Specialized
Nou, 60 euro voor een band tov van 35 voor een paar watt verschil zou mij een lieve zorg zijn.
Daarnaast lees ik ook dat ze niet erg slijtvast zijn, en dat heeft een Continental GP4000SII dan weer wel
Wat betreft al die leuzen van Specialized over de nieuwe Venge, het meeste zit 'm inderdaad in het randmateriaal en niet zo zeer in het frame.
Wat ik dan wel leuk vind om te lezen is dat ie "on par" zit met een Shiv. Dat zou dan betekenen dat of de Venge ontzettend goed is, of de Shiv ontzettend ruk. Ik geloof al die hype eerlijk gezegd niet zo.. Een shiv zal altijd sneller zijn, al is het al vanwege de houding op die fiets tov de normale fietspositie op de Venge. De fiets op zichzelf is dan misschien net zo snel, maar zonder rijder zegt dat niks.
Prijzen zijn ook echt compleet van de pot gerukt.. Die prijzen voor schoenen en skinsuits.. Je mag er ook wel flink harder van gaan fietsen!
Daarnaast lees ik ook dat ze niet erg slijtvast zijn, en dat heeft een Continental GP4000SII dan weer wel
Wat betreft al die leuzen van Specialized over de nieuwe Venge, het meeste zit 'm inderdaad in het randmateriaal en niet zo zeer in het frame.
Wat ik dan wel leuk vind om te lezen is dat ie "on par" zit met een Shiv. Dat zou dan betekenen dat of de Venge ontzettend goed is, of de Shiv ontzettend ruk. Ik geloof al die hype eerlijk gezegd niet zo.. Een shiv zal altijd sneller zijn, al is het al vanwege de houding op die fiets tov de normale fietspositie op de Venge. De fiets op zichzelf is dan misschien net zo snel, maar zonder rijder zegt dat niks.
Prijzen zijn ook echt compleet van de pot gerukt.. Die prijzen voor schoenen en skinsuits.. Je mag er ook wel flink harder van gaan fietsen!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40036
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wie is dat en op welke vragen?
Less is bore
Chris Yu is zeg maar 'hoofd windtunnel' en hij zit ook in de 'Win Tunnel' filmpjes van Specialized op Youtube. Hij geeft antwoord op alle vragen mbt de geclaimde aero voordelen. Ik vond het ook erg interessant.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
En die "windtunnel" valt bij Specialized onder de marketing afdeling? Kolder die getallen waarmee ze komen, zonder randvoorwaarde te vermelden. Je wint echt geen 96 seconde als je nu al een snelpak hebt, je verliest eerder tijd met dit ontwerp.
Die bandentest die hierboven aangehaald wordt is volgens mij in opdracht van Specialized gedaan. Het zijn tegenwoordig prima banden, maar je moet die test wel met een korreltje zout nemen. Het is ook wel een gevalletje appels met peren vergelijken. Het is logisch dat een zeer lichte, niet lekbestendige band een veel betere rolweerstand heeft. Als je echter bijvoorbeeld Veloflex banden aan het lijstje toe zou voegen zou het er wel anders uit zien. Daarnaast blijft het probleem dat het protocol met deze indoor testen een zeer grote invloed op de resultaten hebben.
Die bandentest die hierboven aangehaald wordt is volgens mij in opdracht van Specialized gedaan. Het zijn tegenwoordig prima banden, maar je moet die test wel met een korreltje zout nemen. Het is ook wel een gevalletje appels met peren vergelijken. Het is logisch dat een zeer lichte, niet lekbestendige band een veel betere rolweerstand heeft. Als je echter bijvoorbeeld Veloflex banden aan het lijstje toe zou voegen zou het er wel anders uit zien. Daarnaast blijft het probleem dat het protocol met deze indoor testen een zeer grote invloed op de resultaten hebben.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Deze nieuwe Venge is een echte wedstrijdfiets die gemaakt is voor wedstrijdrijders. Ik denk dat de gemiddelde wielertoerist niet heel blij wordt van deze fiets. Je zit heel diep (veel spacers ziet er vast niet uit) en het onderhoud aan de fiets is ook bewerkelijker. Daarnaast kan je moeilijker tijdens het rijden je remmen bijstellen ect.
Er zitten zeker mooie aspecten aan deze nieuwe Venge, zoals het wegwerken van kabels en de Di2 juncbox, om maar wat te noemen, maar daarnaast oogt de fiets naar mijn mening niet elegant, wat bonkig en druk. Ik vind de stuurpen niet mooi, de achterremkabel, en ook de lage aanzet van de achter driehoek, is niet zo mijn ding.Ik vind dus het design niet heel geslaagd, maar wellicht gaat het nog wennen. Vanuit een ingenieur bekeken is het wel een sterk staaltje van Specialized waarin ze durven nieuwe wegen te bewandelen.
Ik zie mezelf niet een nieuwe Venge kopen, maar voor snelle mannen en vrouwen die strak in hun vel zitten, en het geld hebben liggen, is het wel een alternatief. Er zullen ongetwijfeld goedkopere versies te koop zijn. Als ik zelf nog een aero racer zou willen hebben, dan zou ik gaan voor de Aeroad van Canyon of de Time Skylon (zie nieuwe uitgave Fiets)
Wat Specialized allemaal schrijft is natuurlijk vergezocht en niet heel genuanceerd. Het zijn altijd de benen die het moeten doen en daarnaast is het lichaam de bepalende factor. Als je als een zoutzak op deze Venge zit, ben je alles behalve aero.
Kortom; De nieuwe Venge is een gewaagde stap van Specialized met zeker potentie voor de toekomst, en zeker indrukwekkend, maar mooi is anders.
Er zitten zeker mooie aspecten aan deze nieuwe Venge, zoals het wegwerken van kabels en de Di2 juncbox, om maar wat te noemen, maar daarnaast oogt de fiets naar mijn mening niet elegant, wat bonkig en druk. Ik vind de stuurpen niet mooi, de achterremkabel, en ook de lage aanzet van de achter driehoek, is niet zo mijn ding.Ik vind dus het design niet heel geslaagd, maar wellicht gaat het nog wennen. Vanuit een ingenieur bekeken is het wel een sterk staaltje van Specialized waarin ze durven nieuwe wegen te bewandelen.
Ik zie mezelf niet een nieuwe Venge kopen, maar voor snelle mannen en vrouwen die strak in hun vel zitten, en het geld hebben liggen, is het wel een alternatief. Er zullen ongetwijfeld goedkopere versies te koop zijn. Als ik zelf nog een aero racer zou willen hebben, dan zou ik gaan voor de Aeroad van Canyon of de Time Skylon (zie nieuwe uitgave Fiets)
Wat Specialized allemaal schrijft is natuurlijk vergezocht en niet heel genuanceerd. Het zijn altijd de benen die het moeten doen en daarnaast is het lichaam de bepalende factor. Als je als een zoutzak op deze Venge zit, ben je alles behalve aero.
Kortom; De nieuwe Venge is een gewaagde stap van Specialized met zeker potentie voor de toekomst, en zeker indrukwekkend, maar mooi is anders.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zo sportief is de Vias niet icm het gemonteerde stuur. Door die idiote rise komt de boel 2 cm omhoog en het frame is ook niet overdreven sportief. Dat zou Specialized ook niet gauw doen, want fietsen verkoop je niet aan mensen die 'super strak in 't vel zitten'.
Ik vind het persoonlijk een nogal ongelukkige keuze icm de -17 graden stuurpen. Zal wel liggen aan mijn engineering instelling dat ik gewoon de kortste weg van A naar B zou kiezen. In dit geval komt dat neer op iets van een -6 graden stuurpen met een normaal stuur.
Ik vind het persoonlijk een nogal ongelukkige keuze icm de -17 graden stuurpen. Zal wel liggen aan mijn engineering instelling dat ik gewoon de kortste weg van A naar B zou kiezen. In dit geval komt dat neer op iets van een -6 graden stuurpen met een normaal stuur.
Op hun site is het een beetje een appels/peren vergelijking (Tarmac met lage wielen vs .Venge met hoge wielen), maar op de vraag wat de nieuwe Venge t.o.v. de oude doet bij gelijke wielen/kleding/helm zeiden ze:
**
In terms of time saved, we're talking about 60 sec/40km from the Venge ViAS vs. your existing Venge. Roughly 12 W @ 40 km/h (>20W at 48 km/h)
**
Niet dat ik een uur lang 40 kan rijden, maar die 12W klink me op zich niet onaannemelijk.
Als je dat wegzet tegen die prijs van 12.5k$ kan eenieder zijn eigen keuze maken
En ik ben uiteraard erg benieuwd wat hij doet tegen bv de Cervelo S5 of Canyon Aeroad.
**
In terms of time saved, we're talking about 60 sec/40km from the Venge ViAS vs. your existing Venge. Roughly 12 W @ 40 km/h (>20W at 48 km/h)
**
Niet dat ik een uur lang 40 kan rijden, maar die 12W klink me op zich niet onaannemelijk.
Als je dat wegzet tegen die prijs van 12.5k$ kan eenieder zijn eigen keuze maken
En ik ben uiteraard erg benieuwd wat hij doet tegen bv de Cervelo S5 of Canyon Aeroad.
Laatst gewijzigd door knukkel op 26 jun 2015 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik deel je mening, en ik denk dat Specialized er beter aan gedaan zou hebben om ook een versie met een normaal stuur en spacers onder de stuurpen zou hebben gepresenteerd. Een Venge is weliswaar het mooiste zonder extra spacers onder de stuurpen. Dat zal bij deze nieuwe Venge niet anders zijn. Voor mij zou dat al te diep zitten betekenen dus vandaar dat ik de Venge al heel sportief vind qua geometrie als je geen spacers monteert.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
En daarbij kun je de hoogte ook niet meer aanpassen.
Je moet van tevoren de maten doorgeven en dan wordt hij op de juiste hoogte (spacers) afgeleverd, waarschijnlijk omdat het allemaal nogal nauw komt om alle kabels er door te leiden.
Voor zover ik begreep gaat daarna aanpassen in principe niet meer. Ook handig met doorverkopen!
Je moet van tevoren de maten doorgeven en dan wordt hij op de juiste hoogte (spacers) afgeleverd, waarschijnlijk omdat het allemaal nogal nauw komt om alle kabels er door te leiden.
Voor zover ik begreep gaat daarna aanpassen in principe niet meer. Ook handig met doorverkopen!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16468
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je moet eens nagaan hoeveel watt er de laatste jaren al gewonnen is door allerlei zogenoemde "verbeteringen" aan de fietsen.knukkel schreef:Op hun site is het een beetje een appels/peren vergelijking (Tarmac met lage wielen vs .Venge met hoge wielen), maar op de vraag wat de nieuwe Venge t.o.v. de oude doet bij gelijke wielen/kleding/helm zeiden ze:
**
In terms of time saved, we're talking about 60 sec/40km from the Venge ViAS vs. your existing Venge. Roughly 12 W @ 40 km/h (>20W at 48 km/h)
**
Niet dat ik een uur lang 40 kan rijden, maar die 12W klink me op zich niet onaannemelijk.
Als je dat wegzet tegen die prijs van 12.5k$ kan eenieder zijn eigen keuze maken
En ik ben uiteraard erg benieuwd wat hij doet tegen bv de Cervelo S5 of Canyon Aeroad.
Als je de reclamepraatjes van de laatste jaren bij elkaar optelt dat rij je al snel 40km/u zonder te trappen
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend