Pagina 445 van 1870
Re: Canyon topic
Geplaatst: 08 okt 2013 21:23
door haaldoor
AL is een pak stijver dan de Aeroad. Qua gewicht is er weinig verschil.
Geo van Aeroad is vooral voordeel als je op de AL niet diep en lang genoeg kan zitten.
Ik zou zelf voor wedstrijden voor de AL gaan en dan niet met Di2(die achterderailleur is zwaar ongeval gevoelig. Wordt er ook makkelijk afgetikt in een groep) maar met Force/Ultegra/Athena en het prijs verschil investeren in een set betere wielen. Die Mavic wielen wil je sowieso snel vervangen....
Re: Canyon topic
Geplaatst: 09 okt 2013 00:02
door monsieurpinot
xytras schreef:amclassic-fan schreef:Die setback is ook niet zo heilig als sommige doen voorkomen. Op een tijdritfiets (waar je veel verder naar voren zit met 't zadel) kan je ook gewoon hard fietsen. Als je jezelf alleen op de fiets ver naar voren schuift komt er meer gewicht op 't voorwiel en wordt 't stuurgedrag van de fiets negatief beinvloed.
Met diep zitten is niets mis zolang je geen klachten kwijt en wel je kracht kwijt kunt. Sommige bikefitters zetten iedereen als een 'huisvrouwtje' op de fiets, dat slaat ook weer nergens op wat mij betreft.
Heb je ook niet iets als een optimale zit? Ik probeer het wat duidelijk te formuleren: crankarm horizontaal naar voor, evenwijdig met de grond dus, en daarna de knieschijf loodrecht op de pedaalas. Zo zou de optimale zit/setback moeten zijn, althans volgens de bikefitter alwaar ik ga. Zijn weinig tot geen klachten over de positie hoe de man zijn klanten op de fiets zet.
om hier nog even op terug te komen, en dan specifiek over de lengte van de zit: is het nu zo dat hoe dieper je wilt zitten (geen spacers en/of laag balhoofd) des te meer het aan te raden is een kortere stuurpen te nemen? Bij een minder diepe zit komt vaak automatische een langere stuurpen?
Re: Canyon topic
Geplaatst: 09 okt 2013 13:43
door jackbrown
monsieurpinot schreef:om hier nog even op terug te komen, en dan specifiek over de lengte van de zit: is het nu zo dat hoe dieper je wilt zitten (geen spacers en/of laag balhoofd) des te meer het aan te raden is een kortere stuurpen te nemen? Bij een minder diepe zit komt vaak automatische een langere stuurpen?
Ik doe een poging om jouw vraag te beantwoorden. Daar waar nodig vullen anderen me bij of corrigeren zij verkeerde beschrijvingen:
Een diepe of minder diepe zit bereik je door het hoogteverschil tussen je zadel en je stuur aan te passen. Hoe groter dat verschil, hoe dieper de zit; hoe kleiner het verschil, hoe minder diep de zit. Het verschil kun je bijstellen door bv je zadel hoger of lager te zetten, geen, weinig of veel spacers te plaatsen, een frame met een langere of kortere balhoofd te nemen, een stuurpen te monteren met een grotere of kleinere "rise", jouw stuur meer of minder te kantelen.
Met de lengte van de stuurpen, de lengte van de bovenbuis en de setback van jouw zadel stel je je "stretch" bij: de mate waarin je meer of minder uitgestrekt zit op je fiets. Die stretch is niet hetzelfde als de diepte van je zit. Stretch is een weergave van de mate waarin je meer of minder horizontaal uitgestrekt zit op je fiets. De diepte van je zit geeft weer wat het verschil in hoogte is (dus een verticale verschil) tussen jouw zadel en jouw stuur.
Re: Canyon topic
Geplaatst: 09 okt 2013 18:55
door bas
haaldoor schreef:AL is een pak stijver dan de Aeroad. Qua gewicht is er weinig verschil.
Geo van Aeroad is vooral voordeel als je op de AL niet diep en lang genoeg kan zitten.
Ik zou zelf voor wedstrijden voor de AL gaan en dan niet met Di2(die achterderailleur is zwaar ongeval gevoelig. Wordt er ook makkelijk afgetikt in een groep) maar met Force/Ultegra/Athena en het prijs verschil investeren in een set betere wielen. Die Mavic wielen wil je sowieso snel vervangen....
Dank voor de tips!
Re: Canyon topic
Geplaatst: 11 okt 2013 09:08
door gaisdergerman
Iemand al een foto tegen gekomen van een CF slx in maat xl? Ben benieuwd hoe deze maat eruit ziet.
Re: Canyon topic
Geplaatst: 11 okt 2013 14:27
door Anko
Sinds vorige week de trotse eigenaar van een nieuwe Canyon Aeroad, en na de nodige lezen van oa dit topic toch ook maar eens een account aangemaakt op het forum.
Het witte stuurlint en zadel zijn reeds vervangen, door een zwart exemplaar. Volgend voorjaar wanneer de winterfiets weer aan de kant gaat, komt de Power2Max er nog op.
Re: Canyon topic
Geplaatst: 11 okt 2013 14:47
door jsprbcn
Mooi spul hoor!
Re: Canyon topic
Geplaatst: 11 okt 2013 19:03
door brekson
Mooi
Re: Canyon topic
Geplaatst: 11 okt 2013 20:17
door tomtom
Heel fraai! Direct maar zadel, wielen en stuurlint vervangen? Dat is in elk geval een hele verbetering
. Gek dat die combi met rood alleen bij de Di frames te krijgen is. Staat 'm goed namelijk!
Re: Canyon topic
Geplaatst: 11 okt 2013 20:36
door Kornuit
Ik heb nogmaals even een vraagje over het aandraaien van die i-lock.
Ik moet wel iets langer door de weerstand heendraaien voordat ik geen hoorbare (stuiteren voorwiel) speling meer heb. Het stuur draait nog soepel heen en weer.. het bovenste streepje zit tussen de middelste en laatste streepje op de i-lock in. Is dit zo goed?
Het gekke is dat er nooit speling op zit, ook niet als ik de i-lock volledig los heb. Als ik dan de voorrem indruk en de fiets voor en achteruit beweeg zit er geen speling in, wel hoorbare speling in het balhoofd als ik hem laat stuiteren.
Re: Canyon topic
Geplaatst: 11 okt 2013 20:47
door jsprbcn
Ik heb je bericht gezien, alleen wacht ik op mijn telefoon om een foto te kunnen maken....
Re: Canyon topic
Geplaatst: 11 okt 2013 22:16
door Kornuit
Bedankt Jasper. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe hard de stuurpen is aangedrukt voordat hij wordt vastgedraaid. Hoe harder aangedrukt, hoe minder ver de schroef in hoeft.