loos schreef:monsieurpinot schreef:colnagofreak schreef:
Op deze foto lijkt het zadel wel heel erg naar voren te staan?
Klopt, blijkt uit een dynamische meting bij het mmc. Zadelpunt staat 47mm achter bracket.
Ik krijg vaker verhalen te horen over minimale setbacks en diepe zitposities bij Edwin Achterberg. Ik heb er bedenkingen bij.
Als je stuurpen te lang is, kan ik mij er iets bij voorstellen als tijdelijke oplossing, maar anders zeker niet. Zet je zadel maar gewoon in het midden om te beginnen, anders worden je hamstrings extra belast (je gaat richting een tijdrithouding, maar bij een tijdrit dat hoef je maar een uurtje vol te houden).
thanks voor je opmerking.
paar puntjes wat dit betreft (hoort eigenlijk niet in het canyon topic, maar toch...).
ik ben me de afgelopen tijd zelf ook veel aan het verdiepen in fietsgeometrie, en fietspositie. Ik twijfelde na aankoop van de canyon aan de maat en zat toen ik de fiets eenmaal binnen had niet lekker (zo wilde ik zelf de hele tijd ver van voren op mijn zadel zitten, en had ik pijn aan de voorkant van mijn knieen). Vandaar de fietspositiemeting (dan valt er natuurlijk weer te discussiëren waar je deze moet laten doen, maar ik koos het mmc). Bij de meting is mijn zadel omhoog gegaan (te laag zadel kan pijn voorop knieën veroorzaken) en mijn zadel dus een stuk naar voren).
* de volgorde van het goed op een fiets zitten lijkt mij toch allereerst: zadelhoogte en setback, en vervolgens daar op aangepast de zitlengte en de hoogte van het balhoofd (met eventueel extra spacers).
* na veel op het internet rondspeuren, lijkt het mij erop dat er een bepaalde hoek is van je knieën waarbij je optimaal presteert. De volgorde om goed op je zadel te zitten lijkt me dan:
1. zadelhoogte
2. juiste houding voeten
3. bepalen setback op basis van de optimale hoek
of heb ik het hier totaal mis?
ter info: ik ben 1,77 met een binnenbeenlengte van 86 cm (relatief lange benen dus), heb nu 172,5 mm cranks. De Canyon heeft nu een drop (middel zadel - stuur) van 86mm