Tubeless
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
@Orlok: Dank je wel voor de uitvoerige beschrijving. Op deze wijze doe ik het al sinds ik met tubeless aan de gang ben. Ik heb uiteraard ook de Schwalbe tape gebruikt en dat is inderdaad prima tape. Het frustrerende is dat het dus op de een of andere manier niet lukt op de Roval Rapide CLX II achterwiel. Frustrerend.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Als het zoals jij zegt wel is gelukt met het voorwiel dan is er iets 'out of the box' aan de hand. Het is allemaal wat veel werk maar ik zou dan bijvoorbeeld eerst eens de banden verwisselen, kijken of dat helpt. Hetzelfde daarna met de tubelessventielen om wisselen, ergens moet er iets niet pluis zijn, toch.?boswielrenner schreef: ↑07 jul 2023 09:59 @Orlok: Dank je wel voor de uitvoerige beschrijving. Op deze wijze doe ik het al sinds ik met tubeless aan de gang ben. Ik heb uiteraard ook de Schwalbe tape gebruikt en dat is inderdaad prima tape. Het frustrerende is dat het dus op de een of andere manier niet lukt op de Roval Rapide CLX II achterwiel. Frustrerend.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
In het geval van de Roval Rapides is het achterwiel wel een wezenlijk andere velg dan voor, aan de buitenkant sowieso ik weet niet of het profiel aan de binnenkant ook anders is, maar dat zou zo maar kunnen.Orlok schreef: ↑07 jul 2023 10:32Als het zoals jij zegt wel is gelukt met het voorwiel dan is er iets 'out of the box' aan de hand. Het is allemaal wat veel werk maar ik zou dan bijvoorbeeld eerst eens de banden verwisselen, kijken of dat helpt. Hetzelfde daarna met de tubelessventielen om wisselen, ergens moet er iets niet pluis zijn, toch.?boswielrenner schreef: ↑07 jul 2023 09:59 @Orlok: Dank je wel voor de uitvoerige beschrijving. Op deze wijze doe ik het al sinds ik met tubeless aan de gang ben. Ik heb uiteraard ook de Schwalbe tape gebruikt en dat is inderdaad prima tape. Het frustrerende is dat het dus op de een of andere manier niet lukt op de Roval Rapide CLX II achterwiel. Frustrerend.
Verder heb je gelijk, deze wielen zouden gewoon tubeless gemaakt moeten kunnen worden.
Oprecht gemeend: ik bewonder je doorzettingvermogen.
Nadat ik een avond (& de daaropvolgende dag) jammerlijk faalde bij het tubeless monteren van een Schwalbe Pro One op een DT Swiss achterwiel, heb ik het opgegeven (het voorwiel lukte wel in een keer).
Wat ik wil zeggen: blijkbaar werken sommige combinaties gewoon niet…
Nadat ik een avond (& de daaropvolgende dag) jammerlijk faalde bij het tubeless monteren van een Schwalbe Pro One op een DT Swiss achterwiel, heb ik het opgegeven (het voorwiel lukte wel in een keer).
Wat ik wil zeggen: blijkbaar werken sommige combinaties gewoon niet…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Dank je wel. Ik wil graag tubeless rijden want ik ervaar wel de voordelen er van. Ik heb ook de nadelen ervaren en die kan je hierboven lezen. Het voorwiel en de achterwiel van de Roval Rapide CLX II zijn inderdaad verschillend qua hoogte, maar ook qua vorm. Ik heb meerdere tubeless ventielen geprobeerd, veel soorten tape en banden. Ik heb inmiddels nieuwe Stan's latex gekocht want wellicht stond mijn latex al te lang. Wie zal het zeggen. Het is een detail waar het mis gaat, maar we blijven zoeken.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Na een uurtje vechten is het toch gelukt om 1 band erop te krijgen en op druk te houden. Eerste de oude Pirelli eraf en alles schoonmaken en dan de nieuwe erop. Heb eerst het ventiel moeten vervangen want deze was helemaal op. Ik vul mijn sealant altijd via het ventiel dus op termijn is dat wel een boeltje met residue. Gelukkig had ik nog extra dt swiss ventielen liggen. Ik vind de dt swiss ventielen trouwens wel aan de korte kant, krijg er maar net de pomp op.
Eerste poging met de handpomp en het was al meteen duidelijk dat de band niet ging springen. Hij bleef gewoon in het midden zitten. Dan maar proberen met een biba maar op het moment dat ik die er weer uit nam ging de band weer van de velg aan de andere kant.
Laatste poging: nieuw velglint. Gelukkig had ik nog stans velglint liggen. Na wat klooien met het lint de band er terug op en hoera, hij ging deze keer met de handpomp wel gewoon op de velg! Terug sealant in en de dag erna stond hij nog steeds op druk dus missie geslaagd.
Er zijn maar 2 gotcha's: De andere velg moet ook nog en de tekst op de eerste band is niet gecentreerd met het ventiel .
Tubeless is the bomb maar toch wel een dingetje als je onderhoud wil doen.
Eerste poging met de handpomp en het was al meteen duidelijk dat de band niet ging springen. Hij bleef gewoon in het midden zitten. Dan maar proberen met een biba maar op het moment dat ik die er weer uit nam ging de band weer van de velg aan de andere kant.
Laatste poging: nieuw velglint. Gelukkig had ik nog stans velglint liggen. Na wat klooien met het lint de band er terug op en hoera, hij ging deze keer met de handpomp wel gewoon op de velg! Terug sealant in en de dag erna stond hij nog steeds op druk dus missie geslaagd.
Er zijn maar 2 gotcha's: De andere velg moet ook nog en de tekst op de eerste band is niet gecentreerd met het ventiel .
Tubeless is the bomb maar toch wel een dingetje als je onderhoud wil doen.
Uno-X Mobility or bust!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Heel verevelend altijd als je net ff vergeet te centreren haha, gebeurt me af en toe nog wel eens als ik het ff snel doe
Als je de vloeistof door het ventiel vult, daarna het ventiel even uitblazen met pomp of compressor.
Dan blijven ze gewoon schoon.
Als je de vloeistof door het ventiel vult, daarna het ventiel even uitblazen met pomp of compressor.
Dan blijven ze gewoon schoon.