Na meer dan 10 jaar en 80.000 km tubeless op de racefiets met altijd positief gebruik van Doc Blue daarbij kan ik mij hier verder niet in vinden en heb zelfs nog nooit ergens c.q. op andere fora's van dit 'plak' probleem gelezen. Dat een maal opgedroogde latex zich niet zo makkelijk laat verwijderen is mijn inziens niet zo verwonderlijk en niet onoverkomelijk want je trekt/pulkt het er zo vanaf. Ik denk eerder dat het zgn. 'plakken' een probleem van de rubbersamenstelling is van de Corsa Control en niet van Doc Blue.Baldwin schreef: ↑28 jun 2023 12:23 Het grote nadeel in mijn ervaring met Doc Blue is dat het, eenmaal opgedroogd, niet meer te verwijderen is uit de band, maar wel blijft plakken. Hierdoor was het nagenoeg onmogelijk om een setje Corsa Controls weer te laten ploppen, omdat de binnenkant van de wang continu tegen de binnenkant van het loopvlak plakte. Sindsdien gebruik ik Caffélatex, als dat is opgedroogd trek je dat als een vel uit de binnenkant van de band.
Ik kan me voorstellen dat met bovenstaande eigenschappen dat Doc Blue beter gaten dicht dan Caffélatex, maar de ellende die ik had met de Corsa Controls hoef ik niet meer .
Tubeless
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ervaar wel wat Baldwin aangeeft over de notubes mbt tot het indrogen.
Als ik gewoon weer nieuwe vloeistof toevoegd werkt het wel, maar dan hoopt het weer snel ergens op.
Het heeft er ook mee te maken hoe lang de band stilstaat, als je wekelijks of tweewekelijks rijd gaat het wel.
Maar staat je wiel wel eens een paar weken of maanden stil ervaar ik dit probleem ook.
Bij racebanden vinden ik dat niet zo,n ding, die rijd ik in 1x op.
Maar MTB wissel ik nog wel eens en dan is de muc-off echt wel heel fijn.
Ik zal eens een foto maken met een notubes vloeistof en muc off als ze van de velg zijn.
@kiekeboo, schudden heeft heel veel invloed, als je dat niet goed doet zitten alle kristallen beneden en als je bv een hele oude fles hebt die in een schuur bv de hele zomer elke dag 30 graden van tempratuur wisselt helt dat ook niet. Bewaar het ergens binnen waar d etempratuur constant is
Twee banden gevonden een met notubes en een met muc off, beide achteraf afgespoten met de tuinslang.
Als ik gewoon weer nieuwe vloeistof toevoegd werkt het wel, maar dan hoopt het weer snel ergens op.
Het heeft er ook mee te maken hoe lang de band stilstaat, als je wekelijks of tweewekelijks rijd gaat het wel.
Maar staat je wiel wel eens een paar weken of maanden stil ervaar ik dit probleem ook.
Bij racebanden vinden ik dat niet zo,n ding, die rijd ik in 1x op.
Maar MTB wissel ik nog wel eens en dan is de muc-off echt wel heel fijn.
Ik zal eens een foto maken met een notubes vloeistof en muc off als ze van de velg zijn.
@kiekeboo, schudden heeft heel veel invloed, als je dat niet goed doet zitten alle kristallen beneden en als je bv een hele oude fles hebt die in een schuur bv de hele zomer elke dag 30 graden van tempratuur wisselt helt dat ook niet. Bewaar het ergens binnen waar d etempratuur constant is
Twee banden gevonden een met notubes en een met muc off, beide achteraf afgespoten met de tuinslang.
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 apr 2023 19:31
- Locatie: Maasland (ZH)
Ik wilde het zelf... tubeless... nooit meer lek ..... het repareert zichzelf .... de fietspomp kan bij wijze van spreken op marktplaats. Nou hier komt mijn ervaring: Niet omgepraat maar eigen keuze, ik zag de voordelen van tubeless wel in. Het aanbrengen was even werk, maar dan heb je ook wat. Dan begint het... dagelijks de bandjes controleren, want achter loopt het toch elke keer weer terug... Beetje sealant erbij... maar oké op den duur toch dicht. Op vakantie naar Frankrijk.. Geen problemen, behalve die terug lopende spanning weer... Op de weg naar huis niet de banden gecontroleerd en thuisgekomen lege band. Even oppompen dan maar... nou nix van dat alles... direct weer leeg... Controleren op lekken... Niets.... luisteren .... ik hoor lucht.... maar waar vandaan?... Uiteindelijk blijkt het uit de velg te komen.. Dus velglint? Band eraf... Wat een troep zeg die latex... helemaal onder ... schoonmaken en daar is de oorzaak... de warmte in de kofferbak had kennelijk het velglint losgeweekt (of iets dergelijks) het zat in ieder geval los... nou ja... schoonmaken , ontvetten, nieuw velglint etc.... band op druk ! In één keer !
Dus uitgezien naar het eerste ritje thuis... rij ik na een km of 18 in een spleet in het asfalt.... lek!! Niet te repareren.... Het sleuteltje 11 van de reparatie tool past niet op het ventiel... want dat is geen 11 steek... Pech, anders had er een binnen band in gegaan... Intussen weer onder de bende doe ik de call of shame .... Ik wordt door vrouwlief opgehaald en heb zojuist (wéér onder de latex) alles eruit gehaald en heeerlijk de binnenbandjes er weer ingedaan.....
LEVE DE BINNENBAND !!
Dus uitgezien naar het eerste ritje thuis... rij ik na een km of 18 in een spleet in het asfalt.... lek!! Niet te repareren.... Het sleuteltje 11 van de reparatie tool past niet op het ventiel... want dat is geen 11 steek... Pech, anders had er een binnen band in gegaan... Intussen weer onder de bende doe ik de call of shame .... Ik wordt door vrouwlief opgehaald en heb zojuist (wéér onder de latex) alles eruit gehaald en heeerlijk de binnenbandjes er weer ingedaan.....
LEVE DE BINNENBAND !!
Na 2000km nog geen problemen gehad, het mag ook eens postief zijn over tubeless. Voor de rit pomp ik men bandjes op, maar dat deed ik ook met binnenband. Nog geen nadelen ontdekt van het tubeless rijden. 28mm good year eagle band op zipp 303s met stan's sealant.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)
Specialized Crave (2013)
+1 hier net geen 2000km op Schwalbe Pro One TLE en Zipp 303FC. Nu reed ik al weinig lek en ik hoop dat dat met TL nu nog minder zal voorkomen. Ook hier controleer ik de banden toch zeker eenmaal per week op druk. In de praktijk moet er dan ook wat lucht bij. Voordeel van de Zipp's is natuurlijk dat er max. 5 bar in mag. En in mijn geval zit er achter 4.5 en voor iets meer dan 4 bar in. Dus de druk is aanmerkelijk lager dan ik hier bij sommige lees (die dus een gat niet gedicht krijgen).Daantje92 schreef: ↑28 jun 2023 21:46 Na 2000km nog geen problemen gehad, het mag ook eens postief zijn over tubeless. Voor de rit pomp ik men bandjes op, maar dat deed ik ook met binnenband. Nog geen nadelen ontdekt van het tubeless rijden. 28mm good year eagle band op zipp 303s met stan's sealant.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is heel simpel een dorentje of heel kleine gaatje van 1mm dicht misschien nog wel met 5 of 6 bar.
Maar een scheurtje van bv 4mm kan je vergeten, dan loopt ie altijd af naar een veel lagere druk als het gat al dicht.
En dat hangt ook weer af van de staat van de vloeistof, hoeveelheid vloeistof, plaats van het lek, weersomstandigheden.
Er is zijn maar twee redenen om voor tubeless te kiezen.
(beperkte) lekbescherming
Veiligheid bij een lek, het duurt wat langer voor een band plat staat.
Dan komt er altijd weer iemand met een lagere banden spanning, maar waarom zou je dat willen?
Comfort, maar dat is maar deels afhankelijk van je bandenspanning en heeft veel meer met de structuur van de band te maken en dat kan met een biba ook.
Dus ik snap heel goed dat mensen er geen zin in hebben. Als je onderhoud niet als hobby hebt, zou ik zeker in de polder nooit tubeless rijden.
Maar een scheurtje van bv 4mm kan je vergeten, dan loopt ie altijd af naar een veel lagere druk als het gat al dicht.
En dat hangt ook weer af van de staat van de vloeistof, hoeveelheid vloeistof, plaats van het lek, weersomstandigheden.
Er is zijn maar twee redenen om voor tubeless te kiezen.
(beperkte) lekbescherming
Veiligheid bij een lek, het duurt wat langer voor een band plat staat.
Dan komt er altijd weer iemand met een lagere banden spanning, maar waarom zou je dat willen?
Comfort, maar dat is maar deels afhankelijk van je bandenspanning en heeft veel meer met de structuur van de band te maken en dat kan met een biba ook.
Dus ik snap heel goed dat mensen er geen zin in hebben. Als je onderhoud niet als hobby hebt, zou ik zeker in de polder nooit tubeless rijden.
Geen stootlekken. Zeker als je bijv. veel in de Ardennen rijdt toch wel een heel groot voordeel.
Met een biba op 4 bar heb je gewoon een veel grotere kans daarop, zelfs op een drempeltje o.i.d.
Met een biba op 4 bar heb je gewoon een veel grotere kans daarop, zelfs op een drempeltje o.i.d.
Als je zo redeneert heeft tubeless rijden helemaal geen nut meer als je toch nooit lek rijd, zoals de meeste van ons.wasbeer2006 schreef: ↑29 jun 2023 09:03 Er is zijn maar twee redenen om voor tubeless te kiezen.
(beperkte) lekbescherming
Veiligheid bij een lek, het duurt wat langer voor een band plat staat.
Dus ik snap heel goed dat mensen er geen zin in hebben. Als je onderhoud niet als hobby hebt, zou ik zeker in de polder nooit tubeless rijden.
Verder denk ik dat als onderhoud niet je hobby is je helemaal geen fiets moet rijden, maar gewoon moet gaan wandelen, toch.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40108
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Welk onderhoud?wasbeer2006 schreef: ↑29 jun 2023 09:03 Als je onderhoud niet als hobby hebt, zou ik zeker in de polder nooit tubeless rijden.
Ik rij nu paar maanden TL op de racer en bevalt prima.
1x lek gehad die ik netjes kon pluggen, verder gewoon probleemloos.
Zowel op de Syncros wielset van mevr75, mijn DT Swiss TLR wielset en de Zipp 303FC.
Wel irritant dat je in 2 dagen een kleine bar verliest, dus echt elke rit pompen.
Less is bore