Canyon
AL is een pak stijver dan de Aeroad. Qua gewicht is er weinig verschil.
Geo van Aeroad is vooral voordeel als je op de AL niet diep en lang genoeg kan zitten.
Ik zou zelf voor wedstrijden voor de AL gaan en dan niet met Di2(die achterderailleur is zwaar ongeval gevoelig. Wordt er ook makkelijk afgetikt in een groep) maar met Force/Ultegra/Athena en het prijs verschil investeren in een set betere wielen. Die Mavic wielen wil je sowieso snel vervangen....
Geo van Aeroad is vooral voordeel als je op de AL niet diep en lang genoeg kan zitten.
Ik zou zelf voor wedstrijden voor de AL gaan en dan niet met Di2(die achterderailleur is zwaar ongeval gevoelig. Wordt er ook makkelijk afgetikt in een groep) maar met Force/Ultegra/Athena en het prijs verschil investeren in een set betere wielen. Die Mavic wielen wil je sowieso snel vervangen....
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
om hier nog even op terug te komen, en dan specifiek over de lengte van de zit: is het nu zo dat hoe dieper je wilt zitten (geen spacers en/of laag balhoofd) des te meer het aan te raden is een kortere stuurpen te nemen? Bij een minder diepe zit komt vaak automatische een langere stuurpen?xytras schreef:Heb je ook niet iets als een optimale zit? Ik probeer het wat duidelijk te formuleren: crankarm horizontaal naar voor, evenwijdig met de grond dus, en daarna de knieschijf loodrecht op de pedaalas. Zo zou de optimale zit/setback moeten zijn, althans volgens de bikefitter alwaar ik ga. Zijn weinig tot geen klachten over de positie hoe de man zijn klanten op de fiets zet.amclassic-fan schreef:Die setback is ook niet zo heilig als sommige doen voorkomen. Op een tijdritfiets (waar je veel verder naar voren zit met 't zadel) kan je ook gewoon hard fietsen. Als je jezelf alleen op de fiets ver naar voren schuift komt er meer gewicht op 't voorwiel en wordt 't stuurgedrag van de fiets negatief beinvloed.
Met diep zitten is niets mis zolang je geen klachten kwijt en wel je kracht kwijt kunt. Sommige bikefitters zetten iedereen als een 'huisvrouwtje' op de fiets, dat slaat ook weer nergens op wat mij betreft.
Ik doe een poging om jouw vraag te beantwoorden. Daar waar nodig vullen anderen me bij of corrigeren zij verkeerde beschrijvingen:monsieurpinot schreef:om hier nog even op terug te komen, en dan specifiek over de lengte van de zit: is het nu zo dat hoe dieper je wilt zitten (geen spacers en/of laag balhoofd) des te meer het aan te raden is een kortere stuurpen te nemen? Bij een minder diepe zit komt vaak automatische een langere stuurpen?
Een diepe of minder diepe zit bereik je door het hoogteverschil tussen je zadel en je stuur aan te passen. Hoe groter dat verschil, hoe dieper de zit; hoe kleiner het verschil, hoe minder diep de zit. Het verschil kun je bijstellen door bv je zadel hoger of lager te zetten, geen, weinig of veel spacers te plaatsen, een frame met een langere of kortere balhoofd te nemen, een stuurpen te monteren met een grotere of kleinere "rise", jouw stuur meer of minder te kantelen.
Met de lengte van de stuurpen, de lengte van de bovenbuis en de setback van jouw zadel stel je je "stretch" bij: de mate waarin je meer of minder uitgestrekt zit op je fiets. Die stretch is niet hetzelfde als de diepte van je zit. Stretch is een weergave van de mate waarin je meer of minder horizontaal uitgestrekt zit op je fiets. De diepte van je zit geeft weer wat het verschil in hoogte is (dus een verticale verschil) tussen jouw zadel en jouw stuur.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Dank voor de tips!haaldoor schreef:AL is een pak stijver dan de Aeroad. Qua gewicht is er weinig verschil.
Geo van Aeroad is vooral voordeel als je op de AL niet diep en lang genoeg kan zitten.
Ik zou zelf voor wedstrijden voor de AL gaan en dan niet met Di2(die achterderailleur is zwaar ongeval gevoelig. Wordt er ook makkelijk afgetikt in een groep) maar met Force/Ultegra/Athena en het prijs verschil investeren in een set betere wielen. Die Mavic wielen wil je sowieso snel vervangen....
The sky is the limit
-
- Forum-lid
- Berichten: 2864
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Iemand al een foto tegen gekomen van een CF slx in maat xl? Ben benieuwd hoe deze maat eruit ziet.
Sinds vorige week de trotse eigenaar van een nieuwe Canyon Aeroad, en na de nodige lezen van oa dit topic toch ook maar eens een account aangemaakt op het forum.
Het witte stuurlint en zadel zijn reeds vervangen, door een zwart exemplaar. Volgend voorjaar wanneer de winterfiets weer aan de kant gaat, komt de Power2Max er nog op.
Het witte stuurlint en zadel zijn reeds vervangen, door een zwart exemplaar. Volgend voorjaar wanneer de winterfiets weer aan de kant gaat, komt de Power2Max er nog op.
Heel fraai! Direct maar zadel, wielen en stuurlint vervangen? Dat is in elk geval een hele verbetering . Gek dat die combi met rood alleen bij de Di frames te krijgen is. Staat 'm goed namelijk!
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
Ik heb nogmaals even een vraagje over het aandraaien van die i-lock.
Ik moet wel iets langer door de weerstand heendraaien voordat ik geen hoorbare (stuiteren voorwiel) speling meer heb. Het stuur draait nog soepel heen en weer.. het bovenste streepje zit tussen de middelste en laatste streepje op de i-lock in. Is dit zo goed?
Het gekke is dat er nooit speling op zit, ook niet als ik de i-lock volledig los heb. Als ik dan de voorrem indruk en de fiets voor en achteruit beweeg zit er geen speling in, wel hoorbare speling in het balhoofd als ik hem laat stuiteren.
Ik moet wel iets langer door de weerstand heendraaien voordat ik geen hoorbare (stuiteren voorwiel) speling meer heb. Het stuur draait nog soepel heen en weer.. het bovenste streepje zit tussen de middelste en laatste streepje op de i-lock in. Is dit zo goed?
Het gekke is dat er nooit speling op zit, ook niet als ik de i-lock volledig los heb. Als ik dan de voorrem indruk en de fiets voor en achteruit beweeg zit er geen speling in, wel hoorbare speling in het balhoofd als ik hem laat stuiteren.