Canyon
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Dezelfde twijfel en kom nu ook van een 60cm af. De xl zit overigens vrij dicht bij de 60cm, alleen scheelt het niet heel veel met de L. De drop word alleen nog iets groter en ik denk dat dit niet heel erg is.haaldoor schreef:
@ gaisdergerman; Tussen welke maten CF SLX/SL twijfel jij? Ik kijk voor volgend seizoen met een schuin ogen naar de SLX en SL en dub tussen een L en een XL. Ik zit nu goed op een CF maat 60.
@AMclassic:
Ik ben in 2010 bij achterberg geweest en toen moest ik idd langer en dieper zitten. Mijn zadel moest overigens niet naar voren maar mocht evt iets naar achteren.
Met de langere stuurpen heb ik overigens nooit echt fijn gereden.
Voor mij is vooral een issue dat ik met een L behoorlijk wat spacers er onder krijg. Met een XL krijg ik 0-1 spacers en zal ik waarschijnlijk wel naar een 120mm stuurpen gaan ipv van een 135mm die ik nu heb.
Daarnaast speelt mee dat de XL een langere wielbasis heeft dus daarmee wat stabieler is dan de L. Hoewel wat misschien weer wordt opgeheven door de kortere stuurpen bij een L ivm XL.
En dan natuurlijk nog de vraag SLX of SL? SLX is wel behoorlijk aan de prijs in vergelijk met een SL. Scheelt toch zo'n €700,-.
Daarnaast speelt mee dat de XL een langere wielbasis heeft dus daarmee wat stabieler is dan de L. Hoewel wat misschien weer wordt opgeheven door de kortere stuurpen bij een L ivm XL.
En dan natuurlijk nog de vraag SLX of SL? SLX is wel behoorlijk aan de prijs in vergelijk met een SL. Scheelt toch zo'n €700,-.
Laatst gewijzigd door haaldoor op 03 okt 2013 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
let er even op dat je bij canyon max 2,5 cm aan spacers krijgt (wat al wel veel is, maar toch)haaldoor schreef:Voor mij is vooral een issue dat ik met een L behoorlijk wat spacers er onder krijg.
En dat was precies mijn punt. Zijn adviezen zijn te dogmatisch en te extreem. Ik heb verschillende adviezen van EA gezien, en die kwamen hier allemaal zo'n beetje op neer, steevast eindigend met de opmerking dat de aerodynamische houding nog verder verbeterd kan worden met een nog diepere zit.amclassic-fan schreef: Het zadel een beetje naar voren schuiven is geen probleem als dat nodig is, omdat 't stuur anders buiten bereik is. Maar in dit geval kan er best een cm kortere stuurpen gemonteerd worden en het zadel een cm naar achter geschoven worden. Dan is 't gewicht een stuk beter tussen de beide wielen verdeelt.
Achterberg doet altijd 't zelfde. Zadel maximaal naar voren, dan moet het dus ook omhoog, anders zit je veel lager. Vervolgens moet er meestal een 130 of 140 mm stuurpen op die direct op het balhoofd gemonteerd moet worden. Meestal komt er nog de boodschap bij dat het frame eigenlijk niet past, omdat hij de boel nog extremer wilt hebben.
Bij Argos (waar hij mee verbonden is als arts) trekken ze zich iig duidelijk niets van zijn ideeën qua positie aan.
@monsieurpiont heeft gelijk dat het begint bij je positie op het zadel en dat de rest daar uit volgt. Dat klopt, en bikefitting gaat primair over het optimaliseren van je trapefficiency en het wegnemen van spanning in je lichaam. Pas daarna komt de aerodynamica.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Als ik dat lees is het niet zo moeilijk, zeker voor een xl gaan! Ik heb de geometrie van mijn huidige CF vergeleken met de CF SLX/SL en dan kom je bijna exact hetzelfde uit.haaldoor schreef:Voor mij is vooral een issue dat ik met een L behoorlijk wat spacers er onder krijg. Met een XL krijg ik 0-1 spacers en zal ik waarschijnlijk wel naar een 120mm stuurpen gaan ipv van een 135mm die ik nu heb.
Daarnaast speelt mee dat de XL een langere wielbasis heeft dus daarmee wat stabieler is dan de L. Hoewel wat misschien weer wordt opgeheven door de kortere stuurpen bij een L ivm XL.
En dan natuurlijk nog de vraag SLX of SL? SLX is wel behoorlijk aan de prijs in vergelijk met een SL. Scheelt toch zo'n €700,-.
Als je de 135 pen (die ik ook heb) vervangt voor een 130mm pen.
Dit zou het verschil zijn:
Relatief lengteveschil 0,0 2,0
Relatief lengteveschil (reach) 0,0 -0,3
Relatieve drop 0,0 -2,1
Relatieve drop (stack) 0,0 -1,8
Dit is zonder spacers maar wel incl het 16mm i-lock systeem.
Bij een L is het als volgt (ook met een 13cm stem). Scheelt dus ook niet heel veel. Vooral de drop word dan groter (wat voor jou niet wenselijk is.
Relatief lengteveschil 0,0 -8,7
Relatief lengteveschil (reach) 0,0 -11,3
Relatieve drop 0,0 17,0
Relatieve drop (stack) 0,0 17,2
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Klopt. Je komt met het i-lock systeem zonder spacers op exact dezelfde hoogte uit.
Ilock systeem staat 16mm. Maar onder de ring zit nog een rubberen ringetje van 2mm. Dus eigenlijk 18mm.
Hoe vast draaien jullie die i lock eigenlijk? Bij mij zie je dat de ringen bij de schroef tijdens het vastdraaien wat open gaat staan..
Hoe vast draaien jullie die i lock eigenlijk? Bij mij zie je dat de ringen bij de schroef tijdens het vastdraaien wat open gaat staan..
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
ik typte eerder dat de volgorde zou kunnen zijn:amclassic-fan schreef:Ik vind het er wel vreemd uit zien. De Canyon pen kan veel setback hebben, maar als de klem maximaal naar voren gemonteerd is zoals op de foto is de setback slechts 15 mm. Het zadel staat ook nog maximaal naar voren geschoven op de rails. Als je lange benen hebt is het helemaal niet logisch om dat zadel zover naar voren te schuiven. Het zadel een beetje naar voren schuiven is geen probleem als dat nodig is, omdat 't stuur anders buiten bereik is. Maar in dit geval kan er best een cm kortere stuurpen gemonteerd worden en het zadel een cm naar achter geschoven worden. Dan is 't gewicht een stuk beter tussen de beide wielen verdeelt.gaisdergerman schreef:Ik vind de afstelling er niet vreemd uit zien. Dat het zadel ver naar voren (lijkt) te staan komt ook door de zadelpen van Canyon. Volgens mij kan je die behoorlijk ver naar achter zetten.
Heeft er overigens iemand een foto van een CF SLX (of SL) in maat XL? Kan deze op het net nergens vinden.
Achterberg doet altijd 't zelfde. Zadel maximaal naar voren, dan moet het dus ook omhoog, anders zit je veel lager. Vervolgens moet er meestal een 130 of 140 mm stuurpen op die direct op het balhoofd gemonteerd moet worden. Meestal komt er nog de boodschap bij dat het frame eigenlijk niet past, omdat hij de boel nog extremer wilt hebben.
Bij Argos (waar hij mee verbonden is als arts) trekken ze zich iig duidelijk niets van zijn ideeën qua positie aan.
1. bepalen zadelhoogte
2. juiste houding voeten
3. bepalen setback op basis van de optimale hoek
maar volgens jou zou het dan moeten zijn:
1. juiste houding voeten
2. bepalen setback
3. bepalen zadelhoogte op basis van de juiste hoek
klopt dat?
wat betreft de drop. Het is niet zo dat mij werd geadviseerd om diep(er) te zitten. ik had bij wijze van test m'n stuurpen al een tijdje direct op de i lock gemonteerd om te kijken of me dat beviel. Verder geen last van (onder)rug daardoor.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die setback is ook niet zo heilig als sommige doen voorkomen. Op een tijdritfiets (waar je veel verder naar voren zit met 't zadel) kan je ook gewoon hard fietsen. Als je jezelf alleen op de fiets ver naar voren schuift komt er meer gewicht op 't voorwiel en wordt 't stuurgedrag van de fiets negatief beinvloed.
Met diep zitten is niets mis zolang je geen klachten kwijt en wel je kracht kwijt kunt. Sommige bikefitters zetten iedereen als een 'huisvrouwtje' op de fiets, dat slaat ook weer nergens op wat mij betreft.
Met diep zitten is niets mis zolang je geen klachten kwijt en wel je kracht kwijt kunt. Sommige bikefitters zetten iedereen als een 'huisvrouwtje' op de fiets, dat slaat ook weer nergens op wat mij betreft.
- Stuntman Mike
- Forum-lid
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04
+1, het is ook niet voor niets een racefiets.amclassic-fan schreef:Die setback is ook niet zo heilig als sommige doen voorkomen. Op een tijdritfiets (waar je veel verder naar voren zit met 't zadel) kan je ook gewoon hard fietsen. Als je jezelf alleen op de fiets ver naar voren schuift komt er meer gewicht op 't voorwiel en wordt 't stuurgedrag van de fiets negatief beinvloed.
Met diep zitten is niets mis zolang je geen klachten kwijt en wel je kracht kwijt kunt. Sommige bikefitters zetten iedereen als een 'huisvrouwtje' op de fiets, dat slaat ook weer nergens op wat mij betreft.