Krimpkous-Ventielschroefje en er zijn speciaal daarvoor gemaakte rubber plakkers https://nl.aliexpress.com/item/10050046 ... Redirect=yPatrick VB schreef: ↑06 mar 2024 21:44 Tijd voor een volgende domme vraag: hoe verhelpen jullie het geratel van een ventiel in de velg?
Recent (noodgedwongen) andere biba gemonteerd in mijn kopvrouw haar voorwiel.
Het ventiel maakt herrie...
Al poging gedaan met stukje tape maar vandaag was het weer prijs: irriterend geratel.
Het grote domme vragen topic
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Nee, HG body aan de MTB kant is nog altijd dezelfde body als ten tijde van 10 speed. Bij road is de body 1,85mm breder geworden vanaf 11 speed. Aangezien de 11-34 11 speed cassette van de MTB kant kwam heeft die dus een extra spacer nodig om op de bredere road body te passen. Waarom er bij 12 speed nog een onderscheid tussen 11-36 en 11-30 wordt gemaakt weet ik niet maar blijkbaar zijn er nog ergens scenario’s waarbij een MTB of Trekkingfiets met 12 speed 11-36 rondrijdt op een 10 speed (MTB) body.daniel1975 schreef: ↑06 mar 2024 21:14 Ik heb nooit de achtergrond van die spacers begrepen, dus in dit topic mag ik hem stellen:
Waarom gebruikt Shimano die spacers? Body is toch al paar generaties hetzelfde?
-
- Forum-lid
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Schroefje dat bij je ventiel zit?Patrick VB schreef: ↑06 mar 2024 21:44 Tijd voor een volgende domme vraag: hoe verhelpen jullie het geratel van een ventiel in de velg?
Recent (noodgedwongen) andere biba gemonteerd in mijn kopvrouw haar voorwiel.
Het ventiel maakt herrie...
Al poging gedaan met stukje tape maar vandaag was het weer prijs: irriterend geratel.
Ik gebruik een tussenstukje dat dus tussen het ventielschroefje en de velg zit.
Dat tussenstukje glooit aan de velgzijde mee met de velg, bovenop is het plat voor het schroefje.
Dat tussenstukje is van kunststof en ong 1cm hoog, mooie visuele oplossing om ervoor te zorgen dat je ventiel niet meer rammelt in de velg.
Dat tussenstukje zat bij tubeless ventielen van Sensa....
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De cassettes met grotere achtertandwielen kunnen overhangen richting de spaken, omdat er voldoende ruimte is ontstaan door parapluvorm van de spaken. Bij de kleinere tanden lukt dit niet en moest de cassettebody dus breder worden.abdr schreef: ↑06 mar 2024 22:07Nee, HG body aan de MTB kant is nog altijd dezelfde body als ten tijde van 10 speed. Bij road is de body 1,85mm breder geworden vanaf 11 speed. Aangezien de 11-34 11 speed cassette van de MTB kant kwam heeft die dus een extra spacer nodig om op de bredere road body te passen. Waarom er bij 12 speed nog een onderscheid tussen 11-36 en 11-30 wordt gemaakt weet ik niet maar blijkbaar zijn er nog ergens scenario’s waarbij een MTB of Trekkingfiets met 12 speed 11-36 rondrijdt op een 10 speed (MTB) body.daniel1975 schreef: ↑06 mar 2024 21:14 Ik heb nooit de achtergrond van die spacers begrepen, dus in dit topic mag ik hem stellen:
Waarom gebruikt Shimano die spacers? Body is toch al paar generaties hetzelfde?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat je stuurbreedte ongeveer gelijk moet zijn aan je schouderbreedte. Ik zie in een oud fittingrapport dat ik een sb heb van 36cm en mn stuur is 44cm. Ik rij al 10 + jaar met dezelfde breedte dus ga het niet direct wijzigen maar mocht ik een nieuw stuur nodig hebben, kan ik dan beter naar een smaller stuur kijken of niet?
Laten zakken.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Eerst eens uitproberen. Reken er eens aan. Wat is het verschil in diameter tussen de twee?
hun fietsen.
De omtrek (O) van een kettingblad is het aantal tanden (T) x schakellengte. De lengte van een schakel in een fietsketting is 1/2 inch oftwel 12,7mm. De straal of radius (r) wordt gegeven door de vergelijking O = 2 × π × r, dus r = O / (2 × π).
Het verschil in straal tussen 2 kettingbladen wordt dus gegeven door:
r₂ - r₁ = (T₂ - T₁) × 12,7mm / (2 × π)
Nemen we dit verschil tussen de kettingbladen gelijk aan 1 tand dan verschilt de straal:
1 × 12,7mm / (2 × π) = 2,021 mm
Dus bij een verandering van 52 naar 50T wordt de straal van het kettingblad 4mm kleiner. Een derailleur die 4mm te hoog staat ga je zeker merken dus, ja, de derailleur moet zakken.
Hangt er ook vanaf hoe vaak je moet schakelen tijdens die paar ritten.
Ik zou er niks aan veranderen.
Maar als om welke reden dan ook je voorderailleur nu al iets te hoog staat afgesteld gaat het mssn niet lukken
Het verband tussen stuurbreedte en schouderbreedte heb ik zelf nooit begrepen.1094 schreef: ↑14 mar 2024 12:23 Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat je stuurbreedte ongeveer gelijk moet zijn aan je schouderbreedte. Ik zie in een oud fittingrapport dat ik een sb heb van 36cm en mn stuur is 44cm. Ik rij al 10 + jaar met dezelfde breedte dus ga het niet direct wijzigen maar mocht ik een nieuw stuur nodig hebben, kan ik dan beter naar een smaller stuur kijken of niet?
Hoe smaller het stuur, hoe meer aerodynamisch. Maar dit extreem ver doorvoeren is ook niet handig, bijvoorbeeld met een stuur van 20cm breed
Zelf kies ik liever op basis van stuureigenschappen. Een smaller stuur wordt wat nerveuzer, net als bij een kortere stuurpen. Een breder stuur wordt wat stabieler, net als een langere stuurpen.
44cm vind ik best wel aan de brede kant van het spectrum zitten. Toen ik van een ergostuur van 42cm naar een compact stuur van 38cm ging ervaarde ik dat als een verademing.
Maar wat "beter" is dat is erg subjectief, dat kan een ander niet voor je invullen, zeker als het gaat om fietsen.