Politiek
-
- Forum-lid HC
Dat ben ik met je eens. Maar die komt niet door de kostenverhoging alleen.Theo V schreef: ↑12 mar 2024 21:38 Geen enkele aannemer kan jou vertellen wat een langdurig project gaat kosten.
Je krijgt een schatting en daar kan men een marge boven of onder zitten.
Als tijdens het project de bakstenen en het cement twee keer zo duur worden gaat men ook in de bouw over de afgesproken marges heen.
Alleen als het een project van de overheid is valt iedereen daar over.
Maar als dit gebeurt bij grootschalige investeringsprojecten hoor je daar (bijna) niets over in de media.
Probleem met die aanbestedingen is dat je gewoon niet ff makkelijk met elkaar kan gaan "zitten" en alles in vooraf gestelde sessie's moet.
Als iemand een auto wil die 400 gaat en 1 op 20 rijd, dan is het handig te vertellen dat het niet. Ik kom dat soort vragen in aanbestedingen maar al te vaak tegen. Leuk advies bureau die weer een academische aanbesteding uitschrijft met weinig zicht op de werkelijkheid.
Het grootste probleem wat de kostenoverschrijding bij de oude onderzeeërs veroorzaakte en waar ik ook bang voor ben bij de nieuwe is dat men na de aanbesteding, vanuit defensie, nieuwe wensen heeft die dan alsnog geïmplementeerd moeten worden.
Maar aan de andere kant ook logisch, want als er bij voorbeeld volgend jaar een systeem ontworpen wordt wat de 'supersonische' torpedo's van Poetin kan onderscheppen zou ik dat ook in mijn onderzeeër willen.
Maar aan de andere kant ook logisch, want als er bij voorbeeld volgend jaar een systeem ontworpen wordt wat de 'supersonische' torpedo's van Poetin kan onderscheppen zou ik dat ook in mijn onderzeeër willen.
Het initiële budget voor het Binnenhof was 475 mio. Daar hebben aannemers en de opdrachtgevers met hun volle verstand een krabbel onder gezet. Ze zitten nu op 843 mio plus een winstwaarschuwing dat de laatste tegenvallers nog niet begroot zijn. Er wordt al gehint dat de kosten over een miljard gaan.
Ik snap dat je pas echt weet wat er moet gebeuren als je wat plafonds ed sloopt. Dat is thuis ook zo. Maar met alle respect, dit is in alle opzichten bezopen. Laat de bedragen eens op je inwerken. Een fucking miljard om 1 gebouw te renoveren.
Het project heeft nu dus zeker al een 100% overschrijding. Kan zo maar richting een 200% overschrijding gaan. Je maakt mij niet wijs dat die aanbesteding dan goed is gedaan. Dat is onacceptabel.
Het binnenhof heeft circa 90.000 m2 vloeroppervlak. https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/ond ... /binnenhof voor alle info. 'Het uitgangspunt is de renovatie ‘sober en doelmatig’ uit te voeren' is te lezen op deze site. Ze gaan gewoon dik over de 10K per m2 aan kosten. Slaat nergens op.
Ik snap dat je pas echt weet wat er moet gebeuren als je wat plafonds ed sloopt. Dat is thuis ook zo. Maar met alle respect, dit is in alle opzichten bezopen. Laat de bedragen eens op je inwerken. Een fucking miljard om 1 gebouw te renoveren.
Het project heeft nu dus zeker al een 100% overschrijding. Kan zo maar richting een 200% overschrijding gaan. Je maakt mij niet wijs dat die aanbesteding dan goed is gedaan. Dat is onacceptabel.
Het binnenhof heeft circa 90.000 m2 vloeroppervlak. https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/ond ... /binnenhof voor alle info. 'Het uitgangspunt is de renovatie ‘sober en doelmatig’ uit te voeren' is te lezen op deze site. Ze gaan gewoon dik over de 10K per m2 aan kosten. Slaat nergens op.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid
Is best logisch, der moet iemand toch z’n zakken vullen. Het blijven natuurlijk wel absurde bedragen.
De ministers en kamerleden kunnen tijdens één van de vele recessen ook zelf met een emmertje tex aan de gang natuurlijk...
Aan de ene kant is het logisch dat de renovatie van een dergelijk groot en oud gebouw uit de klauwen loopt. Aan de andere kant heb ik inmiddels wel door dat bedrijven vaak een speciaal tarief hebben voor leveren aan (semi) overheid. Ik blijf mij erover verbazen dat er zo weinig animo is om daar eens goed naar te kijken.
Aan de ene kant is het logisch dat de renovatie van een dergelijk groot en oud gebouw uit de klauwen loopt. Aan de andere kant heb ik inmiddels wel door dat bedrijven vaak een speciaal tarief hebben voor leveren aan (semi) overheid. Ik blijf mij erover verbazen dat er zo weinig animo is om daar eens goed naar te kijken.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 13 mar 2024 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork
Ooit, toen ik besloot om richting Den Helder te verhuizen vroeg het verhuisbedrijf wie de rekening betaalde.
Als de Marine die zou betalen, zou die twee keer zo duur worden.
Met als enige reden dat de Marine hun rekeningen pas na 3 tot 6 maanden betaalden.
Zo bouwden zij een buffer op om de lange betaaltijd te overbruggen mocht er een volgende verhuizing komen.
En van andere bedrijven hoorde ik ook verhalen dat de betaling (te) lang op liet wachten.
Als de rest van de overheid ook zo slecht is met betalen snap ik wel waarom ze "ietsjes" meer in rekening brengen.
Als de Marine die zou betalen, zou die twee keer zo duur worden.
Met als enige reden dat de Marine hun rekeningen pas na 3 tot 6 maanden betaalden.
Zo bouwden zij een buffer op om de lange betaaltijd te overbruggen mocht er een volgende verhuizing komen.
En van andere bedrijven hoorde ik ook verhalen dat de betaling (te) lang op liet wachten.
Als de rest van de overheid ook zo slecht is met betalen snap ik wel waarom ze "ietsjes" meer in rekening brengen.
- Enzzo
- Forum-lid HC
Het is zondermeer waar dat de overheid zijn facturen veel te laat betaald. Ik heb daar ook regelmatig mee te maken gehad.
Maar zelf sturen ze wel vlot aanmaningen…
Maar zelf sturen ze wel vlot aanmaningen…
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
-
- Forum-lid HC
Overheid is heel dubbel. Ik heb bedrijven door de overheid faillet zien gaan. Door veel te laat betalen.
De andere kant is ook wat Theo V aangeeft als bedrijven iets bij de overheid zien of een bank gaat het vaak gewoon x2
Ik had hier het afgelopen jaar twee dezelfde systemen in een offerte staan vanuit een leverancier.
De enen was 30% duurder, exact hetzelfde. Mag jij raden voor wie die offerte was.
Maarja dat hebben ze ook over zichzelf afgeroepen met aanbestedingen.
Hoe vaak wij letterlijk honderden soms wel duizenden uren in een aanbesteding hebben zitten en dan horen we trekken hem terug etc.
Of 15 bedrijven die inschrijven die dus allemaal die kosten maken.
Verhaal met een onderzeeer snap ik nog dat je na vijf jaar de laatste techniek wilt en nu nog niet weet wat dat kost
De andere kant is ook wat Theo V aangeeft als bedrijven iets bij de overheid zien of een bank gaat het vaak gewoon x2
Ik had hier het afgelopen jaar twee dezelfde systemen in een offerte staan vanuit een leverancier.
De enen was 30% duurder, exact hetzelfde. Mag jij raden voor wie die offerte was.
Maarja dat hebben ze ook over zichzelf afgeroepen met aanbestedingen.
Hoe vaak wij letterlijk honderden soms wel duizenden uren in een aanbesteding hebben zitten en dan horen we trekken hem terug etc.
Of 15 bedrijven die inschrijven die dus allemaal die kosten maken.
Verhaal met een onderzeeer snap ik nog dat je na vijf jaar de laatste techniek wilt en nu nog niet weet wat dat kost
...voor de belastingbetaler.wasbeer2006 schreef: ↑14 mar 2024 08:26 De enen was 30% duurder, exact hetzelfde. Mag jij raden voor wie die offerte was.