Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 14 okt 2013 11:11

Xl komt het dichtst in de buurt.

L zou ook kunnen maar dan is de drop bijna 2cm groter.

remirom
Forum-lid

remirom 14 okt 2013 11:25

Niew hier maar soit,

Ook een canyon ultimate CF besteld,
ik heb in princiepe dezelfde (lichaams)maten als Frankfiets, BBlengte 84, totale lengte 182.
Op de canyon tool kwam ik steevast op de large uit, ook afgetoetst met men huidige fiets; een alu merckx M56 (ik en dus een belg ;-) ) , kwam die toch min of meer in de buurt van de Large bij canyon (de zogezegde 58) . vooral de hoogte van het balhoofd kwam een stuk lager uit bij de medium canyon waardoor ik wat meer spacers ging moeten plaatsen dan bij de large; voor de rest lijken de medium kader en de large kader vrij dicht bij elkaar te liggen.

Ook nog een mail gestuurd naar canyon met de vraag ivm de kadermaat, daar bevestigde men de Large, eveneens kon de fiets teruggestuurd worden en omruilen met een medium indien de large niet goed zou zijn. (echter wel omslachtig en als je de huidige wachttijden ziet, al tot Mei 2014 in bepaalde maten/afmontage)

PS :qua kleuren, na lang twijfelen toch zwart/wit met gele toets gekozen, ... ben benieuwd. Fiets zou normaal volgende week verstuurd worden
PS 2 : @Frankfiets, zou me nu geen zorgen maken hoor, maten liggen dicht bij elkaar en fietsmaat is behalve van lichaamsbouw ook wa persoonsafhankelijk

Frankfiets
Forum-lid

Frankfiets 14 okt 2013 11:55

@ Remirom.
apart dat jij dan bij een L uit komt. Waaraan zou dat kunnen ligggen? Want als ik mijn lengte en BBL met 1 cm verhoog komt er nog maat M uit.

Dit zijn al mijn maten:
lengte 182
BBL 84
romplengte 65
Armlengte: 63

Wat verschilt er bij jou?

remirom
Forum-lid

remirom 14 okt 2013 12:05

niet zeker maar ik dacht dat de volgende mijn maten waren

lengte 182
BBL 88
Romplengte 65
Armlengte 66

Enkel de armen lijken te verschillen ...

Frankfiets
Forum-lid

Frankfiets 14 okt 2013 12:13

Ik denk dat het te maken heeft met het verschil van 4 cm BBL. Wanneer ik al mijn maten met 2cm vergroot blijft er maat M uitkomen. Denk dat we allebei goed zitten dan met onze keuze.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 14 okt 2013 12:42

Je kunt beter een fiets hebben die iets kleiner is dan een die te groot is. Met een langere zadelpen, stuurpen enz kun je nog heel veel afstellen. Ik denk dat die M prima voor je is.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

remirom
Forum-lid

remirom 14 okt 2013 13:01

Frankfiets schreef:Ik denk dat het te maken heeft met het verschil van 4 cm BBL. Wanneer ik al mijn maten met 2cm vergroot blijft er maat M uitkomen. Denk dat we allebei goed zitten dan met onze keuze.
hoi, ik zie dat je BBL idd 84cm is (had erover gekeken, dacht 88) , daar zal inderdaad het verschil zitten, is immers een van de belangerijkste maten.

@JPAR, inderdaad liever een te klein frame dan een te groot frame, maar nog liever het correcte frame ;) , de maten medium en large ligen zeer dicht bij elkaar, zeker op vlak van boventube, reach etc... het verschil zit hem vooral in de seattube en de hoogte van het balhoofd.
Vandaar dat de binnenbeenlengte zeer belangerijk is.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 14 okt 2013 13:18

Het is in principe simpel. Wil je niet super diep zitten (geen wedstrijden) neem je een wat hoger balhoofd). Wil en niet onbelangrijk kan je makkelijk diep zitten ga je voor een maatje kleiner.

Overigens gaat mijn voorkeur uit naar een fiets zonder spacers (vind dat niet zo mooi). Dus liever een fiets met een hoger balhoofd als eentje met 2cm aan spacers. Maar gelukkig denkt ook iedereen daar anders over (net als de kleur van een frame :-)).

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 14 okt 2013 14:22

remirom schreef:
Frankfiets schreef:Ik denk dat het te maken heeft met het verschil van 4 cm BBL. Wanneer ik al mijn maten met 2cm vergroot blijft er maat M uitkomen. Denk dat we allebei goed zitten dan met onze keuze.
hoi, ik zie dat je BBL idd 84cm is (had erover gekeken, dacht 88) , daar zal inderdaad het verschil zitten, is immers een van de belangerijkste maten.
oneens, kijk allereerst naar de combi bovenbuislengte (waterpas/horizontaal gemeten) en balhoofd!

remirom
Forum-lid

remirom 14 okt 2013 14:42

monsieurpinot schreef:
remirom schreef:
oneens, kijk allereerst naar de combi bovenbuislengte (waterpas/horizontaal gemeten) en balhoofd!
Waarom is de primaire maat van een racefiets, bv een 56 of 58, ... dan de maat van de seattube en niet die van de horizontale buis ?
je binnenbeenlengte is een van de meest bepalende factoren, en uiteraard je balhoofd zoals ook hierboven aangegeven want dit bepaald hoe diep je zit/aantal spacers.

soit, ik vertrouw dat we de juiste maat vasthebben 8-) en kijk uit naar de levering (hopelijk binnenkort) .

haaldoor
Forum-lid

haaldoor 14 okt 2013 15:42

De zitbuis maat is een overblijfsel van vroeger. Aangezien je een zadelpen makkelijk kan in en uitschuiven met vele cm's is die maat niet erg bepalend.

Je bovenbuis is wel erg bepalend. De lengte van je zit kan louter worden aangepast met een stuurpen en die zijn meestal zo rond de 10-12cm qua lengte wel optimaal. Zeker korter is niet(snel) wenselijk. Het verstel bereik is dus qua bovenbuis veel beperkter. Zelfde geld voor een te hoog balhoofd die ook niet makkelijk te compenseren is. Hoogstens met minder spacers(als dat kan) en in uiterst geval -17 graden stuurpen.

De Canyon tool kijkt trouwens alleen naar BBL dus leid daar niet te veel aan af. Er zijn zat mensen die met korte benen een veel te klein frame aangemeten krijgen en ook andersom met lange benen en te groot frame.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 14 okt 2013 15:52

remirom schreef:
Waarom is de primaire maat van een racefiets, bv een 56 of 58, ... dan de maat van de seattube en niet die van de horizontale buis ?
je binnenbeenlengte is een van de meest bepalende factoren, en uiteraard je balhoofd zoals ook hierboven aangegeven want dit bepaald hoe diep je zit/aantal spacers.

soit, ik vertrouw dat we de juiste maat vasthebben 8-) en kijk uit naar de levering (hopelijk binnenkort) .
lees dit ook even door: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... e+tabellen

Plaats reactie