom. Zo'n nep-F8-frame invoeren/verkopen is strafbaar.
En daarom vind ik het onbegrijpelijk dat Fiets.nl hier gewoon de andere kant opkijkt, ergo zelfs ruimte voor biedt en haar eigen regels negeert.
Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Geplaatst: 11 mei 2016 10:02
door RuudRuud
Jaap Telder schreef:RuudRuud schreef:Ik was eigenlijk wel benieuwd of de F8 geregistreerd is als model. En dat is ie
https://euipo.europa.eu/eSearch/#detail ... 73231-0001
Dus pas op als er een douane-auto achter je rijdt op je Chinese knock off
@Fietsernl: er is een verschil tussen een open mould (zonder modelrecht) en een kopie van een (in dit geval) F8. De F8 is namelijk geregistreerd en tot 29-05-2019 beschermd door het modelrecht als intellectueel eigendom. Zo'n nep-F8-frame invoeren/verkopen is strafbaar.
En daarom vind ik het onbegrijpelijk dat Fiets.nl hier gewoon de andere kant opkijkt..c.q. er zelfs ruimte voor biedt en haar eigen regels negeert.
Wat zeggen fiets/de beheerders hier zelf over?
Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Geplaatst: 11 mei 2016 10:11
door Jaap Telder
RuudRuud schreef:Jaap Telder schreef:RuudRuud schreef:Ik was eigenlijk wel benieuwd of de F8 geregistreerd is als model. En dat is ie
https://euipo.europa.eu/eSearch/#detail ... 73231-0001
Dus pas op als er een douane-auto achter je rijdt op je Chinese knock off
@Fietsernl: er is een verschil tussen een open mould (zonder modelrecht) en een kopie van een (in dit geval) F8. De F8 is namelijk geregistreerd en tot 29-05-2019 beschermd door het modelrecht als intellectueel eigendom. Zo'n nep-F8-frame invoeren/verkopen is strafbaar.
En daarom vind ik het onbegrijpelijk dat Fiets.nl hier gewoon de andere kant opkijkt..c.q. er zelfs ruimte voor biedt en haar eigen regels negeert.
Wat zeggen fiets/de beheerders hier zelf over?
Mij is indertijd geantwoord dat als de naam er niet op staat ze niet willen optreden.
De verkeerde ondeskundige reactie. Modelrecht is modelrecht, naam erop of niet, maakt juridisch gezien niet uit.
Blijkbaar weet Fiets.nl niets van modelrechten in de industrie en de jurisprudentie.
Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Geplaatst: 11 mei 2016 10:13
door fietsernl
[quote= @Fietsernl: er is een verschil tussen een open mould (zonder modelrecht) en een kopie van een (in dit geval) F8. De F8 is namelijk geregistreerd en tot 29-05-2019 beschermd door het modelrecht als intellectueel eigendom. Zo'n nep-F8-frame invoeren/verkopen is strafbaar.[/quote]
Ik weet het niet. Proleem is dat ik het uiterlijk van het frame herken. Staat er geen Pinarello op is het bij mij een chinees. Staat er wel Pinarello op, dan kan ik het verschil niet zien.
Ikzelf woon 10km bij Vos in Zwanenburg vandaag, en die brengt massa's echte Pina's op de markt hier in de omgeving. Zoedoende zie ik niet meer wat echt is of niet.
Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Geplaatst: 11 mei 2016 15:57
door Kiekeboe
er zijn erger dingen in het leven. Zolang er geen Pinarello op staat, zou ik me er niet te druk in maken
Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Geplaatst: 11 mei 2016 16:02
door Roaldinio
Nee precies, maar op de wielen staat wel ffwd..... Ik heb er opzich ook geen probleem mee als ze maar niet op de tweedehands (of nieuwe markt) komen als echte! En dat risico is er wel.
Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Geplaatst: 11 mei 2016 16:41
door JoostG
Ik ben het eens met een aantal posters dat nepartikelen altijd geweerd moeten worden. Een merk heeft vaak veel jaren en geld geïnvesteerd om een reputatie te verwerven en daar liften nepartikelen gratis en voor niets op mee. Verwerpelijk en strafbaar.
Een Pina look-a-like zonder merknaam vind ik veel grijzer gebied. Tuurlijk kan Pina het model hebben vastgelegd, maar dat zegt volgens juridisch nog helemaal niets. Er zit namelijk niets unieks aan het model. Je zou zelfs kunnen stellen dat andere merken zelfs dan het recht hebben Pina aan te spreken op enige mate van kopieer gedrag. Ik vraag mij dan ook af of er ook daadwerkelijk een juridische overtreding is (een morele overtreding houd ik hier buiten). Veelzeggend is de Sirocco die gewoon te verkrijgen is en die exact op de F8 lijkt. Waarschijnlijk kan Pina hier juridisch niets aan doen. Wat verwachten we dan van onze moderators?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Geplaatst: 11 mei 2016 16:56
door RuudRuud
JoostG schreef:Er zit namelijk niets unieks aan het model. Je zou zelfs kunnen stellen dat andere merken zelfs dan het recht hebben Pina aan te spreken op enige mate van kopieer gedrag. Ik vraag mij dan ook af of er ook daadwerkelijk een juridische overtreding is (een morele overtreding houd ik hier buiten). Veelzeggend is de Sirocco die gewoon te verkrijgen is en die exact op de F8 lijkt. Waarschijnlijk kan Pina hier juridisch niets aan doen. Wat verwachten we dan van onze moderators?
Er zit niets unieks aan het model? Iedereen mag een frame met twee wielen maken. Dat staat vast. Dat er een grijs gebied is bij de term 'sterke gelijkenis' ben ik helemaal met je eens. Een schaamteloze kopie is toch wel een hele sterke gelijkenis van het origineel.
Pinarello staat dus volledig in haar recht om de producent/invoerder te dagen. De producent zal lastig worden want ik heb niet kunnen vinden dat het model internationaal vastgelegd is. In Europa mag de kopie in ieder geval NIET ingevoerd/verkocht worden.
De douane is de handhavende instantie. Zij laten steken vallen door deze frames door te laten.
Bij gebruik van een beeldmerk/merkrecht is het natuurlijk gelijk duidelijk. Modellenrecht kun je hetzelfde interpreteren.
Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Geplaatst: 12 mei 2016 19:41
door JoostG
Vandaag wat onderhoudswerk aan de 'winter Chinees' gedaan en mooi moment om mijn unieke Chinezen weer eens op de gevoelige plaat te leggen. Dat zou veel vaker in dit draadje moeten gebeuren!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Geplaatst: 12 mei 2016 20:01
door Orlok
Zien er mooi uit JoostG.!