Tubeless
Heeft er iemand ervaring met het tubeless maken van de roval clx 1 serie zowel de rapide als alpinist.
Je kan we het eea vinden dat het sporadisch wordt gedaan maar specialized geeft zelf aan dat het niet kan.
Op zich wil ik graag tubeless rijden maar advies van specialized volgen lijkt mij wenselijk maar aangezien het soms gedaan wordt zonder issues twijfel ik om het te proberen. Ik kan alleen veel te weinig ervaringen vinden van mensen die het doen om echt de knoop door te hakken. Maar misschien zegt dat al genoeg.
Je kan we het eea vinden dat het sporadisch wordt gedaan maar specialized geeft zelf aan dat het niet kan.
Op zich wil ik graag tubeless rijden maar advies van specialized volgen lijkt mij wenselijk maar aangezien het soms gedaan wordt zonder issues twijfel ik om het te proberen. Ik kan alleen veel te weinig ervaringen vinden van mensen die het doen om echt de knoop door te hakken. Maar misschien zegt dat al genoeg.
Voor mij is comfort een van de redenen voor tubeless. Met mijn 90-95kg kan ik met een biba echt niet op 4.5bar rijden zonder elke rit een stootlek te hebben. Met een TPU ipv butyl ging het al iets beter en reed ik op 6bar ipv 7 achter (voor meestal ~0.5bar lager). Tubeless rij ik achter op 4.5bar en dat is echt een genot. Snelheid is leuk, maar met een cw die vergelijkbaar is met een kleine schuur ga ik toch nooit hoge gemiddeldes halen. En waarvoor ook? Ik rij voor m'n plezier en mn conditie. Strava winnen is niet een van mijn doelen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die mag er inderdaad bij. Dat klopt, dat gaat sneller dan je denkt.
Zeker in afdalingen met het Belgische of Italiaanse asphalt.
Voor de andere reacties. Ik vind onderhoud leuk, ook de vieze klussen
Maar er is echt een groot deel (die waarschijnlijk hier niet veel komen) dat elke minuut dat ze hebben willen fietsen en niet sleutelen.
Comfort is echt geen issue, dat ligt aan de structuur van de band. Dat je een lagere spanning rijd komt ook deels door het stugere karkas. Bv een schwalbe 31mm netto reed op 4.2 a 4.3 perfect. Een Pirelli met die breedte moet gewoon een halve bar lager voor hetzelfde comfort. Heel veel vergelijken soepele (oudere) band met biba met een nieuwe veel stuggere TL band. De spanning alleen bepaald het comfort niet.
Voor de duidelijkheid ik rijd op alle wielen tubeless. Het is niet perse mijn mening. Maar ik kan me goed voorstellen dat je er geen zin in hebt. Zeker niet als het bv de eerste paar keer niet lekker gaat of pech hebt.
Net als met bv kettingwax, daar ben ik echt wel ff mee aan het klooien geweest voordat het 2 a 300 kilometer stil is. Terwijl als het goed gaat het echt wel grote voordelen heeft.
Er waren Roval wielen die volgens Specialized niet geschikt waren voor tubeless. Mochten jouw wielen daar onder vallen, ga dan niet klooien.NickU schreef: ↑29 jun 2023 12:01 Heeft er iemand ervaring met het tubeless maken van de roval clx 1 serie zowel de rapide als alpinist.
Je kan we het eea vinden dat het sporadisch wordt gedaan maar specialized geeft zelf aan dat het niet kan.
Op zich wil ik graag tubeless rijden maar advies van specialized volgen lijkt mij wenselijk maar aangezien het soms gedaan wordt zonder issues twijfel ik om het te proberen. Ik kan alleen veel te weinig ervaringen vinden van mensen die het doen om echt de knoop door te hakken. Maar misschien zegt dat al genoeg.
Niet zijken maar reiden !
Bijna elke niet tubeless ready velg kan je tubeless maken. Ik kan mij voorstellen dat je er geen zin in hebt dit tubeless topic in zijn geheel door te lezen, maar je zou daar over veel ervaringen kunnen vinden.NickU schreef: ↑29 jun 2023 12:01 Heeft er iemand ervaring met het tubeless maken van de roval clx 1 serie zowel de rapide als alpinist.
Je kan we het eea vinden dat het sporadisch wordt gedaan maar specialized geeft zelf aan dat het niet kan.
Op zich wil ik graag tubeless rijden maar advies van specialized volgen lijkt mij wenselijk maar aangezien het soms gedaan wordt zonder issues twijfel ik om het te proberen. Ik kan alleen veel te weinig ervaringen vinden van mensen die het doen om echt de knoop door te hakken. Maar misschien zegt dat al genoeg.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou het nooit iemand anders aanraden omdat ik niet vanaf een scherm kan zien hoe kundig iemand is.
Gaat de band redelijk strak op de velg, zou het moeten kunnen. Maar wat is dan weer redelijk strak?
Ik zou het dus gewoon afraden om ongelukken te voorkomen. Het is aan jouw in te schatten of je je er prettig bij voelt om het te doen.
Gaat de band redelijk strak op de velg, zou het moeten kunnen. Maar wat is dan weer redelijk strak?
Ik zou het dus gewoon afraden om ongelukken te voorkomen. Het is aan jouw in te schatten of je je er prettig bij voelt om het te doen.
Vandaag mijn schwalbe pro one gemonteerd. Wat een zalige band is dat.
ging er makkelijker op dan mijn clincher continental gp5000.
Plopte direct op de velg en bleef gewoon mooi op druk zonder sealant.
Ik zou het bijna als hobby doen als het zo makkelijk gaat.
ging er makkelijker op dan mijn clincher continental gp5000.
Plopte direct op de velg en bleef gewoon mooi op druk zonder sealant.
Ik zou het bijna als hobby doen als het zo makkelijk gaat.
Ik kwam van de gewone GP5000 25mm met binnenband, die reed ik achteraan op 6 bar.wasbeer2006 schreef: ↑29 jun 2023 13:16Die mag er inderdaad bij. Dat klopt, dat gaat sneller dan je denkt.
Zeker in afdalingen met het Belgische of Italiaanse asphalt.
Voor de andere reacties. Ik vind onderhoud leuk, ook de vieze klussen
Maar er is echt een groot deel (die waarschijnlijk hier niet veel komen) dat elke minuut dat ze hebben willen fietsen en niet sleutelen.
Comfort is echt geen issue, dat ligt aan de structuur van de band. Dat je een lagere spanning rijd komt ook deels door het stugere karkas. Bv een schwalbe 31mm netto reed op 4.2 a 4.3 perfect. Een Pirelli met die breedte moet gewoon een halve bar lager voor hetzelfde comfort. Heel veel vergelijken soepele (oudere) band met biba met een nieuwe veel stuggere TL band. De spanning alleen bepaald het comfort niet.
Voor de duidelijkheid ik rijd op alle wielen tubeless. Het is niet perse mijn mening. Maar ik kan me goed voorstellen dat je er geen zin in hebt. Zeker niet als het bv de eerste paar keer niet lekker gaat of pech hebt.
Net als met bv kettingwax, daar ben ik echt wel ff mee aan het klooien geweest voordat het 2 a 300 kilometer stil is. Terwijl als het goed gaat het echt wel grote voordelen heeft.
De Pirelli P0 race in de 28mm variant, ben ik deze week beginnen rijden met 5 bar achteraan.
Mijn eerste indruk was, dat die tubeless Pirelli helemaal niet comfortabeler aanvoelde dat de Conti 5000. Nogthans tubeless 28mm en slechts 5 bar tegenover een 25mm met binnenband.
Zal de druk van de Pirelli's dus nog wat moeten laten zakken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja je moet het gewoon even testen.
Pirelli is niet perse de band met het meeste comfort, maar hij blijft wel stabiel en reageert heel liniair op bandenspanning.
Ik reed met de oude pirelli P zero 28mm met biba op 4.5 bar met 82 kilo.
Voor en achter gelijk. Nu heb ik een 30mm achter en 28mm voor, dat vind ik best wel fijn rijden eigenlijk.
Pirelli is niet perse de band met het meeste comfort, maar hij blijft wel stabiel en reageert heel liniair op bandenspanning.
Ik reed met de oude pirelli P zero 28mm met biba op 4.5 bar met 82 kilo.
Voor en achter gelijk. Nu heb ik een 30mm achter en 28mm voor, dat vind ik best wel fijn rijden eigenlijk.
@wasbeer, denk dat ik volgende keer ook voor 30mm achteraan ga kiezen - Heb het nu niet gedaan, omdat ik niet zeker was of het ging passen (Pinarello geeft aan max 28mm, maar er is nog meer dan ruimte genoeg om 2mm breder te gaan).
Ik ga nu zakken naar 4.5 bar achteraan op de P0 28mm.
Ik ga nu zakken naar 4.5 bar achteraan op de P0 28mm.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De 28mm valt bij mij op 29.3 netto en de 30 op 31.5 netto.
Beide op een 22c velg. Je weet je een beetje hoe het bij jouw gaat vallen.
Simpel hou je ongeveer 1mm per kant minder over.
Beide op een 22c velg. Je weet je een beetje hoe het bij jouw gaat vallen.
Simpel hou je ongeveer 1mm per kant minder over.