Het grote domme vragen topic
Thanks, zoiets zocht ik.rob74 schreef: ↑18 mar 2024 08:22Stel je fietst een uur lang aan 30 gemiddeld met een vermogen van 200 Watt (J/s)
totaal aantal Joule: 200 Watt * 3600 sec = 720 kJ
Een deel van je verbranding gaat daadwerkelijk de pedalen in (die 200 Watt), een ander deel is overtollige warmte productie. Het lichaam is niet bijzonder efficiënt in deze. Een algemene stelregel is dat van alle verbranding slechts 23% als vermogen de pedalen in gaat.
720 / 0,23 = 3130 kJ
3130 / 4.18 = 749 kcal (1 cal = 4.18 J; 1 cal is de warmte die nodig is om 1 gram water 1 graad Celsius op te warmen)
Je hebt in een uur dus 749 kcal verstookt. Deels met vet verbranding, deels met koolhydraten verbranding. Die verhouding is een beetje gokken. Het scheelt per persoon. Beter getraind, hoog of laag in het vermogen gereden. Laten we eens als voorbeeld 60% vet en 40% koolhydraten aanhouden.
1 gram vet levert 9 kcal op. 1 gram koolhydraat levert 4 kcal op.
749 * 0.4 / 4 = 75 gram koolhydraten
749 * 0.6 / 9 = 49 gram vet
- daniel1975
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid HC
Maar met betrekking tot de 3.6 x je vermogen is het dus 3.75 x je gemmidelde vermogen in jouw brekening Rob.
Verschil vet en suiker snap ik natuurlijk mbt het niveau en in welke zone je rijd.
Garmin geeft het bij mij als volgt aan:
gisteren 1u50 --> 183watt gemiddeld
Actieve Calorien 1216 dat is de formule (1u50 x 183 x 3.7)
Daar rekent garmin er nog 163 bij alszijnde rust calorien.
Totaal over die 1u50 = 1379
Die kan je dus prima aanhouden voor je verbruik. Tegenwoordig en als je met vermogensmeters rijd is Garmin echt extreem accuraat
Dat klopt dus heel goed met de berekeningen
Verschil vet en suiker snap ik natuurlijk mbt het niveau en in welke zone je rijd.
Garmin geeft het bij mij als volgt aan:
gisteren 1u50 --> 183watt gemiddeld
Actieve Calorien 1216 dat is de formule (1u50 x 183 x 3.7)
Daar rekent garmin er nog 163 bij alszijnde rust calorien.
Totaal over die 1u50 = 1379
Die kan je dus prima aanhouden voor je verbruik. Tegenwoordig en als je met vermogensmeters rijd is Garmin echt extreem accuraat
Dat klopt dus heel goed met de berekeningen
In Engeland is serieus wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de kans dat je sokken kwijtraakt en hoeveel je er dan per jaar of gedurende je leven kwijt zou kunnen raken.rob74 schreef: ↑18 mar 2024 08:06 Ik heb een hekel aan kwijt geraakt wasgoed en ik stop nooit met zoeken totdat ik het heb gevonden. Een verloren sok kan:
- nog in de wasmand liggen
- niet uit de machine zijn gehaald
- blauwe sok ligt op de blauwe vloerbedekking onder de verwarming
- sok zit verstopt in de mouw van een fleece trui die hangt te drogen
- sok zwerft nog ergens bij in een slaapkamer rond
- sok zit een in wielrenschoen
- nee,.... er zijn geen kabouters. Hooguit kleine kinderen die alles zoek maken
De kans is in een formule uitgewerkt in de Sock Loss Index:
The answers can be found in the ‘Sock Loss Index’. According to this formula, factors such as positivity towards laundry play as much of a role as the quantity of fabric being washed. You can use the ‘Sock Loss Index Calculator’ to work out how many socks you will lose in the future. The formula is:
(L(p x f) + C(t x s)) - (P x A)
L stands for laundry size (number of people in household x frequency of washes)
C represents washing complexity (types of washes (e.g. black, white) x number of socks)
P is positivity towards doing a laundry (from ‘I hate it’ to ‘I love it’)
A stands for degree of attention, so number of precautions taken before a laundry (such as checking trouser pockets or unrolling socks)
Calculate your sock loss now! Do you lose more socks than average?
Het is ook bekend waar verloren sokken heengaan
Where do lost socks go?
If you throw an even number of socks into the washing machine but fish an uneven number back out, then the offending sock must still be in the machine. Perhaps revenge for an overloaded drum? During the wash, socks creep into the yawning abysses of the laundry drum. The heat and the rotations separate the clothes and cause them to disappear into the wastewater hose.
But not all socks go missing in the washing machine: some pine away behind radiators, get jammed between furniture or slide under the bed. Others sit right at the bottom of the constantly full laundry basket – separated from their partners in the clothing commotion, they don’t always catch the same laundry run. Some even fall helplessly from the clothes line and are abandoned to their fate.
Ik heb ook wel eens op internet naar mijn verloren sokken gezocht, maar dat leverde geen resultaat op. Je moet dan een zo goed mogelijk beschrijving geven van de sok die je mist. Dus kleur, maat, borduursels, stiksel etc. Bij mij was het resultaat steevast: andere sok niet gevonden, maar blijf zoeken.
hun fietsen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Probeer de volgende keer eens de zoekterm kousen ipv sokken. Wellicht dat er dan iets aansprekends tevoorschijn komt
Less is bore