Pagina 450 van 491
Re: Titanium fietsen
Geplaatst: 27 aug 2020 13:12
door bluv107
Misschien even de - horizontale - lijn van de achterliggende kastdeuren als referentie nemen? Frame heeft de klassieke geometrie, met een wat hoog balhoofd.
Re: Titanium fietsen
Geplaatst: 02 sep 2020 11:12
door Harry Jacques
Hieronder een link naar een test/review van het blad Grinta over de Pilot Scram Pinion.....ik ben -helaas nog steeds- aan het sparen voor dit mooie apparaat.
https://www.grinta.be/nl/getest/100-get ... eZumpVMAHQ
Re: Titanium fietsen
Geplaatst: 09 sep 2020 09:58
door vincenth
Ik heb de V8 weer terug van Lasklus. Het duurde iets langer door de vakantiesluiting.
Je ziet het uiteraard wel: het is een duidelijk litteken geworden.
Intussen heb ik de afgelopen weken op een Cannondale Supersix Evo Disc 2016 gereden. Dat rijdt wel echt anders! Vooral het veel stijvere bottom bracket en de daardoor veel efficiëntere overdracht was opvallend.
Is dat het verschil carbon vs titanium, of ligt dat aan het veel grotere overgedimensioneerde BB?
Dat deel beviel mij wel. Wel vind ik de Supersix wat stuiteriger aan de voorkant.
En ik vind tita toch mooier.
Re: Titanium fietsen
Geplaatst: 09 sep 2020 10:20
door hotrod
Het materiaal (titanium of carbon) is maar een deel van het verhaal. Het gaat vooral om hoe het materiaal is toegepast. Je kunt met titanium in principe net zo stijf construeren als met carbon. Het voordeel van carbon is dat je de uiteindelijke eigenschappen kunt sturen door de manier waarop je de richting van de vezels kiest. Zo kun je in één richting kiezen voor veel stijfheid een in een andere richting voor elasticiteit en dus comfort. Daarnaast is de soortelijke massa van carbon lager waardoor je met grotere diameters kunt werken (en dus extra stijfheid) zonder dat het gewicht veel groter is.
Ik denk dat het verschil in efficiëntie dat je op de Cannondale ervaren hebt vooral komt door de uitvoering van het bracket.
Re: Titanium fietsen
Geplaatst: 09 sep 2020 18:38
door walters
Rij al jaren op een passoni top force en een Cannondale supersix evo. Beide zijn even stijf, het gewicht van de Cannondale is echter lager, qua rijgedrag zijn ze gelijk.
Titanium is mooier en door de goede constructie van Passoni is het een zeer stabiel frame.
Beide op het vlakke en de bergen gereden, beide perfecte frames. Als het niet ging lag het niet aan de fiets, maar aan het mannetje erop!
Re: Titanium fietsen
Geplaatst: 09 sep 2020 19:05
door Codalunga
vincenth schreef: ↑09 sep 2020 09:58
Ik heb de V8 weer terug van Lasklus. Het duurde iets langer door de vakantiesluiting.
Je ziet het uiteraard wel: het is een duidelijk litteken geworden.
Nu kunnen lasnaden worden bijgeschuurd waardoor ze gladder worden (en fraaier, vind ik). Is dit ook een optie aldus de kenners hier?
Heb je ook garantie oid?
Wat kostte het - of is het noemen van de prijs wellicht " not done"?
Re: Titanium fietsen
Geplaatst: 09 sep 2020 19:19
door timo2.0
Ik lees ontzettend veel tegenstrijdige berichten over het buigen van titanium en over reparaties. Na een val is de achtervork van mijn Merlin frame licht uit het lood. Geen scheuren, geen knik, alleen wat uit het lood. Kan dit koud opnieuw gericht worden (gelijk aan een stalen frame) of moet dat altijd middels verhitting gebeuren? En hoe zit dat met een achterpat cq derailleuroog? Info waar dit te laten doen is uiteraard ook zeer welkom.
Re: Titanium fietsen
Geplaatst: 09 sep 2020 20:50
door Keezx
Uit het lood vind ik niet zo'n heel nauwkeurige beschrijving, maar ik neem aan dat 1 of beide achterframes zijdelings verbogen zijn t.o.v. het hoofdframe.
Zoiets kan koud gecorrigeerd worden, maar het is lastiger dan staal omdat er relatief veel elastische vervorming plaatsvindt alvorens er (plastisch) gebogen kan worden, er moet dus altijd veel meer vervormd worden dan je eigenlijk wil (het materiaal veert veel terug)
Dito voor een achterpad, maar gelimiteerd door de dikte, meer dan pakweg 10 graden terugbuigen zou ik koud niet meer proberen.
Een framebouwer die zelf in titanium bouwt moet dat kunnen, dan schiet me Herman Braun in gedachten.
Z'n website heet brauncycling tegenwoordig geloof ik.
Re: Titanium fietsen
Geplaatst: 10 sep 2020 09:23
door timo2.0
Thanks, daar kan ik wat mee!
Re: Titanium fietsen
Geplaatst: 10 sep 2020 14:13
door vincenth
Ik vermoedde inderdaad al wel dat het verschil in stijfheid en directheid door de constructie komt.
@Walters volgens mij heeft de Passoni ook andere meer oversized buizen aan het bracket dan de Gazelle als ik op foto's afga. Daardoor zal hij wel stijver zijn.
@Codalunga: ik vind het niet heel chique om hier op het forum prijzen uit offertes te noemen, maar ik zal je een PB sturen.
Re: Titanium fietsen
Geplaatst: 10 sep 2020 15:06
door Codalunga
vincenth schreef: ↑10 sep 2020 14:13
@Codalunga: ik vind het niet heel chique om hier op het forum prijzen uit offertes te noemen, maar ik zal je een PB sturen.
Re: Titanium fietsen
Geplaatst: 18 sep 2020 12:48
door vincenth
Hij is weer opgebouwd. Ik ga zo het weekend inluiden!